27 737
Trajectnota/MER IJzeren Rijn

nr. 36
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 3 juli 2009

De Vaste Commissie van V&W heeft in zijn procedurevergadering van 1 april 2009 besloten om aan mij te verzoeken om de MKBA IJzeren Rijn en het advies van de COD terzake aan de Kamer te doen toekomen, nog voordat het Memorandum van Overeenstemming met mijn Belgische ambtgenoot gereed is.

In mijn brief van 21 april 2009 (Kamerstuk 27 737, nr. 35) berichtte ik u dat ik enige tijd nodig had voordat ik op uw verzoek kon reageren. De gevraagde documenten zijn namelijk gemaakt in gezamenlijke opdracht van mijn Belgische ambtgenoot en mij, en ik kan dus niet vrij over die stukken beschikken zonder nadere ruggespraak met de Belgische minister Vanackere. Die ruggespraak heeft inmiddels plaatsgevonden.

Mijn Belgische ambtgenoot en ik zijn akkoord om de MKBA nu openbaar te maken. We achten het nog te vroeg om over te gaan tot openbaarmaking van de COD-adviezen. De adviezen van de Commissie van Onafhankelijke Deskundigen (COD) zijn immers geadresseerd aan de beide ministers, en bedoeld als advisering voor de lopende onderhandelingen tussen ons beiden. Met het oog op het gewenste goede verloop van de onderhandelingen wordt er vastgehouden aan de eerdere afspraak, namelijk om de COD-adviezen openbaar te maken op het moment dat wij beiden een akkoord (MvO) hebben bereikt over het vervolg van het project. Wij vertrouwen op uw begrip daarvoor.

Hierbij gevoegd treft u aan (uitsluitend digitaal) de Maatschappelijke Kosten Baten Analyse IJzeren Rijn (MKBA), genaamd: «Social cost-benefit analysis Iron Rhine; 13-02-2009»1.

De minister van Verkeer en Waterstaat,

C. M. P. S. Eurlings


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven