nr. 60
BRIEF VAN DE MINISTER VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAPPEN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Zoetermeer, 1 februari 2002
Inleiding1
Bijgaand ontvangt u, zoals ik heb toegezegd in het kamerdebat van woensdag
31 januari jl., het concept van 24 januari jl. van de scenariostudie «Financiering
masters, arrangementen en argumenten» dat is opgesteld door CHEPS (Center
for Higher Education Policy Studies) van de Universiteit Twente.
Voor de goede orde ga ik hieronder in op de status van dit concept, de
achtergrond en de voorziene procedure.
Status
De status van dit concept is de volgende. Het betreft een concept van
onderzoekers van CHEPS ten behoeve van de subwerkgroep Financiering Master
op langere termijn, bestaande uit vertegenwoordigers van de ministeries van
OCenW, EZ en van de VSNU, HBO-raad en universiteiten en hogescholen. Deze
subwerkgroep vormt onderdeel van de werkgroep Financiering Master, die ik
in de nota «Naar een open hoger onderwijs» heb aangekondigd.
Het concept is dus géén OCenW-stuk, maar een scenariostudie
van CHEPS die voor commentaar is toegezonden aan de deelnemers van de subwerkgroep.
Achtergrond
Ik acht het van belang om na te denken over de toekomstige ontwikkeling
van het hoger onderwijs en van de ontwikkelingen in de samenleving die voor
het hoger onderwijs van belang zijn. In de nota «Naar een open hoger
onderwijs» over de invoering van de bachelor-masterstructuur heb ik
aangekondigd dat ik een werkgroep Financiering Master zou instellen, die scenario's verkent voor de ontwikkeling van het hoger onderwijs
in de toekomst.
De scenario-studie is gebaseerd op de Verkenning «Grenzeloos Leren»,
dit drie scenario's bevat voor de ontwikkeling van het hoger onderwijs. Deze
scenariostudie is gebaseerd op die drie scenario's, waarin respectievelijk
de student, de opleiding en de instelling centraal staan.
Over «Grenzeloos Leren» heeft het kabinet geen standpunt bepaald.
Het ligt niet in mijn voornemen dit Kabinet over deze scenariostudie een standpunt
te vragen.
Procedure
Voor de scenariostudie Financiering Master op langere termijn is de volgende
procedure gepland. In februari zal CHEPS commentaar van de deelnemers van
de subwerkgroep ontvangen en de concept scenariostudie afronden. Tevens is
overleg met het ministerie van Financiën voorzien. Tenslotte kan een
eindrapportage in de werkgroep Financiering Master worden vastgesteld, die
vervolgens op de gebruikelijke wijze openbaar zal worden gemaakt. Daarmee
is er een verkenning beschikbaar van ontwikkelingen en scenario's, waar dit
kabinet overigens geen standpunt over zal innemen.
Met vriendelijke groet,
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen,
L. M. L. H. A. Hermans