27 578
Planologische Kernbeslissing Vijfde Nota ruimtelijke ordening

nr. 102
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSHUISVESTING, RUIMTELIJKE ORDENING EN MILIEUBEHEER

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 17 april 2002

Hierbij stuur ik u de lijst van tijdens het nota-overleg op 15 april jl. ingediende moties. In de tabel heb ik de reactie van het kabinet op de motie aangegeven en waar nodig verwezen naar een toelichting. Die toelichting volgt hieronder. De tabel geeft een overzicht van de reacties op de moties die op 15 april tijdens het overleg zijn gegeven. De in cursief gezette oordelen betreffen de moties waarover ik tijdens het overleg heb aangegeven de Kamer schriftelijk een reactie te sturen.

Motie nummer 23 van Duivesteijn/Van Middelkoop/Van Wijmen/Van Gent

Amenderende motie: Gestapeld parkeren – locatiebeleid

Deze motie valt in twee delen uiteen. Het eerste deel gaat over ruimtegebruik bij bedrijventerreinen. Over een amenderende motie die zich hiertoe zou beperken laat ik het oordeel aan de Kamer over. Ik verwijs naar hetgeen reeds is verwoord in de PKB deel 3 onder C.2d.

Het tweede deel betreft het invoeren van een parkeerfonds. Ik kan mij over de mogelijkheid en wenselijkheid thans niet uitlaten. Ik ontraad een amenderende motie langs deze lijn.

Motie nummer 31 van Depla/Van Wijmen/Van Gent

Amenderende motie: Verbetering compensatiebeginsel

Deze motie is overbodig. De eerste toevoeging, inzake het tijdstip van compensatie, is in lijn met het kabinetsbeleid zoals neergelegd in het SGR2, waar staat dat «het tijdstip van daadwerkelijke compensatie is gerelateerd aan het tijdstip van ingreep» (SGR2 PKB 6.3).

Ten aanzien van de tweede toevoeging zij opgemerkt dat de wijze waarop een eventuele financiële compensatie zou kunnen verlopen nader zal worden bestudeerd in het kader van deel 3 van het SGR2.

Motie 35 van Verbugt/Van Wijmen/V.d. Staaij

Amenderende motie: Algemene hoofdlijn PKB A.2

Ik heb in het overleg gezegd het oordeel over deze motie aan de Kamer over te laten als de tekst van de motie wordt gewijzigd in: Het Nationaal ruimtelijk beleid strekt zich uit tot.

Motie nummer 37 van Verbugt

Amenderende motie: inbreiding verstedelijking

Ik ontraad deze motie sterk. Het schrappen van de twee zinnen bedoeld in het tweede en derde deel van de motie staat haaks op het streven naar intensivering dat een belangrijke pijler vormt van deze nota.

Motie nummer 40 van Verbugt

Amenderende motie: Grens Groene Hart oostkant Gouda

Ik ontraad de tekst van de motie. Ik heb u al meegedeeld dat de grens van het Groene Hart op de pkb-kaart niet geheel juist is getrokken. Zoals toegezegd stuur ik U hierbij een kaart met de herstelde grens van het Groene Hart ter hoogte van Gouda.1 In aanvulling op hetgeen ik heb gezegd meld ik dat het rijk (VROM-inspectie) inmiddels een bedenking tegen een partiële streekplanherziening heeft ingediend die ertoe strekt de locatie Westergouwe mogelijk te maken. De ingebrachte bezwaren zijn:

• een integrale regionale afstemming en afweging is noodzakelijk voor dergelijke omvangrijke uitbreidingen (op het schaalniveau van de Deltametropool)

• de partiële herziening past daar niet in; een integrale afweging voor de gehele Westflank van het Groene Hart is gewenst (w.o. locatie Westergouwe), uitwerking van het verstedelijkingsbeleid voor het Nationaal Landschap Groene Hart is nochtans niet voorhanden (rijk ontwikkelt hiervoor het kader)

• de afweging zal (met name voor de Triangel) gericht moeten zijn op de integrale ontwikkeling van de Zuidplaspolder Ik ga er overigens van uit dat de provincie bij de vastlegging van de gedetailleerde grens van het Groene Hart in het streekplan deze grens kan vaststellen rekening houdend met de integrale ontwikkelingsvisie Zuidplaspolder.

Motie nummer 41 van Verbugt

Amenderende motie: Oostvlietpolder

Ik laat het oordeel aan de Kamer over. De locatie kan echter pas worden gerealiseerd door toevoeging van een passage aan de PKB waarmee de grens van de betreffende bufferzone zo kan worden aangepast dat hiervoor ruimte wordt geschapen.

Motie nummer 45 van Van Wijmen

Amenderende motie: Rode contouren

Ik ontraad deze motie ten stelligste omdat deze haaks staat op de inhoud en bedoeling van de PKB deel 3.

Motie nummer 46 van Van Wijmen/Verbugt/Van Middelkoop/V.d. Staaij

Amenderende motie: Agrarische bedrijfsvoering binnen groene contouren

In ontraad deze motie. Er is naar mijn mening geen behoefte aan uitbreiding van het aantal regimes in de groene contour. In agrarische gebiedsbeheersovereenkomsten, gelegen binnen de EHS, kan een normale agrarische bedrijfsvoering worden uitgeoefend. Deelname aan beheersovereenkomsten in het kader van Programma Beheer gebeurt op vrijwillige basis. De beheerspakketten in EHS-beheersgebieden zijn pakketten die ingepast zijn in de agrarische bedrijfsvoering.

Motie nummer 51 van Van Wijmen/Verbugt

Amenderende motie: Reservelocatie glastuinbouw Kanaalzone bij Terneuzen

Ik laat het oordeel over aan de Kamer. In 2005 is een tussentijdse evaluatie voorzien met betrekking tot de ontwikkeling van de 10 projektlocaties glastuinbouw. Naar aanleiding van deze evaluatie kan Terneuzen (Koehorstpolder) als mogelijk alternatieve glastuinbouwlocatie aan de orde komen. Overigens vindt over de projectvestigingslocatie Nieuwdorp, en de glastuinbouwontwikkeling in Zeeland in het algemeen, nog overleg plaats met de provincie Zeeland.

Motie nummer 54 van Van Wijmen/Verbugt/V.d. Staaij

Amenderende motie: Ruimte voor wonen en werken in Nationale en Provinciale Landschappen

Ik ontraad deze motie. De algemene beginselformulering in de PKB deel 3 geeft een doeltreffende grondslag voor een beheerste en op het betreffende gebied afgestemde ontwikkeling van het stedelijk ruimtegebruik. Voorts verwijs ik naar mijn reactie op motie nummer 94.

Motie nummer 61 van Van Wijmen/V.d. Staaij

Amenderende motie: Huisvestingswet

Ik ontraad deze motie. De Huisvestingswet is alleen gericht op de doelgroep van lagere- en middeninkomens. In de motie wordt geen onderscheid gemaakt tussen deze doelgroep en de hogere inkomensgroepen. Regionale bindingseisen kunnen worden gesteld wanneer sprake is van schaarste. Indien nodig kunnen alle nieuwe of vrijkomende woningen voor de doelgroep aan woningzoekenden uit de eigen regio worden toegewezen.

Motie nummer 69 van Ravestein/Van Wijmen/Van Gent

Motie: Watertoets in wettelijk stelsel WRO

In het overleg heb ik het oordeel over deze motie aan de Kamer overgelaten. Ik verwijs echter naar door de Kamer aangenomen motie Vd Berg (TK 2000–2001, 27 625 nr. 8) om de watertoets wettelijk te verankeren. Op grond van deze motie is de voorbereiding daarvan reeds in gang gezet. Aanvaarding van motie nummer 99 ligt meer in die lijn dan aanvaarding van deze motie nummer 69.

Motie nummer 72 van Ravestein

Amenderende motie: Bundelingsgebieden

Ik laat het oordeel aan de Kamer over. De motie is een verbetering van de PKB tekst.

Motie nummer 75 van Van Gent

Amenderende motie: Vrijwaring verstening Nationale Landschappen

Ik ontraad deze motie omdat een uniform percentage van twee procent voor sommige Nationale Landschappen te veel mogelijkheden voor verstening zou kunnen bieden. Ik geef er de voorkeur aan in de verschillende Nationale Landschappen ruimte te bieden voor een gebiedsspecifieke aanpak.

Motie nummer 77 van Van Gent

Amenderende motie: Intensieve functies binnen rode contouren

Ik ontraad deze motie. Het is niet de bedoeling alle bezoekersintensieve functies binnen de rode contour te realiseren. U kunt daarbij bijvoorbeeld denken aan de Floriade.

Motie nummer 84 van Van Gent/Depla

Amenderende motie: Lokaties windenergie

Ik ontraad deze motie omdat:

• de voorkeursgebieden zorgvuldig geselecteerd zijn vanuit aspecten zoals windaanbod, diepte, natuurwaarden en afstand tot de kust.

• zij zonder opname van voorkeursgebieden in de Vijfde Nota de pkb-status ontberen. Die is een belangrijke ruimtelijke voorwaarde voor windenergie offshore. Hiermee wordt namelijk nut en noodzaak van wind offshore vastgesteld.

• door het uitlichten van voorkeursgebieden uit de pkb treedt een zeer grote vertraging op.

• de motie het concessiestelsel niet meer noemt. Zonder concessiestelsel is er geen instrument meer om de beste windenergie-exploitant te selecteren.

Motie nummer 85 van Van Gent/Depla

Amenderende motie: De wind eronder

Ik ontraad deze motie. Over het einddoel van 6000 MW bestaat geen verschil van opvatting. De voorgestelde tussendoelstelling is binnen de gestelde termijn echter te ambitieus.

Motie nummer 88 van Poppe

Amenderende motie: Agrarische bedrijventerreinen

Ik ontraad de motie omdat de strekking te absoluut is. Sommige agrarische bedrijventerreinen kunnen bestemd worden voor intensieve veehouderij. Zo kan het realiseren van agrarische bedrijventerreinen leiden tot het verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit en tot het verplaatsen van bedrijven uit het landelijk gebied. Hierdoor kan meer ruimte ontstaan voor de grondgebonden landbouw.

Motie nummer 89 van Poppe

Amenderende motie: Militaire terreinen

Ik ontraad de Kamer deze motie. De strekking van het eerste deel van de tekst is weliswaar niet in strijd met het voorgenomen beleid, maar met het gelijktijdige schrappen van de hele paragraaf C.14, zoals voorgesteld in de motie, gaat teveel verloren. Het tweede deel van de motie is overbodig. PKB deel 3 bevat al het besluit om het maribevliegkamp Valkenburg te sluiten.

Motie nummer 93 van Poppe

Amenderende motie: Gasboringen Biesbosch

Ik ontraad deze motie omdat zij niet in overeenstemming is met het beleid zoals dat eerder door de Minister van Economische Zaken namens de regering aan de Kamer is meegedeeld.

Motie nummer 94 van Van Middelkoop/Depla

Amenderende motie: Levensvatbaarheid kleine kernen

Motie nummer 98 van Van der Staaij

Amenderende motie: Rode contour/kleine kernen

Ik heb de aanvaarding van motie 98 ontraden, omdat daarin als enig uitgangspunt wordt opgenomen dat rekening moet worden gehouden met de natuurlijke bevolkingsaanwas van de desbetreffende kernen.

Ik heb het oordeel over motie nr. 94 aan de Kamer overgelaten. De motie introduceert het begrip «levensvatbaarheid». Ik acht het van belang dit begrip nader te preciseren in kwalitatieve zin en zodanig dat dit in overeenstemming is met de criteria van Ruimtelijke Kwaliteit zoals deze zijn opgenomen in de PKB. Ik ben voornemens hiertoe een aanvullende beleidslijn te publiceren.

Motie nummer 101, Van der Staaij Motie: Huisvestingswet

Ik laat het oordeel over deze motie aan de Kamer over.

Tevens zend ik u hierbij de toegezegde informatie met betrekking tot de Ruimte voor Ruimte benadering.

De Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

J. P. Pronk

BIJLAGE OVERZICHT INGEDIENDE MOTIES

MotieIndienersStrekkingReactie regeringOpmerking
16Duivesteijn/Depla/Van MiddelkoopAmenderende motie: Studie Verstedelijking in Haarlemmermeer (stad)Oordeel Kamer 
17Duivesteijn/DeplaAmenderende motie: Studie Verstedelijking in Haarlemmermeer (glastuinbouw)Oordeel Kamer 
18Duivesteijn/Depla/Van Middelkoop/Van Gent/PoppeAmenderende motie: «de kop», integrale implementatie pkbOntraden 
19Duivesteijn/Depla/Ravestein/Van Wijmen/Van Middelkoop/Van Gent/PoppeAmenderende motie:«de staart» – toetsing – controlerende taak TK implementatie Nationaal Ruimtelijk BeleidOordeel Kamer 
20DuivesteijnAmenderende motie verhogen van het bundelings-percentageOntraden 
21Duivesteijn/Van MiddelkoopAmenderende motie groene stedenOntraden 
22DuivesteijnAmenderende motie openbaar vervoerOntraden 
23uivesteijn/Van Middelkoop/Van Wijmen/Van GentAmenderende motie gestapeld parkeren -locatiebeleidEerste deel: Oordeel Kamer Tweede deel: OntradenZie brief
24Depla/Van WijmenAmenderende motie gebiedsindeling landelijke gebiedenOntraden 
25Depla/Ravestein/Van MiddelkoopAmenderende motie uitbreiding aantal Nationale Landschappen (Utrechtse Heuvelrug, Groene Woud, Twente)Ontraden 
26Depla/RavesteinAmenderende motie uitbreiding aantal Nationale Landschappen (Vecht-Regge etc)Ontraden 
27Depla/Van Wijmen/Van Middelkoop/V.d. Staaij/Van GentAmenderende motie openbare toegankelijkheid van het landelijk gebiedOordeel Kamer 
28Depla/MiddelkoopAmenderende motie huisvestingswetOntraden 
29Depla/Van GentAmenderende motie ruimte voor ruimteOntraden 
30Depla/Ravestein/Van Middelkoop/Van GentAmenderende motie beschermingsregime andere natuurgebiedenOntraden 
31Depla/Van Wijmen/Van GentAmenderende motie verbetering compensatiebeginselOverbodigZie brief
32Depla/Ravestein/Van Middelkoop/Van GentAmenderende motie robuuste verbindingszoneOntraden 
33Depla/Duivesteijn/Van GentAmenderende motie marinevliegkamp ValkennburgIngetrokken 
34Depla/DuivesteijnMotie versterking ruimtelijke kwaliteitOordeel Kamer 
35Verbugt/Van Wijmen/V.d.StaaijAmenderende motie A2 Algemene hoofdlijnenOordeel KamerZie brief
36VerbugtAmenderende motie C2b zoekgebieden voor rode contourenOntraden 
37VerbugtAmenderende motie  
  Inbreiding verstedelijkingSterk ontradenZie brief
38Verbugt/RavesteinAmenderende motie waterwinning in de duinenOordeel Kamer 
39Verbugt/RavesteinAmenderende motie robuuste eecologische verbinding Nijmegen – Susteren – SchinveldOntraden 
40VerbugtAmenderende motie  
  Grens Groene Hart oostkant GoudaOntradenZie brief Zie kaart
41VerbugtAmenderende motie OostvlietpolderOordeel KamerZie brief
42VerbugtAmenderende motie ValkenburgOntraden 
43VerbugtAmenderende motie Hoeksche waardOntraden  
44VerbugtAmenderende motie Saldo toename oppervlakte glastuinbouwSterk ontraden 
45Van WijmenAmenderende motie: Rode contourenSterk ontradenZie brief
46Van Wijmen/Verbugt/Van Middelkoop/V.d. StaaijAmenderende motie: Agrarische bedrijfsvoering binnen groene contourenOntradenZie brief
47Van Wijmen/Van der Staaij/VerbugtAmenderende motie: Positieve lijst van functies in het landelijk gebiedOordeel Kamer 
48Van WijmenAmenderende motie: Voorzieningenniveua en échte stedelijkheid»Oordeel Kamer 
49Van Wijmen/VerbugtAmenderende motie: Hoogfrequent openbaar vervoerssysteem tussen centra DeltametropoolOntraden 
50Van WijmenAmenderende motie: Nationaal Landschap Groene WoudOntraden 
51Van Wijmen/VerbugtAmenderende motie: Reservelocatie glastuinbouw Kanaalzone bij TerneuzenOordeel Kamer 
52Van Wijmen/V.d. StaaijAmenderende motie: Hoeksche WaardOntraden 
53Van WijmenAmenderende motie: Nationaal stedelijk netwerk Leeuwarden, etcOntraden 
54Van Wijmen/Verbugt/V.d. StaaijAmenderende motie: Ruimte voor wonen en werken in Nationale en Provinciale LandschappenOntradenZie brief
55Van Wijmen/DeplaAmenderende motie: Randmeer WieringenOntraden 
56Van Wijmen/Van Middelkoop/V.d.StaaijAmenderende motie: Verstedelijking in de ZuidplaspolderOordeel Kamer 
57Van Wijmen/Van Middelstoop/V.d.StaaijAmenderende motie: ValkenburgOntraden 
58Van Wijmen/VerbugtAmenderende motie: Kustverbreding tussen Kijkduin en Hoek van HollandOntraden 
59Van Wijmen/DeplaAmenderende motie: OntgrondingenOntraden 
60Van Wijmen/VerbugtAmenderende motie: Experimenten drijvende wijkenOordeel Kamer 
61Van Wijmen/V.d. StaaijAmenderende motie: HuisvestingswetOntradenZie brief
62Van Wijmen/Duivesteijn/Van Middelkoop/Ravestein/V.d.StaaijAmenderende motie: LocatiebeleidOordeel Kamer 
63Van WijmenMotie Bestuurlijke aansturing DeltametropoolOordeel Kamer 
64Van WijmenMotie migratiesaldo  
65Van WijmenMotie Herijking ambities Vijfde notaOordeel Kamer 
66Van WijmenMotie Grensoverschrijdend overlegOordeel Kamer 
67Van Wijmen/Ravestein/DeplaAmenderende motie: Waterwinning duinenOordeel Kamer 
68Ravestein/Van Wijmen/Van GentAmenderende motie: Hierarchie lagenOordeel Kamer 
69Ravestein/Van Wijmen/Van GentWatertoetsOordeel KamerZie brief
70Ravestein/Van GentAmenderende motie: Bloemendaler polderOntraden 
71RavesteinAlmereOordeel Kamer 
72RavesteinAmenderende motie:Oordeel KamerZie brief
  bundelingsgebieden  
73Ravestein/Van Middelkoop/Depla/Van Gent/Poppe/V.d. StaaijAmenderende motie: Hoekse WaardOntraden 
74Van GentAmenderende motie: Toetsing rode contourenOntraden 
75Van GentAmenderende motie: Beperking bebouwing nationale landschappenOntradenZie brief
76Van GentAmenderende motie: GlastuinbouwOntraden 
77Van GentAmenderende motie: Intensieve functies binnen rode contourenOntradenZie brief
78Van Gent/Duivesteijn/Ravestein/PoppeAmenderende motie: Intensiveren ruimtegebruik bedrijventerreinenOntraden 
79Van Gent/Ravestein/Duivesteijn/PoppeAmenderende motie: Welstand voor bedrijventerreinenOordeel Kamer 
80Van Gent/Ravestein/PoppeAmenderende motie: Open ruimteheffingOntraden 
81Van GentAmenderende motie: 21 nationale landschappenOntraden 
82Van Gent/Ravestein/PoppeAmenderende motie: Beperken stedelijke functies in nationale landschappenOntraden 
83Van GentAmenderende motie: Groene HartOntraden 
84Van Gent/DeplaAmenderende motie: Lokaties windenergieOntradenZie brief
85Van Gent/DeplaAmenderende motie: De wind eronderOntradenZie brief
86PoppeAmenderende motie: SchipholOntraden 
87PoppeAmenderende motie: Dubbel grondgebruik parkerenOordeel Kamer 
88PoppeAmenderende motie: Agrarische bedrijventerreinenOntradenZie brief
89PoppeAmenderende motie:Militaire terreinenEerste deel: Ontraden Tweede deel: Overbodig 
90PoppeAmenderende motie: Perifere detailhandelOntraden 
91PoppeAmenderende motie: NoordzeeOntraden 
92Poppe/Duivesteijn/Van GentAmenderende motie: VolkstuinenOordeel Kamer 
93Poppe/Duivesteijn/Van Wijmen/Van GentAmenderende motie: Gasboringen BiesboschOntradenZie brief
94Van Middelkoop/DeplaAmenderende motie: Levensvatbaarheid kleine kernenOordeel KamerZie brief
95Van Middelkoop/DuivesteijnAmenderende motie: Streefpercentage 50% per bundelingsgebiedOordeel Kamer 
96Van Middelkoop/DeplaRandmeer NoordoostpolderOordeel Kamer 
97Van Middelkoop/DeplaPlanologische bescherming soortenOordeel Kamer 
98Van der StaaijAmenderende motie: Rode contour/kleine kernenOntradenZie brief
99Van der Staaij/Van MiddelkoopAmenderende motie: WatertoetsOordeel Kamer 
100Van der Staaij/Van MiddelkoopAmenderende motie: UitvoeringsprogrammaOordeel Kamer 
101Van der StaaijHuisvestingswetOordeel KamerZie brief

BIJLAGE

Bijlage bij brief Toelichting op reactie op Moties Vijfde Nota

Ruimte voor ruimte in de praktijk (Brakkesteijn)

Er is alleen informatie beschikbaar over ruimte voor ruimte in het kader van het Brakkesteijn akkoord. Op basis van de huidige informatie is de verwachting dat in de provincies Overijssel, Gelderland en Utrecht tezamen minder dan 20% van de compensatiewoningen zal worden teruggebouwd op de kavel. Alle andere woningen worden binnen of aan de kern teruggebouwd. Noord-Brabant en Limburg hanteren een ruime definitie van het begrip kernrandzone. Het kan daardoor voorkomen dat woningen die op de kavel worden teruggebouwd, tevens in een kernrandzone vallen. Exacte gegevens zijn daarover op dit moment niet bekend.

Op basis van afspraken tussen rijk en provincie komt het volgende beeld naar voren:

ProvincieAantalwoningenBinnen of aan kern(randzones)Op de kavel
Overijssel9009000
Gelderland1 5001 200300
Utrecht2000200
Noord-Brabant3 0003 000 
Limburg900900 

XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven