nr. 34
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 5 juli 2002
Werkwijzer MIT Verkenning Nieuwe Stijl
Bijgaand treft u aan de werkwijzer MIT Verkenning Nieuwe Stijl.1 MIT staat voor Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport.
De verkenningsfase is de eerste fase van het MIT-spelregelkader; het besluitvormingsproces
rondom infrastructuurvraagstukken, dat naast de verkenning, ook een planstudie-
en een uitvoeringsfase kent.
Met de ontwikkeling van een werkwijze voor de Verkenning Nieuwe Stijl
kom ik de wensen van de Kamer tegemoet omtrent inpassing en de betrokkenheid
van belanghebbenden.
Slagvaardigheid
Er is kritisch gekeken naar de doorlooptijden van besluitvormingsprocedures.
Dit heeft bij de Verkenning Nieuwe Stijl geresulteerd in een verkenningsfase
die snel, gerichte informatie oplevert op het juiste detailniveau, zodat in
een vroeg stadium scherpere politieke besluitvorming kan plaatsvinden over
het eventueel vervolg. Hiermee wordt voorkomen dat in de volgende fases dubbel
of overbodig werk wordt verricht.
Gestreefd wordt om een verkenning binnen een termijn van maximaal één
jaar af te ronden (voorheen was dit vijf jaar). Om maatwerk te kunnen bieden
wordt de termijn per opdrachtverlening nader bepaald.
Zakelijk en transparant
In de verkenning zijn zakelijkheid en transparantie van belang.
Allereerst vindt er een gedegen probleemanalyse plaats, voordat de oplossingsrichting(en)
bepaald kan worden. Bij beide processen wordt de omgeving nadrukkelijk betrokken:
de samenhang van ontwikkelingen in het gebied rondom het knelpunt enerzijds
en de positie en rol van alle belanghebbenden anderzijds.
Tenslotte kan worden vastgesteld wat de oplossingsrichting (in relatie
tot de gegenereerde effecten) de betrokkenen waard is.
Initiatief
In principe is het Ministerie van Verkeer en Waterstaat de initiatiefnemer
voor het verkennen van vraagstukken op de hoofdinfrastructuur. Een verkenning
kan echter ook door andere partijen dan het ministerie worden geïnitieerd
of uitgevoerd, bij voorbeeld omdat V&W het verondersteld probleem niet
(h)erkent. Het is mogelijk dat aan het einde van die verkenning de problematiek
alsnog door de minister wordt (h)erkend en wordt opgenomen in een MIT-planstudietabel.
Om die beslissing te kunnen nemen moet de verkenning wel aan bepaalde inhoudelijke
en procesmatige vereisten voldoen.
Actualisatie van het MIT-spelregelkader
Het MIT-spelregelkader wordt op dit moment ook in algemene zin geactualiseerd.
Daarbij staat het element van slagvaardigheid centraal. Tevens wordt de voortgang
op relevante dossiers als decentralisatie, verantwoording, effectenoverzichten,
Publiek Private Samenwerking, de Tracéwet, Spelregels voor natte infrastructuur
verwerkt.
Het is voorzien dat u voor de komende MIT-behandeling over het eindconcept
van het geactualiseerde MIT-Spelregelkader wordt geïnformeerd.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
T. Netelenbos