nr. 25
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 15 oktober 2007
Met deze brief bied ik u het Visiedocument Toezicht Luchtvaarttechnische
Bedrijven aan.1 Met dit visiedocument geeft de
Inspectie Verkeer en Waterstaat voor het toezichtdomein Luchtvaarttechnische
Bedrijven invulling aan de vernieuwing van het toezicht, in lijn met de Kaderstellende
Visie op Toezicht 2005.
De Inspectie Verkeer en Waterstaat zal dit visiedocument, in overleg met
de betrokken sectorpartijen en relevante overheidsdiensten, in de periode
2008–2010 in de praktijk implementeren.
Het toezicht op luchtvaarttechnische bedrijven wordt omgevormd naar een
sterker risicogedreven, pro-actief en slagvaardig toezicht waarbij de toezichtlast
zo klein mogelijk is. De Inspectie Verkeer en Waterstaat legt de nadruk op
het voorkomen/reduceren van risico’s voor de luchtwaardigheid van de
Nederlandse luchtvaartvloot en op het beschermen van het milieu. Dit doet
zij door (potentiële) risico’s in het domein op te sporen en zich
gericht in te zetten daar waar de risico’s het grootst zijn onder andere
door het bevorderen van naleving. Het gedrag van luchtvaarttechnische bedrijven
ten aanzien van veiligheid en milieu zal in sterke mate het optreden van de
Inspectie gaan bepalen.
Om de visie vorm en inhoud te geven heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat
een viertal ontwikkellijnen in het visiedocument opgesteld. Deze zijn:
1. Focus op beïnvloeding van het gedrag van de sector, de opinie
van het publiek en adequate advisering van de politiek.
2. Professionalisering van organisatie en medewerkers.
3. Proactieve werkwijze introduceren op basis van analyses en signalering.
4. Flexibilisering van proces, rol en inzet.
De minister van Verkeer en Waterstaat,
C. M. P. S. Eurlings