nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1 (uitgaven en ontvangsten)
De begrotingen die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op
grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet elk afzonderlijk
bij de wet vastgesteld. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om de begroting
van het Spaarfonds AOW voor het jaar 2002 vast te stellen.
Alle voor dit jaar vastgestelde begrotingswetten tezamen vormen de Rijksbegroting
voor het jaar 2002. Een toelichting bij de Rijksbegroting als geheel is opgenomen
in de Miljoenennota 2002.
Met de vaststelling van deze wetsartikelen wordt de in de begrotingsstaat
opgenomen begroting van de uitgaven, verplichtingen en de ontvangsten voor
het jaar 2002 vastgesteld. De in die begroting opgenomen begrotingsartikelen
worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn.
begrotingstoelichting).
Het advies van de Raad van State wordt niet openbaar gemaakt op grond
van het bepaalde in artikel 25a, derde lid, onder b, van de Wet op de Raad
van State.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
W. A. F. G. Vermeend
De Minister van Financiën,
G. Zalm
B. DE BEGROTINGSTOELICHTING
De instelling van het Spaarfonds AOW is verankerd in de Wet financiering
volksverzekeringen. Met de instelling van het spaarfonds komt de verantwoordelijkheid
van het Rijk tot uitdrukking om over een lange periode gelden te reserveren,
teneinde in het licht van de toenemende vergrijzing de toekomstige financiering
van de AOW zeker te stellen. Vanaf 2020 is het mogelijk om uit het spaarfonds
bijdragen te onttrekken ten gunste van de begroting van het Ministerie van
Sociale Zaken en Werkgelegenheid voor aanvullende financiering van het Ouderdomsfonds.
Een belangrijke gedachte achter het Spaarfonds AOW is om (een deel van)
de vrijvallende rentelasten als gevolg van een dalende schuld te oormerken
voor het opvangen van een piek in de AOW-uitgaven. Het spaarfonds is in feite
een registratie van een op specifieke titel afgeloste schuld en bevat zodoende
geen werkelijke vermogenstitels. De voeding van het spaarfonds bestaat uit
bijdragen vanuit de begroting van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
alsmede rentevergoedingen over de aanwezige saldi van het fonds. Stortingen
in het spaarfonds leiden niet tot een belasting van het begrotingssaldo, omdat
bij de berekening van het EMU-saldo de betaling van het Rijk aan het fonds
wordt gesaldeerd met de ontvangsten van het fonds. Daar staat tegenover dat
opname uit het spaarfonds voor de AOW-uitgaven na 2020, ceteris paribus, zal
leiden tot een navenante stijging van de overheidsschuld.
Op basis van artikel 31 van de Wet financiering volksverzekeringen worden
in afwijking van de artikelen 4, tweede lid, en 65, tweede lid, onderdeel
a, van de Comptabiliteitswet de begroting en de financiële verantwoording
van het Spaarfonds AOW uitsluitend op kasbasis gepresenteerd. Als gevolg hiervan
zijn in de ontwerpbegroting geen verplichtingen opgenomen.
Artikel 1 Spaarfonds AOW
1.1 Algemene beleidsdoelstelling
Het waarborgen dat de AOW vanaf 2020 ondanks de vergrijzing betaalbaar
blijft, in die zin dat de AOW-premie ten hoogste 18,25% bedraagt.
Door de voortschrijdende vergrijzing van de Nederlandse bevolking neemt
de druk op de AOW in de toekomst toe. Het Spaarfonds AOW is in 1998 ingesteld
om de financierbaarheid van de AOW-uitgaven op langere termijn door deze vergijzing
zeker te stellen. Door de instelling van het spaarfonds kan de te innen AOW-premie
worden beperkt tot maximaal 18,25% waardoor de koopkrachtontwikkeling niet
te zeer onder druk komt te staan. Vanaf 2020 kan het Ouderdomsfonds een beroep
doen op middelen uit het spaarfonds om de toegenomen uitgaven aan AOW-uitkeringen
zonder extra premieverhogingen te kunnen financieren.
1.2 Operationele doelstellingen
Voor een toelichting op de operationele doelstellingen wordt verwezen
naar de toelichting onder 16.2 «Operationele doelstellingen» van
beleidsartikel 16 «Rijksbijdrage Spaarfonds AOW» van hoofdstuk
XV «Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid» van de rijksbegroting
2002.
1.3 Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen
x € 1 mln)
nr. | Artikelonderdeelomschrijving | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 |
| Totaal uitgaven | 2 449,1 | 2 695,1 | 2 943,3 | 3 203,9 | 3 477,5 | 3 764,8 | 4 066,6 |
| Programmauitgaven
en -ontvangsten | | | | | | | |
1 | Onttrekkingen aan het Spaarfonds | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
2 | Toevoegingen aan het Spaarfonds | 2 449,1 | 2 695,1 | 2 943,3 | 3 203,9 | 3 477,5 | 3 764,8 | 4 066,6 |
1.4 Toelichting bij de cijfers (bedragen x €
1000)
Het artikel omvat twee onderdelen, één voor de onttrekkingen
(uitgaven) aan en één voor de toevoegingen (ontvangsten) van
het fonds.
Artikelonderdeel | Uitgaven | Ontvangsten |
1. Onttrekkingen aan het Spaarfonds | 0 | |
2. Toevoegingen aan het Spaarfonds | | 2 943 264 |
Onttrekkingen aan het Spaarfonds worden op grond van artikel 33 van de
Wet financiering volksverzekeringen niet voor 2020 voorzien. De toevoegingen
aan het Spaarfonds bestaan uit een storting ad € 2 405 mln van SZW
als voorziening in de door het Ouderdomsfonds in de toekomst te maken kosten
en € 538,2 mln rente-ontvangsten. Bij de rente-ontvangsten over
2002 is gerekend met een percentage van 5%; dit percentage is gebaseerd op
het 9–10 jaars effectief rendement op staatsobligaties en wordt jaarlijks
op grond van de meest recente inzichten aangepast. Voor 2003 en volgende jaren
is eveneens gerekend met een rente van 5% per jaar. Door deze toevoegingen
bedraagt het saldo van het spaarfonds eind 2002:
| Bedrag (x € 1000) |
Saldo eind 2001 | 9 730 409 |
Mutatie in 2002 | 2 943 264 |
Saldo eind 2002 | 12 673 673 |
1.5 Budgetfexibiliteit
In de Wet financiering volksverzekeringen (Wfv) is een minimum groeipad
vastgelegd. Op grond hiervan wordt de toevoeging van SZW aan het Spaarfonds
ieder jaar met € 113,4 miljoen verhoogd. De Wfv staat wel hogere
bijdragen aan het Spaarfonds toe, maar geen lagere. Vermindering van de jaarlijkse
verhoging van de rijksbijdrage aan het Spaarfonds AOW tot onder € 113,4
miljoen vergt wetswijziging.