nr. 4
VERSLAG
Vastgesteld 5 oktober 2001
De vaste commissie voor Justitie1, belast
met het voorbereidend onderzoek van dit wetsvoorstel, brengt als volgt verslag
uit van haar bevindingen. Onder het voorbehoud dat de regering de gestelde
vragen tijdig zal hebben beantwoord, acht de commissie de openbare behandeling
van dit wetsvoorstel voldoende voorbereid.
Algemeen
De leden van de VVD-fractie hebben met instemming kennisgenomen van het
wetsvoorstel dat strekt tot correctie van een aantal onvolkomenheden van overwegend
technische aard in de toekomstige Gerechtsdeurwaarderswet. Het wetsvoorstel
vormt naar de mening van deze leden het geschikte kader om de geconstateerde
gebreken te herstellen.
De leden van de fractie van D66 en de leden van de fractie van GroenLinks
hebben met belangstelling kennis genomen van het voorliggende wetsvoorstel.
Zoals in de memorie van toelichting staat vermeld, is de samenloop van
het klachtrecht en tuchtrecht niet in dit wetsvoorstel opgenomen. Zowel de
leden van de fractie van de VVD als van de fractie van D66 vragen de regering
aan te geven waarom dit niet is gebeurd, ondanks dat bij de parlementaire
behandeling is gevraagd die doublure weg te nemen door de bevoegdheid van
de Nationale Ombudsman ten aanzien van gerechtsdeurwaarders uit te sluiten.
Is het mogelijk een voorstel hieromtrent alsnog in dit wetsvoorstel te voegen?
Zo neen, waarom niet? Kan de regering in dat geval aangeven op welke termijn
zij dan wel met voorstellen komt? De leden van de D66-fractie vragen de regering
ook aan te geven waarom in het onderhavige voorstel het onderscheid tussen
nietige en vernietigbare ambtshandelingen niet is opgenomen. Kan dit alsnog
gebeuren en zo neen, waarom niet?
De leden van de D66-fractie vragen de regering waarom in de regeling van
tuchtrechtspraak voor gerechtsdeurwaarders nu geen roulatiestelsel voor de
Kamer van gerechtsdeurwaarders (KvG) is opgenomen, dat er toe zou
bijdragen dat in die Kamer de door de leden vergaarde kennis bewaard blijft1? Is het mogelijk om middels het onderhavige wetsvoorstel
een dergelijk roulatiesysteem in te voegen? Zo neen, waarom niet?
De leden van de fractie van GroenLinks spreken hun waardering uit voor
de voorgestelde wijzigingen waarin tegemoet wordt gekomen aan Europese regelgeving
inzake de toegang van in de Europese Unie geschoolde burgers tot het ambt
van deurwaarder. Erkenningen van opleidingen elders in de Europese Unie op
het niveau van hoger onderwijs draagt bij aan de vrije uitwisseling van personen
in de Unie.
Tevens waarderen de leden van de fractie van GroenLinks de opvatting van
de regering dat bij de vaststelling van tarieven rekening zal worden gehouden
met de werkelijke kostprijzen. Ook de regeling van het toepasselijke tuchtrecht
op kandidaat-gerechtsdeurwaarders heeft de belangstelling van de leden van
de GroenLinks-fractie. Zij spreken de hoop uit dat in tuchtzaken automatismen
in sanctieoplegging voorkomen worden.
Artikelsgewijze behandeling
In artikel 24 lid 7 van de Gerechtsdeurwaarderswet (Stb. 2001, 70) is
enkel het vereiste van voorletters van de gerechtsdeurwaarder opgenomen, terwijl
overigens altijd de volledige personalia moeten worden vermeld. De leden van
de VVD-fractie vragen dit verzuim te herstellen. Voorts wijzen zij op artikel
28 waarin de eedsformule voor een toegevoegd-kandidaat deurwaarder ontbreekt.
Dat lijkt hen onwenselijk en zij vragen dan ook dit verzuim te herstellen.
In artikel 43 van de Gerechtsdeurwaarderwet wordt nu de indruk gewekt
dat de Kamer van gerechtsdeurwaarders slechts eindbeslissingen mag nemen,
terwijl niets zich er tegen verzet dat de Kamer ook tussenbeslissingen (bijvoorbeeld
tot een bewijsopdracht) neemt. De leden van de fractie van D66 willen graag
weten of de regering bereid is om artikel 43 in die zin te verduidelijken
middels het voorliggende wetsvoorstel? Zo neen, waarom niet?
Artikel 45 lid 4 van de Gerechtsdeurwaarderwet regelt de wraking van leden
van de Kamer van gerechtsdeurwaarders. Nu wordt in dit artikel verwezen naar
artikel 512 tot en met 524 Wetboek van Strafvordering (Sv). Ten aanzien van
artikel 520 tot en met 524 Sv geldt dat deze artikelen zijn vervallen. De
regering bedoelt waarschijnlijk dat artikel 512 tot en met 519 Sv van toepassing
zijn. De leden van de fractie van D66 vragen of deze veronderstelling waar
is en of de regering bereid is het voorliggende voorstel in deze zin aan te
passen? Zo neen, waarom niet?
De voorzitter van de commissie,
Swildens-Rozendaal
De griffier voor dit verslag,
Stahlie
XNoot
1Samenstelling: Leden: Swildens-Rozendaal (PvdA), voorzitter, Van de Camp
(CDA), Biesheuvel (CDA), Scheltema-de Nie (D66), Zijlstra (PvdA), Apostolou
(PvdA), Middel (PvdA), Van Heemst (PvdA), Dittrich (D66), Rabbae (GroenLinks),
Van Oven (PvdA), Kamp (VVD), ondervoorzitter, Rouvoet (ChristenUnie), O. P. G.
Vos (VVD), Passtoors (VVD), Van Wijmen (CDA), De Wit (SP), Ross-van Dorp (CDA),
Niederer (VVD), Nicolaï (VVD), Halsema (GroenLinks), Weekers (VVD), Van
der Staaij (SGP), Wijn (CDA), Vacature (PvdA).
Plv. leden: Wagenaar (PvdA), Balkenende (CDA), C. Cörüz (CDA),
Van Vliet (D66), Duijkers (PvdA), Kuijper (PvdA), Albayrak (PvdA), Barth (PvdA),
Hoekema (D66), Karimi (GroenLinks), Santi (PvdA), Luchtenveld (VVD), Slob
(ChristenUnie), Van den Doel (VVD), Rijpstra (VVD), Rietkerk (CDA), Marijnissen
(SP), Buijs (CDA), Van Baalen (VVD), Van Blerck-Woerdman (VVD), Vacature (GroenLinks),
De Vries (VVD), Van Walsem (D66), De Pater-van der Meer (CDA), Arib (PvdA).
XNoot
1Vergelijk prof. A.L.G.A. Stille in Executief,
7 augustus 2001.