27 625 Waterbeleid

Nr. 525 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 7 januari 2021

Op 5 juni 2020 heb ik u het rapport «Geborgd gewogen – advies over geborgde zetels in waterschapsbesturen» (Bijlage bij Kamerstuk 27 625, nr. 501) van de commissie Boelhouwer toegestuurd. Naar aanleiding van dit rapport heb ik het Overlegorgaan Fysieke Leefomgeving (OFL) gevraagd belanghebbenden hierover te consulteren. Het OFL heeft dit uitgevoerd onder leiding van mevrouw Buijs-Glaudemans.

De consultatie bestond uit verschillende onderdelen. Het OFL is in augustus gestart met een digitale consultatie die tot begin oktober openstond. Parallel hieraan is het OFL in gesprek gegaan met betrokken organisaties, zoals de waterschappen, de benoemende organisaties (LTO, VBNE en VNO-NCW), de koepels (UvW, IPO en VNG), en een aantal departementen (LNV, BZK, EZK, AZ en IenW). Voor de waterschappen is het OFL aangesloten bij de bijeenkomsten die de UvW voor de waterschappen heeft georganiseerd. Het OFL heeft de reacties geanalyseerd en op basis hiervan het rapport opgesteld1. Ik dank het OFL voor de zorgvuldige organisatie van deze consultatie en ik dank ook iedereen die hieraan heeft deelgenomen.

Hierbij stuur ik u de rapportage «De stem van het water – Perspectieven uit een brede consultatie over geborgde zetels in waterschapsbesturen»2, die ook gepubliceerd is op de website van het OFL. Het OFL schetst hierin op heldere en inzichtelijke wijze wat de verschillende perspectieven van de belanghebbenden zijn. Het bevestigt dat de geborgde zetels een thema is dat veel partijen raakt en bezighoudt.

Uit het rapport blijkt dat in de discussie over het bestuursstelsel twee perspectieven tegen over elkaar staan: de voorstanders van een volledig rechtstreeks gekozen bestuur en de voorstanders van het borgen van de specifieke waterschapsbelangen. Vanuit een verschillende startpositie, gelegen in het beeld van de opgaven en positie van het waterschap leiden beide perspectieven tot een intern consistente lijn.

Het rapport concludeert dat het daarom van belang is om niet alleen de discussie over de bestuursordening, die in het rapport Boelhouwer en in dit OFL-rapport naar voren komt te kennen. Deze is immers gestoeld in een taakopvatting van het waterschap, waar een politieke keuze over gemaakt moet worden. Het rapport geeft aan dat het van wezenlijk belang is om de taak van het waterschap en de context van de institutionele ordening (de relatie met bijvoorbeeld gemeenten en provincies) te betrekken bij een discussie over de bestuursordening. Deze drie aspecten zijn communicerende vaten en zullen in samenhang beschouwd moeten worden.

Met deze rapportage en het rapport van de commissie Boelhouwer is nu de gevraagde beslisinformatie voorhanden om in 2021 afwegingen te kunnen maken over eventuele wijzigingen van het stelsel.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

X Noot
2

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven