Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2020-2021 | 28140 nr. 113 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2020-2021 | 28140 nr. 113 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 15 juni 2021
In de commissievergadering dd. 26 mei jl. heeft u besloten om een overzicht te vragen van de in totaal te verwachten kostenstijging ten gevolge van de aanpassingen in de wijziging van de desbetreffende subsidieregeling Donatie bij leven.
Navolgend wil ik u uitleggen welke kosten precies te verwachten zijn door de voorgenomen aanpassingen in de betreffende regeling. Alle berekeningen zijn gebaseerd op het gemiddelde aantal donoren in de periode 2016–2019, namelijk 545 donoren per jaar (nier en lever). Het jaar 2020 is qua aantallen niet meegenomen omdat deze aantallen sterk beïnvloed zijn door het gedeeltelijke stopzetten van de reguliere (planbare) zorg als gevolg van de COVID-19 pandemie. Donatie bij leven behoort tot de planbare zorg en bij nier- en levertransplantaties door levende donoren ging het in 2020 om een afname van 25% (390 procedures; ter vergelijking in 2019: 523).
Met de eenmalige vergoeding voor kleine zorgkosten kunnen verschillende kleinere uitgaven bekostigd worden, zoals parkeerkosten of gebruiksartikelen voor een verblijf in het ziekenhuis. Deze vergoeding is sinds de laatste wijziging in 2016 niet meer aangepast en daarmee in sommige gevallen te laag om kostendekkend te zijn. Vandaar is besloten om de vergoeding te verhogen met een indexatie van 2% per jaar over de jaren 2016–2020. Dit leidt effectief tot een verhoging van de vergoeding van 10% ten opzichte van 2016.
Als een persoon niet in Nederland woont en speciaal om te kunnen doneren naar Nederland komt, dan kan deze persoon een vaste vergoeding per dag voor eten aanvragen. De dagen die deze persoon in het ziekenhuis ligt, worden vergoed door de zorgverzekeraar van de ontvanger van het gedoneerde orgaan.
Deze zogenoemde etmaalvergoeding wordt aangepast met eenzelfde berekening als voor de eenmalige vergoeding.
In principe wordt ervan uitgegaan dat een donor uit het buitenland tijdens het verblijf in Nederland bij familie of vrienden logeert, en dat de bijstander van een donor uit Nederland thuis kan blijven slapen. Indien dit niet mogelijk is, kan een vergoeding aangevraagd worden voor 5 overnachtingen in een hotel. Het normbedrag van € 50,– voor een hotelovernachting is sinds de laatste wijziging in 2016 niet meer aangepast en blijkt in veel gevallen niet kostendekkend te zijn. Daarom is besloten om het bedrag te verhogen naar € 99,–, maar is tevens bepaald dat dit louter ziet op de hotelovernachting, inclusief ontbijt.
Er is geen sprake meer van forfaitaire bedragen; slechts de daadwerkelijke hotelkosten voor overnachting en ontbijt kunnen worden vergoed, tot het maximum van € 99,– per overnachting.
Voor wie |
Besluit |
Reden aanpassing |
Nieuwe situatie |
Budgetimpact (maximum) |
---|---|---|---|---|
Alle nier donoren1 |
Verhoging vergoeding met 36 euro |
Indexatie (nu: 345 euro) |
381,– euro |
€ 18.648,00 |
Alle lever donoren2 |
Verhoging vergoeding met 40 euro |
Indexatie (nu: 385 euro) |
425,– euro |
€ 1.080,00 |
Niet- donoren3 |
Verhoging vergoeding met 10 euro |
Indexatie (nu: 100 euro) |
110,– euro |
€ 100,00 |
Donor buitenland |
Verhoging vergoeding |
Indexatie (nu: 8 euro) |
9,– euro |
€ 250,00 |
Donor buitenland4 |
Verhoging hotelkosten naar 99,– euro |
Huidige 50 euro ontoereikend |
99,– euro |
€ 1.000,00 |
Bijstander donor binnenland5 |
Verhoging hotelkosten naar 99,– euro |
Huidige 50 euro ontoereikend |
99,– euro |
€ 30.736,00 |
€ 51.814,00 |
Bij < 1% van alle donaties is het donatieproces opgestart, maar vindt donatie uiteindelijk niet plaats = gemiddeld 10 personen per jaar
Minder dan 1% van de donoren uit het buitenland maakt gebruikt van een hotelovernachting in Nederland.
Gemiddeld maakt 20% van de bijstanders gebruik van een hotel, voor gemiddeld 4 nachten. In de berekening is uitgegaan van een licht aanzuigende werking, waardoor de percentage uitkomt op 25% en zijn dus 4 nachten als basis voor de doorrekening gebruikt.
De aanpassingen in de regeling leiden per 1 september 2021 tot extra kosten van ongeveer € 18.000,–. Hiervoor is dekking binnen de begroting van de regeling. Vanaf 2022 bedragen de verwachte extra jaarlijkse kosten € 51.814,–. Deze vallen binnen het jaarlijkse geraamde budget voor de subsidieregeling van € 800.000,–.
Ik hoop u door middel van deze brief voldoende te hebben geïnformeerd.
De Minister voor Medische Zorg, T. van Ark
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-28140-113.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.