Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 30 juni 2020
Op 29 mei jl. heeft de vaste commissie voor Financiën mijn aandacht verzocht voor
mogelijke vertragingen in het internationale betalingsverkeer. De aanleiding was een
brief van een ondernemer die aangaf problemen te ondervinden met het betalen van een
partij mondkapjes uit China. Ik heb contact opgenomen met meerdere partijen om te
achterhalen wat hier het probleem kon zijn en of er meerdere signalen bekend waren
van vertraagde betalingen. In deze brief zal ik dit verder toelichten.
Allereerst is het vervelend als het lang duurt voordat een betaling bij een leverancier
aankomt, en dit geldt des te meer als het gaat om beschermingsmiddelen in een tijd
waarin deze hard nodig zijn. Internationale betalingen worden doorgaans snel voltooid,
maar in dit geval blijkt er extra tijd nodig te zijn geweest om de betaling af te
ronden.
Om witwassen en terrorismefinanciering tegen te gaan, zijn banken verplicht om cliëntenonderzoek
te doen, de transacties van hun cliënten te monitoren en, indien nodig, maatregelen
te nemen om de risico’s die een cliënt of een transactie met zich meebrengt te beheersen.
Hierbij is soms (aanvullende) informatie nodig van een andere partij. De snelheid
waarmee deze informatie wordt aangeleverd is medebepalend voor hoe snel deze controle
kan worden voltooid en de betaling aankomt bij een leverancier. Uit navraag bij de
betreffende bank blijkt dat in dit geval extra tijd nodig was om de betaling af te
ronden, in verband met een vertraagde aanlevering van informatie door derde partijen.
Met het oog op de zorg die in de brief werd geuit dat dit meerdere bedrijven zou kunnen
treffen, heb ik contact gezocht met Betaalvereniging Nederland en het Ministerie van
Volksgezondheid. Zij blijken geen signalen te hebben ontvangen dat er vaker dergelijke
vertragingen zijn voorgekomen bij de aankoop van beschermingsmiddelen. Zoals ik nu
kan beoordelen lijkt het dan ook een incidentele vertraging te zijn geweest, die niet
indicatief is voor een omvangrijker probleem.
Ik heb van de betreffende bank begrepen dat de betaling inmiddels is aangekomen bij
de leverancier en dat er contact is geweest met de ondernemer om toelichting te geven.
Als hiermee de casus niet naar tevredenheid is afgehandeld, kan de ondernemer bij
zijn bank een klacht indienen. Wordt die klacht niet naar tevredenheid behandeld,
dan kan hij nog naar het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid, www.kifid.nl) of naar de rechter stappen.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
De Minister van Financiën, W.B. Hoekstra