27 863 Betalingsverkeer

Nr. 93 BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 9 juni 2021

De vaste commissie voor Financiën heeft mij in een brief van 17 mei 2021 verzocht om te reageren op het bericht dat Nederlandse banken sinds 1 januari 2021 weigeren om cheques te innen.1 Het lid Hammelburg (D66) heeft aangegeven graag de laatste stand van zaken te ontvangen op dit dossier. Dit lid heeft verder gevraagd hoe Nederlanders, zonder aan de VS gelieerde bankrekening, een stimulus cheque kunnen innen. In deze brief geef ik een reactie op het bericht en ga ik in op de laatste stand van zaken rondom het innen van stimulus cheques.

Het bericht van 26 februari 2021 gaat over Nederlanders die stimulus cheques hebben ontvangen van de Amerikaanse overheid, maar deze sinds 1 januari 2021 niet meer kunnen verzilveren bij de Nederlandse banken. Stimulus cheques zijn cheques die de Amerikaanse overheid verstrekt aan Amerikaanse belastingbetalers (ongeacht waar zij wonen) als ondersteuning in het kader van de economische gevolgen van de coronacrisis. In de eerdere beantwoording op schriftelijke vragen van 30 maart jl.2 schreef ik dat het aan de financiële instellingen zelf is om te bepalen welke betaaldiensten zij aanbieden, zolang ze daarvoor een vergunning hebben van DNB. Het verzilveren van cheques is niet aangemerkt als betaaldienst in de herziene richtlijn betaaldiensten (PSD2) en niet opgenomen als basisdienst in de richtlijn betaalrekeningen. Er is daarom geen verplichting om deze dienst aan te bieden. In de beantwoording noemde ik ook dat er in Nederland nagenoeg geen behoefte meer is aan dienstverlening betreffende cheques. Dit heeft onder andere te maken met het efficiënte betalingsverkeer in Nederland en de mogelijkheid om internationaal girale overboekingen te doen. Volgens de Betaalvereniging Nederland is het proces van het verwerken van cheques arbeidsintensief en staan de verwerkingskosten niet in verhouding tot de baten. Ook zijn er verschillende risico’s aan verbonden. De Betaalvereniging Nederland heeft recent nogmaals bevestigd dat zij geen uitzondering kunnen maken voor deze cheques, omdat bij de meeste banken de benodigde personen en middelen sinds het uitfaseren van de dienstverlening al niet meer aanwezig zijn. Verder is het niet kunnen innen van de stimulus cheque bij de Nederlandse banken nogmaals onder de aandacht gebracht van de Amerikaanse ambassade in Nederland. De ambassade liet in dat contact weten dat het verwerken van cheques niet tot de consulaire dienstverlening van de VS in de EU behoort.

Het is begrijpelijk dat Amerikaans belastingplichtigen die in Nederland wonen de stimulus cheque die zij hebben ontvangen graag willen verzilveren. In de beantwoording van de eerdergenoemde schriftelijke vragen ben ik ingegaan op de mogelijkheden die personen hebben om een stimulus cheque te innen. Zo kunnen personen die een stimulus cheque hebben ontvangen onder andere een herstelbetaling aanvragen (Recovery Rebate Credit) wanneer zij hun Amerikaanse belastingaangifte over 2020 indienen (de cheque wordt dan verrekend met de te betalen belasting). Ook kunnen deze personen bij tenminste vier grootbanken in België nog een stimulus cheque innen. Zij moeten daarvoor wel klant worden bij deze specifieke bank. Uit een recente navraag blijkt dat dit nog steeds mogelijk is. Voorts heb ik begrepen dat eenzelfde route via Duitse banken eveneens mogelijk kan zijn. Het is uiteraard aan degenen die deze cheque hebben ontvangen om de afweging te maken of zij hiervoor een rekening bij een buitenlandse bank willen openen. Daarnaast is er op 17 mei jl. door de samenwerkende Amerikaanse consulaten in de Benelux, met deelname van de Federal Benefits Union (aanspreekpunt voor sociale zekerheidskwesties voor US persons in Nederland, België en Luxemburg), een webinar gehouden voor US persons. In dit webinar wordt er onder andere ook ingegaan op de mogelijke opties die personen hebben om de ontvangen stimulus cheque te innen.3

Kortom, er zijn mogelijkheden om de cheque te verzilveren, maar deze kosten moeite en bieden helaas niet het gemak dat we tegenwoordig in Nederland gewend zijn bij financiële dienstverlening.

De Minister van Financiën, W.B. Hoekstra

Naar boven