27 625 Waterbeleid

Nr. 660 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 27 november 2023

Hierbij ontvangt u het rapport «Drinkwaterkwaliteit 2022» en de «Prestatievergelijking Drinkwaterbedrijven 2022». Met deze rapportages geeft de ILT invulling aan haar wettelijke taak om jaarlijks verslag te doen van de kwaliteit van het Nederlandse drinkwater en om driejaarlijks inzicht te geven in de prestaties van de drinkwaterbedrijven.

De drinkwaterbedrijven leverden ook in 2022 water van goede kwaliteit. Ondanks deze uitstekende prestaties, ligt er een grote opgave om te zorgen dat er ook in de toekomst voor iedereen voldoende en schoon drinkwater uit de kraan blijft komen.

Rapport Drinkwaterkwaliteit 2022

Als toezichthouder beoordeelt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) of het drinkwater voldoet aan de wettelijke normen van het Drinkwaterbesluit. Het doel van het wettelijk meetprogramma is controleren of de kwaliteit van het drinkwater na zuivering goed is en goed blijft tot het aankomt bij de consument.

Het rapport Drinkwaterkwaliteit 2022 laat zien dat de drinkwaterbedrijven ook in 2022 water van goede kwaliteit leverden. In het rapport staat onder meer het resultaat van de wettelijke meetprogramma's die de drinkwaterbedrijven hebben uitgevoerd. Als onderdeel van het wettelijke meetprogramma zijn er 559.933 metingen uitgevoerd in 2022. Het drinkwater voldeed bij 99,9% van de metingen aan de gestelde normen. Ook reageerden drinkwaterbedrijven goed op incidenten (zoals een incidentele normoverschrijding) en op verontreinigingen in het oppervlaktewater dat wordt gebruikt voor de productie van drinkwater.

Prestatievergelijking Drinkwaterbedrijven 2022

Sinds 2012 schrijft de Drinkwaterwet een driejaarlijkse prestatievergelijking van de drinkwaterbedrijven voor. Op basis van het Protocol prestatievergelijking drinkwaterbedrijven brengt de ILT de verdiensten van de drinkwaterbedrijven in beeld. Drinkwaterbedrijven leveren hiervoor gegevens aan. Dit gebeurt op het gebied van: kwaliteit van drinkwater, klantenservice, milieuaspecten, kostenefficiëntie, onderzoek en ontwikkeling. ILT concludeert dat de prestaties van de drinkwaterbedrijven in 2022 goed zijn en dat de onderlinge prestatieverschillen beperkt zijn.

Als bijlagen bij deze brief ontvangt u het rapport Drinkwaterkwaliteit 2022 en de Prestatievergelijking Drinkwaterbedrijven 2022.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers

Naar boven