Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2019-2020 | 27879 nr. 74 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2019-2020 | 27879 nr. 74 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 22 november 2019
De vaste commissie voor Economische Zaken en Klimaat heeft mij verzocht uw Kamer een reactie te doen toekomen op de uitzending van Kassa d.d. 26 oktober 2019 over «misbruik van verbruiksregisters door energieverkopers». Tevens heeft de Commissie mij verzocht een afschrift van mijn reactie op de Consumentenbond haar brief over faillissementen van energieleveranciers aan de Kamer te doen toekomen. Mijn reactie is als bijlage opgenomen1.
De Kassa uitzending betrof o.a. de (weder)verkoop van energie, zowel aan huis, als telefonisch. Bepaalde zaken rondom consumentenbescherming en inzicht in verbruiksdata zijn mij opgevallen. Daarom heb ik contact gehad met de betrokken partijen, namelijk de ACM, Netbeheer Nederland en Energie-Nederland. Bijgaand treft u mijn reactie op deze uitzending.
Consumentenbescherming
De Elektriciteitswet 1998 en Gaswet stellen dat tarieven en voorwaarden voor het sluiten van de overeenkomst duidelijk gecommuniceerd dienen te worden naar de kleinverbruiker. Ook de Wet Oneerlijke Handelspraktijken (OHP) schrijft een bepaalde mate van transparantie voor, zoals bijvoorbeeld het vermelden van alle bijkomende kosten in de prijs. Naar aanleiding van deze uitzending heb ik contact gehad met de ACM. Zij is op de hoogte van deze signalen en heeft aangegeven daarom onderzoek te doen naar agressieve en misleidende werving bij de verkoop van energiecontracten.
Inzicht in verbruiksdata
In de energiesector wordt gebruikgemaakt van het Centraal Aansluitingen Register (C-AR), dit register bevat onder andere de meter- en verbruiksgegevens van kleinverbruikers en wordt beheerd door de gezamenlijke netbeheerders. Wanneer leveranciers over de toestemming van de afnemer beschikken, kunnen zij gegevens opvragen voor het doen van een «aanbod op maat»2. Leveranciers kunnen ook wederverkopers die voor hen werken via het systeem van de leverancier inzage geven in het C-AR. Voor de uiteindelijke toegang is een zogenaamde «klantsleutel» nodig3. De leverancier voert ook verplicht een administratie van de gegeven toestemmingen4.
In de aanloop naar de nieuwe Energiewet bezie ik met de sector de toegang tot en de uitwisseling van de energiedata (o.a. meter- en verbruiksgegevens). Het herziene stelsel moet het mogelijk maken gegevens op een meer doelmatige, veilige en non-discriminatoire manier in de sector te delen, terwijl ook de eindafnemer meer regie krijgt over zijn eigen gegevens. Hierbij wordt onder meer ingezet op het versterken van rechten van de eindafnemer en plichten van de «bronhouders», alsmede het versterken en standaardiseren van protocollen en technische afspraken, met name op het vlak van identificatie & autorisatie, (data) veiligheid, het inzichtelijk maken van klantmandaten en gegevensgebruik.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat, E.D. Wiebes
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-27879-74.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.