Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 31 mei 2019
Inleiding
De vliegvelden van Defensie moeten beschikken over brandbestrijdingscapaciteit. Brandweervoertuigen
maken hier de kern van uit en dragen bij aan de veiligheid van het personeel zowel
in de vliegtuigen als daarbuiten. De huidige brandweervoertuigen moeten binnen enkele
jaren worden vervangen. Met deze A-brief informeer ik u over de behoefte aan vervanging
van de brandweervoertuigen van het Commando Luchtstrijdkrachten (CLSK).
Behoefte
CLSK heeft behoefte aan 26 brandweervoertuigen. Dit aantal voertuigen is voldoende
voor het functioneren van de vliegvelden van Defensie en omvat de benodigde zes reserve-
en vier opleidingsvoertuigen. De wet- en regelgeving stelt eisen aan de brandbestrijdingscapaciteit
op een vliegveld en daarmee aan de beschikbaarheid van brandweervoertuigen. Als niet
aan deze eisen wordt voldaan, beperkt dat de oefening en inzet van vliegtuigen en
helikopters op de vliegvelden van Defensie. Daarnaast ondersteunen de brandweervoertuigen
ook de veiligheidsregio’s bij grote branden.
De huidige vloot brandweervoertuigen bestaat momenteel uit twee typen voertuigen.
Deze voertuigen zijn in 2003 aangeschaft met een technische levensduur van vijftien
jaar. Na een groot onderhoud is deze levensduur verlengd met vijf jaar. Desondanks
neemt de beschikbaarheid af en lopen de instandhoudingskosten op. Bovendien beschikken
de huidige brandweervoertuigen niet over de laatste technische mogelijkheden voor
het ondersteunen van operaties met o.a. grotere transport- en passagiersvliegtuigen.
Vervanging is daarom noodzakelijk.
Kenmerken
Met de vervanging krijgt Defensie beschikking over 26 nieuwe voertuigen die voldoen
aan de luchtvaartregelgeving en beschikken over de nieuwste technische mogelijkheden.
De verwachting is daarnaast dat door de vervanging de beschikbaarheid toeneemt en
de instandhoudingskosten worden teruggebracht naar het oorspronkelijke niveau. Een
aantal voertuigen wordt bovendien uitgerust met een High Reach Extendable Turret welke
in passagiers- en transportvliegtuigen, dwars door de huid van het vliegtuig, de romp
kan binnengaan om zo de brand effectiever te kunnen blussen. Vervroegde vervanging
draagt tevens bij aan duurzaamheid doordat de nieuwe voertuigen voldoen aan de striktere
milieu en emissienormen.
Het risico binnen dit project is beperkt aangezien de brandweervoertuigen grotendeels
«van de plank» te verkrijgen zijn en Defensie over een voldoende kennisniveau van
deze voertuigen beschikt. In het vervolg van het project onderzoekt Defensie de mogelijkheden
van samenwerking met andere gebruikers, zoals civiele vliegvelden, op het gebied van
instandhouding. Tevens beschouwt Defensie of in deze materieelbehoefte kan worden
voorzien door middel van lease.
Financiële aspecten
Met het project is een investering van meer dan € 25 miljoen maar minder dan € 100
miljoen gemoeid. Deze investering komt ten laste van het investeringsbudget van Defensie.
Vooruitblik
Het project wordt uitgevoerd in de periode van 2020 tot en met 2024. Vanaf 2021 worden
de eerste brandweervoertuigen vervangen. De verwachte levensduur van de nieuwe voertuigen
bedraagt twintig jaar, uitgaande van een levensduur verlengend onderhoud gedurende
deze periode.
Gezien het projectvolume van minder dan € 100 miljoen, ben ik voornemens de Defensie
Materieel Organisatie te mandateren om het project uit te voeren. De Kamer zal over
de voortgang van dit project worden geïnformeerd via de begroting, het departementaal
jaarverslag en het Defensie Projecten Overzicht.
De Staatssecretaris van Defensie,
B. Visser