Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 3 december 2012
In antwoord op uw brief informeren wij uw Kamer graag over een mogelijke participatie
in HTM door NS. Op 25 september 2012 hebben de gemeente Den Haag, de NS Groep NV en
HTM Personenvervoer NV een intentieverklaring getekend welke daags daarna door het
Haags College van Burgemeester en Wethouders naar de Haagse gemeenteraad is verzonden.
In de intentieverklaring spreken de huidige aandeelhouder van HTM, de gemeente Den
Haag, en de Nederlandse Spoorwegen de intentie uit om tot een overeenkomst te komen
aangaande de verkooptransactie van 49% van de aandelen in HTM Personenvervoer NV van
de gemeente Den Haag aan de Nederlandse Spoorwegen.
Op dit moment zijn beide partijen met elkaar in onderhandeling en het is om die reden
dat wij u op dit moment niet uitgebreid kunnen informeren. De Staat is geen partij
in de onderhandelingen; die vinden plaats tussen Nederlandse Spoorwegen en de gemeente
Den Haag en zijn nog lopende. Gelet op dit feit valt over financiële gevolgen derhalve
nog niks te zeggen, er is nog geen transactieprijs bekend. Investeringen beneden de
statutair vastgestelde drempel vallen overigens binnen de bevoegdheden van de raad
van bestuur en raad van commissarissen van NS en zijn niet onderworpen aan instemming
van de aandeelhouder.
Vooropgesteld dat het HTM is geweest die de toenadering heeft gezocht tot de Nederlandse
Spoorwegen, begrijpen wij dat de Nederlandse Spoorwegen interesse hebben in HTM om
gezamenlijk met HTM te kunnen werken aan het ontwikkelen van een «deur-tot-deur»-vervoerspropositie
die de kwaliteit van het openbaar vervoer voor bewoners van en werkenden in Den Haag
zal verbeteren. Dit sluit aan bij de visie in de Lange Termijn Spooragenda. De visie
van de gemeente Den Haag en HTM sluit goed aan bij die van de Nederlandse Spoorwegen
en alle partijen zien potentieel in het ontwikkelen van een aantrekkelijke woon- en
vestigingsregio in de metropool Den Haag / Rotterdam. Overigens hebben de Haagse partijen
als voorwaarde voor een transactie gesteld dat de HTM diens merknaam en identiteit
zal behouden; er zullen dus geen geelblauwe trams door de Haagse regio gaan rijden.
Vanuit het perspectief van de Staat als verantwoordelijke voor de ordening van de
Nederlandse openbaarvervoersmarkten beschouwen wij de mogelijke transactie als een
normaal functioneren van de markt – ook in andere markten komt het voor dat partijen
in elkaar participeren. Net als in andere markten is het de NMa die toetst of er sprake
is van aanmerkelijke marktmacht en of daar misbruik van gemaakt wordt. Vanuit het
perspectief van de Staat als 100% aandeelhouder in Nederlandse Spoorwegen zien wij
op voorhand geen bezwaar tegen de voorgenomen partiële participatie door NS van 49%
van de aandelen in HTM Personenvervoer NV: personenvervoer past binnen de kernactiviteiten
van de onderneming en het aanbieden van multimodaal vervoer is onderdeel van de ondernemingsstrategie
waar de aandeelhouder mee ingestemd heeft. Zoals gesteld zijn de financiële gevolgen
van een mogelijke deal ons nog niet bekend en kunnen wij daar nog geen oordeel over
vellen. Voorwaarde is evenwel dat de publieke belangen gediend zijn bij een mogelijke
participatie van NS in HTM en dat het resultaat van de participatie bijdraagt aan
het resultaat van de onderneming.
Als en wanneer de partijen tot een transactieovereenkomst komen dan kunnen wij uw
Kamer de toezegging doen om op basis van de informatie die ons tezijnertijd bekend
zal zijn de Kamer nader te informeren.
Mede namens de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
De minister van Financiën, J.R.V.A. Dijsselbloem