27 859 Modernisering Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens (GBA)

Nr. 170 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 23 december 2022

Met deze brief informeer ik u over de uitkomst van een onderzoek naar de maximaal haalbare kwaliteit van het adresgegeven in de Basisregistratie Personen (BRP), toegezegd in de Memorie van Antwoord bij de Wet LAA (4 juli 2022, nr. 35772 E).

Het adresgegeven in de BRP wordt door veel overheidsorganisaties verplicht gebruikt en het is daarom belangrijk dat de registratie overeenkomt met de werkelijkheid. Tegelijkertijd is het adres het meest veranderlijke gegeven in de BRP. Het adresgegeven in de BRP zal daarom nooit voor de volle 100% actueel kunnen zijn. De uitkomsten van de tweejaarlijkse onderzoeken van het CBS naar de actuele kwaliteit van het adres liggen rond de 96%1.

Er zijn tal van verklaringen waarom een adres tijdens het tweejaarlijkse kwaliteitsonderzoek van het CBS als niet correct wordt beoordeeld.

  • De burger geeft informatie over vestiging in Nederland of over verhuizing (bewust of onbewust) niet (tijdig) door.

  • De gemeente heeft informatie nog niet verwerkt.

  • Gemeente biedt niet tijdig mogelijkheden voor burgers om gegevens aan te leveren.

  • Gemeente heeft te weinig mensen/middelen/aandacht om aan de adreskwaliteit te werken (adresonderzoek).

  • Afnemers melden gerede twijfel niet of laat terug.

Een realistischere, maximale norm voor het adresgegeven is door de onderzoekers bepaald op 98%. Daarmee blijft een verschil van ca. 2% tussen actuele kwaliteit en norm bestaan. Het tweejaarlijkse onderzoek naar de adreskwaliteit geeft onvoldoende informatie om precieze aanknopingspunten voor verbetering van de adreskwaliteit te identificeren. Daarvoor is de steekproef te klein en de onderzoeksmethode niet geschikt. De onderzoekers stellen mogelijk vervolgonderzoek voor naar een preciezere norm of naar mogelijkheden om het verschil van 2% te overbruggen.

Ik verwacht niet dat meer onderzoek effectief zal zijn. Het is reeds bekend dat diverse problematiek bestaat waarin het adresgegeven belangrijk is maar ontbreekt of niet actueel is. Een voorbeeld is dat bekend is dat veel EU-arbeidsmigranten niet correct geregistreerd staan. Ze staan veelal geregistreerd als niet-ingezetene met een buitenlands woonadres, in plaats van als inwoner van een gemeente. Ook is bekend dat er in verband met capaciteitsproblemen bij diverse gemeenten wachttijden zijn voor inschrijving.

In het kader van de Ontwikkelagenda BRP wordt gewerkt aan passende oplossingen voor diverse problemen en daarmee aan concrete verbeteringen voor burgers. Zo wordt met betrekking tot het adresgegeven gewerkt aan het verbeteren van inzagemogelijkheden, en aan voorzieningen om wijzigingen gemakkelijker door te kunnen geven.

Deze concrete acties vind ik belangrijker dan het verbeteren van meetmethodes of het uitbreiden van kostbare metingen om cijfermatig hoger te scoren. Wel wil ik een regelmatige meting van de adreskwaliteit behouden als signaalfunctie. Gezien de relatieve stabiliteit van de gemeten kwaliteit ben ik voornemens om de frequentie aan te passen naar een driejaarlijkse meting.

De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, A.C. van Huffelen


X Noot
1

Kamerstuk 27 859, nr. 161.

Naar boven