27 659
Vereenvoudiging van het stelsel van overheidsbemoeienis met het aanbod van zorginstellingen (Wet toelating zorginstellingen)

nr. 98
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 7 maart 2008

In mijn brief van 5 februari 2008 (Kamerstuk 27 659, nr. 96) heb ik aangegeven in de afgelopen periode overleg te hebben gevoerd met de NVZ over de door mij in te stellen commissie nadeelcompensatie afschaffing bouwregime waaronder nacalculatie gebouwgebonden kapitaallasten van ziekenhuizen, of wel de «commissie van wijzen». Het instellen van de commissie heeft een langere doorlooptijd gehad dan ik eerder had verwacht. Maar ik ben verheugd in deze brief de leden van de commissie aan u voor te kunnen stellen.

Taken van de commissie

De commissie adviseert mij over drie zaken:

1. Criteria waaraan ziekenhuizen moeten voldoen om in aanmerking te komen voor nadeelcompensatie. Op basis van dit advies stel ik een beleid vast op basis waarvan de commissie vervolgens de individuele ziekenhuizen toetst.

2. De wijze van berekening ter bepaling van nadeelcompensatie.

3. Nadeelcompensatie voor een individueel ziekenhuis ten gevolge van de afschaffing van het bouwregime waaronder de nacalculatie voor gebouwgebonden kapitaallasten.

Nadeelcompensatie

De commissie gaat bij het bepalen van de criteria en omvang van het nadeel uit van het leerstuk van de nadeelcompensatie. Bij nadeelcompensatie gaat het om vergoeding van schade die voort vloeit uit een rechtmatige overheidsdaad waarbij de schade onevenredig groot is. In dit geval het rechtmatig afschaffen van het bouwregime en daarmee de nacalculatie gebouwgebonden kapitaallasten.

Uit het gebruikelijke nadeelcompensatierecht vloeien de volgende uitgangspunten voort:

– het ziekenhuis toont een causaal verband aan tussen de schade en de afschaffing van het bouwregime waaronder nacalculatie kapitaallasten van ziekenhuizen;

– het ziekenhuis toont aan als gevolg van deze maatregel onevenredig zwaar te worden getroffen;

– de schade die kan worden geacht te behoren tot het normale ondernemersrisico wordt niet in de berekening betrokken;

– geen schade wordt in de berekening betrokken voor zover het ziekenhuis eigen schuld kan worden verweten;

– de schade wordt op objectieve wijze berekend en geverifieerd;

– een eventueel voordeel dat voor een ziekenhuis voortvloeit uit de afschaffing van het bouwregime waaronder de nacalculatie op gebouwgebonden kapitaallasten, wordt verdisconteerd in het schadebedrag;

– de compensatie neemt de onevenredigheid van de schade weg en is in ieder geval niet hoger dan de schade.

Samenstelling van de commissie

Bij deze brief treft u het instellingsbesluit van de commissie aan1. Het instellingsbesluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant. De samenstelling van de commissie is:

• Dhr. dr. mr. A.J.E. Havermans (voorzitter);

• Dhr. drs. M.J. van Rooijen (lid);

• Dhr. drs. A.L.M. Barendregt (lid);

• Mw. drs. E.J. Mulock-Houwer (lid);

• Dhr. prof. dr. A. Hordijk (lid).

De commissie zal uiterlijk 1 juli 2008 advies uitbrengen over de algemene criteria voor nadeelcompensatie en uiterlijk 1 oktober 2008 advies over de wijze van berekening van nadeelcompensatie en nadeelcompensatie voor individuele ziekenhuizen. De feitelijke compensatie kan plaatsvinden via de dan nog bestaande FB-systematiek. U ontvangt het advies van de commissie met mijn reactie hierop.

De commissie bepaalt haar eigen werkwijze. De ziekenhuizen worden binnenkort door de commissie geïnformeerd over de te volgen procedure en het te hanteren format.

De commissie adviseert mij overigens niet over de academische ziekenhuizen. De academische ziekenhuizen zullen door de minister van OC&W, door de NZa en door mij worden beoordeeld. Hierbij wordt ook de NFU betrokken. Bij deze beoordeling zijn de algemene criteria die de commissie opstelt uitgangspunt, waarbij gekeken wordt of deze criteria aansluiten op de situatie van de academische ziekenhuizen.

«Foto» financiële situatie ziekenhuizen

Ik vind het van groot belang dat ziekenhuizen inzicht hebben in hun toekomstige (financiële) situatie. Daarom ondersteun ik de NVZ om van de ziekenhuizen die dat wensen een «foto» te maken van de te verwachten financiële positie in 2008, 2009 en verder. Het gaat mij hierbij niet alleen om inzicht in de wijziging van de kapitaallastenbekostiging maar ook om invoering van de prestatiebekostiging en de vergroting van het B-segment naar 20%.

De RebelGroup Advisory ondersteunt de NVZ bij het maken van deze «foto’s». Zij bouwen een standaard financieel model gecombineerd met een informatie database.

De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

A. Klink


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven