27 830 Materieelprojecten

Nr. 284 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 31 mei 2019

Inleiding

De vliegvelden van Defensie moeten beschikken over brandbestrijdingscapaciteit. Brandweervoertuigen maken hier de kern van uit en dragen bij aan de veiligheid van het personeel zowel in de vliegtuigen als daarbuiten. De huidige brandweervoertuigen moeten binnen enkele jaren worden vervangen. Met deze A-brief informeer ik u over de behoefte aan vervanging van de brandweervoertuigen van het Commando Luchtstrijdkrachten (CLSK).

Behoefte

CLSK heeft behoefte aan 26 brandweervoertuigen. Dit aantal voertuigen is voldoende voor het functioneren van de vliegvelden van Defensie en omvat de benodigde zes reserve- en vier opleidingsvoertuigen. De wet- en regelgeving stelt eisen aan de brandbestrijdingscapaciteit op een vliegveld en daarmee aan de beschikbaarheid van brandweervoertuigen. Als niet aan deze eisen wordt voldaan, beperkt dat de oefening en inzet van vliegtuigen en helikopters op de vliegvelden van Defensie. Daarnaast ondersteunen de brandweervoertuigen ook de veiligheidsregio’s bij grote branden.

De huidige vloot brandweervoertuigen bestaat momenteel uit twee typen voertuigen. Deze voertuigen zijn in 2003 aangeschaft met een technische levensduur van vijftien jaar. Na een groot onderhoud is deze levensduur verlengd met vijf jaar. Desondanks neemt de beschikbaarheid af en lopen de instandhoudingskosten op. Bovendien beschikken de huidige brandweervoertuigen niet over de laatste technische mogelijkheden voor het ondersteunen van operaties met o.a. grotere transport- en passagiersvliegtuigen. Vervanging is daarom noodzakelijk.

Kenmerken

Met de vervanging krijgt Defensie beschikking over 26 nieuwe voertuigen die voldoen aan de luchtvaartregelgeving en beschikken over de nieuwste technische mogelijkheden. De verwachting is daarnaast dat door de vervanging de beschikbaarheid toeneemt en de instandhoudingskosten worden teruggebracht naar het oorspronkelijke niveau. Een aantal voertuigen wordt bovendien uitgerust met een High Reach Extendable Turret welke in passagiers- en transportvliegtuigen, dwars door de huid van het vliegtuig, de romp kan binnengaan om zo de brand effectiever te kunnen blussen. Vervroegde vervanging draagt tevens bij aan duurzaamheid doordat de nieuwe voertuigen voldoen aan de striktere milieu en emissienormen.

Het risico binnen dit project is beperkt aangezien de brandweervoertuigen grotendeels «van de plank» te verkrijgen zijn en Defensie over een voldoende kennisniveau van deze voertuigen beschikt. In het vervolg van het project onderzoekt Defensie de mogelijkheden van samenwerking met andere gebruikers, zoals civiele vliegvelden, op het gebied van instandhouding. Tevens beschouwt Defensie of in deze materieelbehoefte kan worden voorzien door middel van lease.

Financiële aspecten

Met het project is een investering van meer dan € 25 miljoen maar minder dan € 100 miljoen gemoeid. Deze investering komt ten laste van het investeringsbudget van Defensie.

Vooruitblik

Het project wordt uitgevoerd in de periode van 2020 tot en met 2024. Vanaf 2021 worden de eerste brandweervoertuigen vervangen. De verwachte levensduur van de nieuwe voertuigen bedraagt twintig jaar, uitgaande van een levensduur verlengend onderhoud gedurende deze periode.

Gezien het projectvolume van minder dan € 100 miljoen, ben ik voornemens de Defensie Materieel Organisatie te mandateren om het project uit te voeren. De Kamer zal over de voortgang van dit project worden geïnformeerd via de begroting, het departementaal jaarverslag en het Defensie Projecten Overzicht.

De Staatssecretaris van Defensie, B. Visser

Naar boven