28 024
Wijziging van onder meer de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek en de Wet studiefinanciering 2000 in verband met de invoering van de bachelor-masterstructuur in het hoger onderwijs

nr. 60
BRIEF VAN DE MINISTER VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAPPEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Zoetermeer, 1 februari 2002

Inleiding1

Bijgaand ontvangt u, zoals ik heb toegezegd in het kamerdebat van woensdag 31 januari jl., het concept van 24 januari jl. van de scenariostudie «Financiering masters, arrangementen en argumenten» dat is opgesteld door CHEPS (Center for Higher Education Policy Studies) van de Universiteit Twente.

Voor de goede orde ga ik hieronder in op de status van dit concept, de achtergrond en de voorziene procedure.

Status

De status van dit concept is de volgende. Het betreft een concept van onderzoekers van CHEPS ten behoeve van de subwerkgroep Financiering Master op langere termijn, bestaande uit vertegenwoordigers van de ministeries van OCenW, EZ en van de VSNU, HBO-raad en universiteiten en hogescholen. Deze subwerkgroep vormt onderdeel van de werkgroep Financiering Master, die ik in de nota «Naar een open hoger onderwijs» heb aangekondigd.

Het concept is dus géén OCenW-stuk, maar een scenariostudie van CHEPS die voor commentaar is toegezonden aan de deelnemers van de subwerkgroep.

Achtergrond

Ik acht het van belang om na te denken over de toekomstige ontwikkeling van het hoger onderwijs en van de ontwikkelingen in de samenleving die voor het hoger onderwijs van belang zijn. In de nota «Naar een open hoger onderwijs» over de invoering van de bachelor-masterstructuur heb ik aangekondigd dat ik een werkgroep Financiering Master zou instellen, die scenario's verkent voor de ontwikkeling van het hoger onderwijs in de toekomst.

De scenario-studie is gebaseerd op de Verkenning «Grenzeloos Leren», dit drie scenario's bevat voor de ontwikkeling van het hoger onderwijs. Deze scenariostudie is gebaseerd op die drie scenario's, waarin respectievelijk de student, de opleiding en de instelling centraal staan.

Over «Grenzeloos Leren» heeft het kabinet geen standpunt bepaald. Het ligt niet in mijn voornemen dit Kabinet over deze scenariostudie een standpunt te vragen.

Procedure

Voor de scenariostudie Financiering Master op langere termijn is de volgende procedure gepland. In februari zal CHEPS commentaar van de deelnemers van de subwerkgroep ontvangen en de concept scenariostudie afronden. Tevens is overleg met het ministerie van Financiën voorzien. Tenslotte kan een eindrapportage in de werkgroep Financiering Master worden vastgesteld, die vervolgens op de gebruikelijke wijze openbaar zal worden gemaakt. Daarmee is er een verkenning beschikbaar van ontwikkelingen en scenario's, waar dit kabinet overigens geen standpunt over zal innemen.

Met vriendelijke groet,

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen,

L. M. L. H. A. Hermans


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven