28 000 A
Vaststelling van de begroting van de uitgaven en de ontvangsten van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2002

nr. 34
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 5 juli 2002

Werkwijzer MIT Verkenning Nieuwe Stijl

Bijgaand treft u aan de werkwijzer MIT Verkenning Nieuwe Stijl.1 MIT staat voor Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport.

De verkenningsfase is de eerste fase van het MIT-spelregelkader; het besluitvormingsproces rondom infrastructuurvraagstukken, dat naast de verkenning, ook een planstudie- en een uitvoeringsfase kent.

Met de ontwikkeling van een werkwijze voor de Verkenning Nieuwe Stijl kom ik de wensen van de Kamer tegemoet omtrent inpassing en de betrokkenheid van belanghebbenden.

Slagvaardigheid

Er is kritisch gekeken naar de doorlooptijden van besluitvormingsprocedures. Dit heeft bij de Verkenning Nieuwe Stijl geresulteerd in een verkenningsfase die snel, gerichte informatie oplevert op het juiste detailniveau, zodat in een vroeg stadium scherpere politieke besluitvorming kan plaatsvinden over het eventueel vervolg. Hiermee wordt voorkomen dat in de volgende fases dubbel of overbodig werk wordt verricht.

Gestreefd wordt om een verkenning binnen een termijn van maximaal één jaar af te ronden (voorheen was dit vijf jaar). Om maatwerk te kunnen bieden wordt de termijn per opdrachtverlening nader bepaald.

Zakelijk en transparant

In de verkenning zijn zakelijkheid en transparantie van belang.

Allereerst vindt er een gedegen probleemanalyse plaats, voordat de oplossingsrichting(en) bepaald kan worden. Bij beide processen wordt de omgeving nadrukkelijk betrokken: de samenhang van ontwikkelingen in het gebied rondom het knelpunt enerzijds en de positie en rol van alle belanghebbenden anderzijds.

Tenslotte kan worden vastgesteld wat de oplossingsrichting (in relatie tot de gegenereerde effecten) de betrokkenen waard is.

Initiatief

In principe is het Ministerie van Verkeer en Waterstaat de initiatiefnemer voor het verkennen van vraagstukken op de hoofdinfrastructuur. Een verkenning kan echter ook door andere partijen dan het ministerie worden geïnitieerd of uitgevoerd, bij voorbeeld omdat V&W het verondersteld probleem niet (h)erkent. Het is mogelijk dat aan het einde van die verkenning de problematiek alsnog door de minister wordt (h)erkend en wordt opgenomen in een MIT-planstudietabel. Om die beslissing te kunnen nemen moet de verkenning wel aan bepaalde inhoudelijke en procesmatige vereisten voldoen.

Actualisatie van het MIT-spelregelkader

Het MIT-spelregelkader wordt op dit moment ook in algemene zin geactualiseerd. Daarbij staat het element van slagvaardigheid centraal. Tevens wordt de voortgang op relevante dossiers als decentralisatie, verantwoording, effectenoverzichten, Publiek Private Samenwerking, de Tracéwet, Spelregels voor natte infrastructuur verwerkt.

Het is voorzien dat u voor de komende MIT-behandeling over het eindconcept van het geactualiseerde MIT-Spelregelkader wordt geïnformeerd.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

T. Netelenbos


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven