28 114
Planologische Kernbeslissing Tweede Structuurschema Militaire Terreinen (SMT-2)

nr. 3
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 23 oktober 2002

Voor het laagvliegen met jachtvliegtuigen en transportvliegtuigen zijn in Noordoost Nederland twee laagvliegroutes aangewezen. Dit zijn laagvliegroute 10 die vanuit Overijssel, langs Almelo naar het oosten van de provincie Groningen loopt, en laagvliegroute 10A die vanuit het noorden van de provincie Friesland langs Zwolle en Deventer tot Winterswijk loopt.

Het gebruik van de laagvliegroutes brengt geluidhinder met zich mee. Na de publicatie in november 2001 van deel 1 ontwerp PKB van het Tweede Structuurschema Militaire Terreinen zijn van verschillende zijden reacties ontvangen over de geluidhinder ten gevolge van het gebruik van laagvliegroute 10A.

In relatie tot laagvliegroute 10A is voorts van belang het luchtvaartterrein Drachten. Door de ligging van het luchtvaartterrein Drachten ten opzichte van laagvliegroute 10A is hier sprake van een potentieel gevaarlijke situatie.

Gelet op bovenstaande heb ik besloten het gebruik van laagvliegroute 10A met onmiddellijke ingang op te schorten. Definitieve besluitvorming over het gebruik van deze laagvliegroute zal plaatsvinden in het kader van de besluitvorming over het Tweede Structuurschema Militaire Terreinen, mede in het licht van de algehele behoefte aan mogelijkheden tot laagvliegen binnen Nederland met jachtvliegtuigen, transportvliegtuigen en helikopters.

De Staatssecretaris van Defensie,

C. van der Knaap

Naar boven