28 000 V
Vaststelling van de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (V) voor het jaar 2002

nr. 65
BRIEF VAN DE MINISTER VAN BUITENLANDSE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 7 juni 2002

Graag bied ik u hierbij, mede namens de Minister-President, het verslag aan van de EU-LAC Top die op 17 mei 2002 te Madrid plaatsvond.

Deze tweede bijeenkomst van de EU-lidstaten met de landen van Latijns-Amerika en het Caribisch gebied – de eerste EU-LAC Top vond in 1999 plaats te Rio de Janeiro – stond in het teken van de versterking van de politieke, economisch en sociale samenwerking.

Deze tweede bijeenkomst van de EU-lidstaten met de landen van Latijns-Amerika en het Caribisch gebiedde eertse EU-LAC Top vond in 1999 plaats te Rio de Janeiro- stond in het teken van de versterking van de politieke, economisch en sociale samenwerking.

Voorts vonden separate bijeenkomsten plaats met respectievelijk de Mercosur-, Andes- en Midden-Amerikaanse landen.

Aan de bijeenkomst namen voor Nederland de Minister-President en ikzelf deel. De aanwezigheid van het overgrote deel van regeringsleiders en ministers van Buitenlandse Zaken van de EU-lidstaten en de LAC-landen kan worden uitgelegd als een politiek signaal dat het belang van een nauwe samenwerking tussen beide regio's door alle partijen wordt onderschreven.

De Top resulteerde in een «Political declaration» (ook wel «Madrid declaration» genoemd), waarin onder meer expliciete aandacht is gegeven aan de situatie in Argentinië, Columbia en Haïti, alsmede het grensconflict Guatemala-Belize.

Naast deze politieke verklaring heeft de top eveneens een «Assesment Report» aangenomen waarin de vooruitgang sinds Rio wordt beschreven alsmede een document over «Common values and positions» waain nader wordt ingegaan op de eerder genoemde verklaring.1

En marge van de Top is tevens eens associatie-akkoord met Chili getekend.

Politiek

Nederland en de EU hebben ingezet op versterking van de samenwerking in multilateraal kader tussen beide regio's, met name in het kader van de VN. Hierover is in de «Political declaration» een tekst opgenomen die uitdrukking geeft aan deze doelstelling.

De Top heeft voorts een duidelijk signaal afgegeven inzake het grote belang van de voortgaande strijd tegen het terrorisme, alhoewel de LAC-landen hieraan een minder hoge prioriteit gaven dan de EU.

Hieraan gerelateerd is uitgesproken dat beide regio's groot belang hechten aan een integrale aanpak in de strijd tegen de internationale drugscriminaliteit. Referte in dit verband de aandacht geschonken aan Colombia.

Nederland heeft voorts ingezet op maritieme samenwerking in de Caribische regio. In het «assesment report», waarin de vorderingen na Rio worden geëvalueerd, is de concept-overeenkomst inzake maritieme samenwerking in de Caribische regio (tot stand gekomen op Aruba), als positief en concreet resultaat bestempeld.

Tot slot is een breed scala aan thema's aan de orde geweest die uitdrukking geven aan de politieke gelijkgezindheid van beide partners. Dit varieert van ontwapenings- tot milieuvraagstukken.

Economisch

Centraal thema tijdens de eigenlijk Top alsmede tijdens de bijeenkomsten met de Mercosur-, Andes en Midden-Amerikaanse landen vormde de verdere versterking van de handels- en investeringsrelaties tussen beide regio's.

Mercosur:

De EU is reeds een heel eind op weg wat betreft de economische samenwerking met Mercosur. De verwachting is dat in de komende jaren verdere vooruitgang zal worden geboekt, welke zal leiden tot een vrijhandelsakkoord. Mercosur wenste als «deadline» hiervoor het jaar 2005. De EU is echter van mening dat een deadline contraproductief werk. Uiteindelijk is in de «Madrid declaration» opgenomen dat de onderhandelingen over een vrijhandelsakkoord «zo spoedig mogelijk dienen te worden afgerond».

Andes en Midden Amerika:

Ook deze groepen landen streven naar associatie- en dus ook vrijhandelsakkoorden met de EU. De EU is echter van mening dat in het licht van het WTO-Doha proces en gezien de stand van ontwikkeling en integratie in de betreffende regio's het niet opportuun is om nu reeds harde afspraken te maken over vrijhandelsakkoorden. Bij dit alles dient in aanmerking te worden genomen dat de Europese Commissie al sinds het aantreden van Prodi geen nieuwe onderhandelingsprocessen over vrijhandelsverdragen heeft gestart. Aangezien thans sprake is van een nieuwe generatie akkoorden, die veel verder gaan dan het simpel verlagen van tarieven, is het noodzakelijk om eerst de voorwaarden voor dergelijke akkoorden te scheppen. Commissaris Lamy heeft dit nog eens zeer duidelijk uiteengezet tijdens de EU-San José dialoog op zaterdag 18 mei jl. De aandacht zal vooralsnog gaan naar samenwerking bij het versterken van de politiek-economische basis. Wel is zicht geboden op het opzetten van vrijhandelszones in de toekomst.

Uiteraard is voorts ruime aandacht geschonken aan handelsliberalisering op mondiaal niveau c.q. het Doha proces, duurzame ontwikkeling – Monterrey en Johannesburg – en milieubescherming.

De EU-LAC Top heeft tot slot de invoering van de EURO toegejuicht als positief element voor grotere transparantie in de economische relaties tussen beide groepen landen. Ook is erkend dat de EURO kan bijdragen aan de groei van handel en investeringen in de EU en de LAC-landen.

Sociaal, cultureel, onderwijs

Nederland heeft sinds de Top in Rio ingezet op versterking van de samenwerking op het terrein van de sociale zekerheid. Hiertoe heeft Nederland het initiatief genomen tot een EU-LAC technische conferentie in Den Haag, april jl. Deze conferentie heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de ministeriële EU-LAC conferentie inzake sociale zekerheid, die later in de maand april in Valencia plaatsvond. Het belang van samenwerking op het gebied van sociale zekerheid krijgt expliciete aandacht in het «assesment report».

Speciale vermelding verdient dat de Minister-President tijdens de discussieronde over sociaal-culturele zaken expliciet aandacht heeft gevraagd voor duurzaamheid in de context van globalisering. Hij pleitte ervoor om het begrip duurzaamheid zo breed mogelijk te definiëren. Een integrale benadering. Ook vroeg hij in dit verband aandacht voor solidariteit tussen generaties; «hoe dragen we de wereld over aan nieuwe generaties» was voor MP een kernvraag.

De tweede EU-LAC Top heeft al met al weliswaar geen spectaculaire resultaten opgeleverd op een van de drie genoemde samenwerkingsterreinen, maar wel een waardevolle bijdrage geleverd aan consolidatie van hetgeen eerder is bereikt. Ten aanzien van een aantal samenwerkingsdossiers is duidelijk vooruitgang geboekt.

Op politiek niveau is opnieuw bevestigd dat beide regio's veel gemeen hebben en op basis van deze gemeenschappelijkheid de samenwerking op mondiaal niveau verder te intensiveren. Hiertoe is een verdieping van de samenwerking op de diverse terreinen wenselijk.

Op handels-economisch gebied is de opportuniteit van voortzetting van de onderhandelingen met Mercosur benadrukt, waarbij een specifieke basis is geschapen voor associatie-akkoorden met de Andes-landen en met Centraal Amerika.

Nederland heeft vooral aandacht gevraagd én gekregen voor projecten op het gebied sociale zekerheid en maritieme samenwerking. Het laatste maakt onderdeel uit van een integrale aanpak van de drugbestrijding in het Caribisch gebied, een regio waar het Koninkrijk een belangrijke presentie heeft met de Antillen en Aruba.

De Minister van Buitenlandse Zaken,

J. J. van Aartsen


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven