27 831
Kaderstellende visie op toezicht

nr. 25
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 15 oktober 2007

Met deze brief bied ik u het Visiedocument Toezicht Luchtvaarttechnische Bedrijven aan.1 Met dit visiedocument geeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat voor het toezichtdomein Luchtvaarttechnische Bedrijven invulling aan de vernieuwing van het toezicht, in lijn met de Kaderstellende Visie op Toezicht 2005.

De Inspectie Verkeer en Waterstaat zal dit visiedocument, in overleg met de betrokken sectorpartijen en relevante overheidsdiensten, in de periode 2008–2010 in de praktijk implementeren.

Het toezicht op luchtvaarttechnische bedrijven wordt omgevormd naar een sterker risicogedreven, pro-actief en slagvaardig toezicht waarbij de toezichtlast zo klein mogelijk is. De Inspectie Verkeer en Waterstaat legt de nadruk op het voorkomen/reduceren van risico’s voor de luchtwaardigheid van de Nederlandse luchtvaartvloot en op het beschermen van het milieu. Dit doet zij door (potentiële) risico’s in het domein op te sporen en zich gericht in te zetten daar waar de risico’s het grootst zijn onder andere door het bevorderen van naleving. Het gedrag van luchtvaarttechnische bedrijven ten aanzien van veiligheid en milieu zal in sterke mate het optreden van de Inspectie gaan bepalen.

Om de visie vorm en inhoud te geven heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat een viertal ontwikkellijnen in het visiedocument opgesteld. Deze zijn:

1. Focus op beïnvloeding van het gedrag van de sector, de opinie van het publiek en adequate advisering van de politiek.

2. Professionalisering van organisatie en medewerkers.

3. Proactieve werkwijze introduceren op basis van analyses en signalering.

4. Flexibilisering van proces, rol en inzet.

De minister van Verkeer en Waterstaat,

C. M. P. S. Eurlings


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven