nr. 2
BRIEF VAN DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUURBEHEER EN VISSERIJ
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
's-Gravenhage, 7 februari 2002
Met deze brief informeer ik u over de maatregelen die zijn getroffen om
de controle en handhaving van het (internationale) dierentransport te verbeteren
en welzijnsproblemen te voorkomen. Informatie over de maatregelen is toegezegd
in de brief aan de Tweede Kamer van 29 augustus 2001 (Aanhangsel der
Handelingen II, vergaderjaar 2000–2001, nr. 1682).
Het transport van levende dieren over lange afstand levert Nederland klachten
op van EU-lidstaten, actiegroepen en maatschappelijke organisaties over het
niet naleven van de Transportrichtlijn door Nederlandse transporteurs.
Klachten zijn zowel gerelateerd aan het overtreden van de Transportrichtlijn
voor welzijn 91/628 als het overschrijden van maximum terreingewicht van voertuigen
volgens de horizontale Transportrichtlijn 96/53. De genomen maatregelen richten
zich op beide overtredingen. Overigens hebben de klachten voor een aanzienlijk
deel betrekking op de overschrijding van het maximale terreingewicht krachtens
de transportrichtlijn 96/53.
In het najaar van 2001 heb ik regelmatig overleg gepleegd met de handel
en transportsector over de klachten die Nederland heeft ontvangen uit de EU-lidstaten.
Op deze bijeenkomsten is gesproken over de negatieve beeldvorming van Nederlandse
veetransporten. Hierbij heb ik de sector nadrukkelijk gewezen op de eigen
verantwoordelijkheid om binnen de wettelijke kaders te handelen. In december
2001 is met de sector overeenstemming bereikt over maatregelen om het aantal
overtredingen en klachten structureel te verminderen. Hieronder treft u de
concrete uitwerking van deze maatregelen aan. Met de sector is afgesproken
dat in 2002 regelmatig overleg zal worden gevoerd over de werking van de maatregelen
en ontwikkeling van klachten. Indien noodzakelijk zal een aanscherping of
uitbreiding van de maatregelen volgen.
Het pakket omvat de volgende concrete maatregelen.
• Beleidsregels voor intrekken en schorsen van bedrijfserkenningen.
Dit bestuursrechtelijke sanctieregime is een uitwerking van een algemeen artikel
uit de Transportrichtlijn voor welzijn 91/628. Na registratie van geconstateerde
administratieve en welzijnsovertredingen wordt via een vaste procedure de
bedrijfserkenning voor een periode geschorst of ingetrokken. De beleidsregels
zijn in december 2001 van kracht geworden en alle handelaren/ transporteurs
zijn hierover per brief door de RVV geïnformeerd.
• Aanpak van een te hoog terreingewicht: om te voorkomen dat Nederlandse
veewagens met een te hoog totaal terreingewicht vertrekken worden met ingang
van maart 2002 alle Nederlandse veewagens met een buitenlandse bestemming
voor vertrek en certificering gewogen. Uitgangspunt is dat het maximum terreingewicht
bij vertrek niet hoger mag zijn dan het maximum toegestane terreingewicht
in het land van bestemming. Hierbij is rekening gehouden met de transitie
door midden-Europese landen. Het overeengekomen protocol voor weging wordt
momenteel uitgewerkt in een werkinstructie van de RVV, welke eind februari
operationeel is. Hierover zal ik ook in Europees verband met de lidstaten
communiceren.
• Verbod op het gebruik van de «biggenbak». In navolging
van Italië zal ik binnenkort een verbod instellen op het gebruik van
de laadruimte onder de laadvloer, tussen de wielen («de biggenbak»).
Ik ben van mening dat deze laadruimte onvoldoende garanties biedt voor een
welzijnsvriendelijk transport over lange afstand.
• Hanteren van een kwantitatieve beladingsnorm voor biggen. Ter voorkoming
van interpretatieverschillen bij kwalitatieve norm uit de richtlijn 91/628
(«alle biggen moeten gelijktijdig kunnen staan en liggen») hanteert
nu Nederland de kwantitatieve norm van 7 biggen per m2.
• Klimaatbeheersing voor de zomerperiode. Nederland ondersteunt het
door de Europese Commissie uitgebrachte voorstel voor de verplichte mechanische
ventilatie in veewagens en zal deze na vaststelling zo spoedig mogelijk in
het Nederlandse Besluit Dierenvervoer implementeren.
• Communicatie met lidstaten: de communicatie en samenwerking met
o.a. Luxemburg is sterk geïntensiveerd. Tevens wordt actief gecommuniceerd
met lidstaten waar zich klachten of problemen voordoen en de Europese Commissie.
Doel is het objectiveren van de klachten en het optimaliseren van vervolging.
De Nederlandse maatregelen ter verbetering van de controle en handhaving
worden besproken met de Europese Commissie. De Commissie bereidt een voorstel
tot aanpassing van de Transportrichtlijn 91/628 voor. De gebrekkige naleving
van de Richtlijn in Europa vormt de aanleiding voor de aanpassing en de Commissie
zal met voorstellen komen tot verbetering van de handhaving en controle. Naar
verluidt zal de Commissie het voorstel omstreeks mei 2002 uitbrengen.
De Minister van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij,
L. J. Brinkhorst