27 659
Vereenvoudiging van het stelsel van overheidsbemoeienis met het aanbod van zorginstellingen (Wet toelating zorginstellingen)

nr. 32
AMENDEMENT VAN HET LID WEEKERS

Ontvangen 7 september 2004

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

In artikel 1, tweede lid, wordt «Bij algemene maatregel van bestuur» vervangen door: Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur.

Toelichting

Ingevolge het door de regering voorgestelde artikel 1, tweede lid, kunnen alleen voor bij algemene maatregel van bestuur aan te wijzen categorieën van instellingen delen van de wet buiten werking worden gesteld. In sommige gevallen zal hierbij echter spoed of meer maatwerk zijn vereist, met name in die gevallen waarin op grond van artikel 15 van de WTG een experiment is gestart, waarbij maar één of enkele instellingen zijn betrokken. Het kan voor de goede werking van zo'n experiment nodig zijn dat bepalingen van de WTZi, zoals die inzake de bouw of eventueel het winstoogmerk, buiten werking worden gesteld. Om een snelle koppeling te kunnen leggen tussen het experiment en het regime van de WTZi kan door de wijziging van artikel 1, tweede lid, de minister bevoegd worden verklaard voor de bij de experimenteer-beleidsregel betrokken instellingen de nodige artikelen van de WTZi buiten werking te stellen.

In het Uitvoeringsbesluit WTZi moeten dan twee zaken worden geregeld. Ten eerste dat de minister, als daartoe aanleiding is (met name ten gevolge van een beleidsregel als bedoeld in artikel 15 van de WTG), bij ministeriële regeling de instelling of instellingen die meedoen aan het experiment, voor de duur van het experiment kan uitzonderen van de bij die regeling aan te wijzen bepalingen van de WTZi. Ten tweede dat ten aanzien van zo'n ministeriële regeling als hier bedoeld, de voorhangprocedure ex artikel 14 van de WTG van overeenkomstige toepassing is.

Dit amendement maakt een experiment mogelijk. In de vorm van een experiment kan, in een deelmarkt die daarvoor geschikt is, winst worden gemaakt of kan op andere terreinen vooruit worden gelopen op het eindplaatje dat de WTZi (gereguleerde marktwerking) schetst. Op deze manier hoeft er niet gewacht te worden tot 2006 met het loslaten van het winstverbod of andere klemmende regelgeving en kunnen zodoende innovatieve initiatieven die voorsorteren op het eindplaatje van de wet(indien verantwoord) tot ontplooing komen. Uiteraard gaat het geven van meer vrijheden gepaard met meer verantwoordelijkheden aan het veld.

Zo kan een proeftuin ontstaan van good practices terwijl eveneens inzichtelijk wordt gemaakt welke problemen ontstaan wanneer er winst wordt gemaakt en/of de overheid verantwoordelijkheden overdraagt aan de veldpartijen. Voorsorteren op het eindplaatje van de WTZi betekent dat creatieve (ondernemers)geesten worden beloond voor het risico dat ze gaan lopen terwijl toch voor de overheid de mogelijkheid bestaat om de vinger aan de pols te houden.

Weekers

Naar boven