Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 29 november 2019
Hierbij zend ik u, op verzoek van de commissie Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (dd.
7 november 2019), de reactie op een ingezonden brief inzake Problemen bij herintreding
voortgezet onderwijs (dd. 15 oktober 2019).
U ontving een brief van een leraar biologie die tegen verschillende problemen aanloopt
bij het behalen van een bevoegdheid in het vak scheikunde. Vanuit mijn departement
is inmiddels contact geweest met de afzender van deze brief. Uit privacyoverwegingen
acht ik het niet wenselijk om in deze brief nader in te gaan op de persoonlijke situatie
van deze persoon.
Iedere leraar dient aan de bekwaamheidseisen te voldoen voor het onderwijs dat hij
of zij gaat geven, en het is aan de lerarenopleidingen om te beoordelen of een student
hieraan voldoet. Ik vertrouw erop dat de opleidingen hierbij zoveel mogelijk gebruik
maken van de mogelijkheden die er zijn om flexibiliteit en maatwerk te bieden. Onder
meer het experiment leeruitkomsten faciliteert de opleidingen hierin. Het is niet
mijn rol om een oordeel te geven over de competenties van individuele leraren in opleiding.
Desalniettemin herken ik in deze casus de bredere behoefte aan meer maatwerk en flexibiliteit
in de lerarenopleidingen voor mensen die al veel onderwijservaring hebben. We zijn
in gesprek met hogescholen (VH) en universiteiten (VSNU) over mogelijke verbeteringen
op korte termijn bij het bieden van maatwerk. In de brief «Naar een aantrekkelijke
onderwijsarbeidsmarkt» van 2 juli 2019 is aangekondigd welke ambities wij hebben op
het gebied van bevoegdheden, aantrekkelijke loopbaanmogelijkheden en flexibilisering
van de lerarenopleidingen (Kamerstuk 27 923, nr. 369). In een zorgvuldig proces met alle betrokkenen werken we hiernaartoe.
In de lerarenbrief die u eind dit jaar van mijn collega Van Engelshoven en mij ontvangt,
zullen we u verder informeren over waar we staan en welke stappen we de komende tijd
op dit gebied zullen zetten.
De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media,
A. Slob