Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2007-2008 | 27664 nr. 58 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2007-2008 | 27664 nr. 58 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 26 juni 2008
Hierbij bied ik u het rapport van het project IMPEL-TFS Enforcement Actions I aan.1 In dit project hebben 25 Europese lidstaten samengewerkt bij de handhaving van de EVOA2 bij grensoverschrijdende afvaltransporten over de weg, het water en het spoor. De handhaving vond plaats onder de paraplu van het IMPEL-TFS-netwerk3 en werd getrokken door de VROM-Inspectie.
Het project is een vervolg op eerdere Europese samenwerkingsprojecten: IMPEL/TFS Verification en Seaport, waarover ik de Tweede Kamer heb gerapporteerd (Kamerstukken II, vergaderjaar 2005–2006, 22 343, nr. 140 en 25 868, nr. 14).
Ongeveer 15% van alle transportbewegingen in Europa betreft afvalstoffen. Een groot deel van de afvalstoffen wordt op een milieuverantwoorde manier verwerkt. Helaas bereikt een deel van het afval niet altijd de juiste bestemming, waardoor milieu en gezondheid kunnen worden geschaad. Handhaving beperkt de risico’s voor milieu en gezondheid en samenwerking tussen Europese lidstaten op dit terrein draagt bij aan een gelijke handhavingdruk in Europa. Samenwerking is een verplichting die is opgenomen in de nieuwe EVOA die op 12 juli 2007 in werking is getreden.
De aanbevelingen uit de voorgaande IMPEL/TFS projecten Verification en Seaport waren duidelijk:
– geef een projectmatig vervolg aan de Europese samenwerking bij de gezamenlijke handhaving van grensoverschrijdende afvaltransporten; en
– versterk en breid het netwerk van handhavers uit.
Aan deze aanbeveling is vervolg gegeven door het opzetten van het Enforcement Actions I project met als doel de naleving van EU-wetgeving over de in-, uiten doorvoer van afvalstoffen te verbeteren.
Naast het controleren van transporten, het uitwisselen van inspecteurs, het ontwikkelen van communicatiemiddelen zijn controles uitgevoerd bij bedrijven waar het afval is ontstaan en op de plaats van de eindverwerking.
Gebleken is dat gemiddeld zo’n 15% van alle afvaltransportbewegingen niet voldoet aan de regels uit de EVOA. Het gaat om overtredingen die variëren van overtredingen van administratieve bepalingen tot illegale overbrengingen.
Opvallend is het verschil in overtredingpercentage per land, dat ligt tussen de 0 en 100% Het verschil is deels te verklaren door de wijze van controleren (a-select of voorselectie van vrachten), deels door de handhavingervaring van de inspecteurs en deels ook door de controlefrequentie: worden er regelmatig controles gehouden dan weten bedrijven en transporteurs aan welke eisen ze moeten voldoen.
Controles zijn belangrijk voor het zicht op de regionale en nationale afvalmarkt. Ze tonen aan dat bevoegde autoriteiten Europese regels daadwerkelijk controleren en ze dragen bij aan het creëren van een gelijk handhavingniveau in Europa.
Het project was zinvol, stimulerend en succesvol. Het maakt ook duidelijk dat we nog een weg te gaan hebben voordat er sprake is van een gelijkwaardige handhavingdruk binnen Europa. Het verschil in handhavingniveau per land is groot. In veel landen ontbreekt het nog steeds aan voldoende middelen, zijn er andere prioriteiten gesteld en is de handhaving van de EVOA nog niet ingebed in de organisatie en is daardoor vaak afhankelijk van individuele medewerkers. Het ontbreken van een gelijke handhavingdruk is ook vanuit concurrentie-oogpunt niet wenselijk.
In het bijgevoegde rapport worden diverse aanbevelingen gedaan aan de Europese Commissie, het IMPEL-netwerk en Europese landen om een hogere prioriteit te geven aan de (inter)nationale handhaving van de EVOA.
Getracht zal worden de rol van de Europese Commissie bij monitoring en evaluatie van handhavinginspanningen door de lidstaten verder te vergroten. Nederland zal hierin een actieve rol blijven spelen.
Daarnaast wordt aanbevolen een vervolgproject IMPEL-TFS Enforcement Actions te starten. Financiële ondersteuning hiervan zou van de Europese Commissie moeten komen, die dit in beraad heeft.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-27664-58.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.