Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2001-2002 | 27578 nr. 102 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum brief |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2001-2002 | 27578 nr. 102 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 april 2002
Hierbij stuur ik u de lijst van tijdens het nota-overleg op 15 april jl. ingediende moties. In de tabel heb ik de reactie van het kabinet op de motie aangegeven en waar nodig verwezen naar een toelichting. Die toelichting volgt hieronder. De tabel geeft een overzicht van de reacties op de moties die op 15 april tijdens het overleg zijn gegeven. De in cursief gezette oordelen betreffen de moties waarover ik tijdens het overleg heb aangegeven de Kamer schriftelijk een reactie te sturen.
Motie nummer 23 van Duivesteijn/Van Middelkoop/Van Wijmen/Van Gent
Amenderende motie: Gestapeld parkeren – locatiebeleid
Deze motie valt in twee delen uiteen. Het eerste deel gaat over ruimtegebruik bij bedrijventerreinen. Over een amenderende motie die zich hiertoe zou beperken laat ik het oordeel aan de Kamer over. Ik verwijs naar hetgeen reeds is verwoord in de PKB deel 3 onder C.2d.
Het tweede deel betreft het invoeren van een parkeerfonds. Ik kan mij over de mogelijkheid en wenselijkheid thans niet uitlaten. Ik ontraad een amenderende motie langs deze lijn.
Motie nummer 31 van Depla/Van Wijmen/Van Gent
Amenderende motie: Verbetering compensatiebeginsel
Deze motie is overbodig. De eerste toevoeging, inzake het tijdstip van compensatie, is in lijn met het kabinetsbeleid zoals neergelegd in het SGR2, waar staat dat «het tijdstip van daadwerkelijke compensatie is gerelateerd aan het tijdstip van ingreep» (SGR2 PKB 6.3).
Ten aanzien van de tweede toevoeging zij opgemerkt dat de wijze waarop een eventuele financiële compensatie zou kunnen verlopen nader zal worden bestudeerd in het kader van deel 3 van het SGR2.
Motie 35 van Verbugt/Van Wijmen/V.d. Staaij
Amenderende motie: Algemene hoofdlijn PKB A.2
Ik heb in het overleg gezegd het oordeel over deze motie aan de Kamer over te laten als de tekst van de motie wordt gewijzigd in: Het Nationaal ruimtelijk beleid strekt zich uit tot.
Amenderende motie: inbreiding verstedelijking
Ik ontraad deze motie sterk. Het schrappen van de twee zinnen bedoeld in het tweede en derde deel van de motie staat haaks op het streven naar intensivering dat een belangrijke pijler vormt van deze nota.
Amenderende motie: Grens Groene Hart oostkant Gouda
Ik ontraad de tekst van de motie. Ik heb u al meegedeeld dat de grens van het Groene Hart op de pkb-kaart niet geheel juist is getrokken. Zoals toegezegd stuur ik U hierbij een kaart met de herstelde grens van het Groene Hart ter hoogte van Gouda.1 In aanvulling op hetgeen ik heb gezegd meld ik dat het rijk (VROM-inspectie) inmiddels een bedenking tegen een partiële streekplanherziening heeft ingediend die ertoe strekt de locatie Westergouwe mogelijk te maken. De ingebrachte bezwaren zijn:
• een integrale regionale afstemming en afweging is noodzakelijk voor dergelijke omvangrijke uitbreidingen (op het schaalniveau van de Deltametropool)
• de partiële herziening past daar niet in; een integrale afweging voor de gehele Westflank van het Groene Hart is gewenst (w.o. locatie Westergouwe), uitwerking van het verstedelijkingsbeleid voor het Nationaal Landschap Groene Hart is nochtans niet voorhanden (rijk ontwikkelt hiervoor het kader)
• de afweging zal (met name voor de Triangel) gericht moeten zijn op de integrale ontwikkeling van de Zuidplaspolder Ik ga er overigens van uit dat de provincie bij de vastlegging van de gedetailleerde grens van het Groene Hart in het streekplan deze grens kan vaststellen rekening houdend met de integrale ontwikkelingsvisie Zuidplaspolder.
Amenderende motie: Oostvlietpolder
Ik laat het oordeel aan de Kamer over. De locatie kan echter pas worden gerealiseerd door toevoeging van een passage aan de PKB waarmee de grens van de betreffende bufferzone zo kan worden aangepast dat hiervoor ruimte wordt geschapen.
Motie nummer 45 van Van Wijmen
Amenderende motie: Rode contouren
Ik ontraad deze motie ten stelligste omdat deze haaks staat op de inhoud en bedoeling van de PKB deel 3.
Motie nummer 46 van Van Wijmen/Verbugt/Van Middelkoop/V.d. Staaij
Amenderende motie: Agrarische bedrijfsvoering binnen groene contouren
In ontraad deze motie. Er is naar mijn mening geen behoefte aan uitbreiding van het aantal regimes in de groene contour. In agrarische gebiedsbeheersovereenkomsten, gelegen binnen de EHS, kan een normale agrarische bedrijfsvoering worden uitgeoefend. Deelname aan beheersovereenkomsten in het kader van Programma Beheer gebeurt op vrijwillige basis. De beheerspakketten in EHS-beheersgebieden zijn pakketten die ingepast zijn in de agrarische bedrijfsvoering.
Motie nummer 51 van Van Wijmen/Verbugt
Amenderende motie: Reservelocatie glastuinbouw Kanaalzone bij Terneuzen
Ik laat het oordeel over aan de Kamer. In 2005 is een tussentijdse evaluatie voorzien met betrekking tot de ontwikkeling van de 10 projektlocaties glastuinbouw. Naar aanleiding van deze evaluatie kan Terneuzen (Koehorstpolder) als mogelijk alternatieve glastuinbouwlocatie aan de orde komen. Overigens vindt over de projectvestigingslocatie Nieuwdorp, en de glastuinbouwontwikkeling in Zeeland in het algemeen, nog overleg plaats met de provincie Zeeland.
Motie nummer 54 van Van Wijmen/Verbugt/V.d. Staaij
Amenderende motie: Ruimte voor wonen en werken in Nationale en Provinciale Landschappen
Ik ontraad deze motie. De algemene beginselformulering in de PKB deel 3 geeft een doeltreffende grondslag voor een beheerste en op het betreffende gebied afgestemde ontwikkeling van het stedelijk ruimtegebruik. Voorts verwijs ik naar mijn reactie op motie nummer 94.
Motie nummer 61 van Van Wijmen/V.d. Staaij
Amenderende motie: Huisvestingswet
Ik ontraad deze motie. De Huisvestingswet is alleen gericht op de doelgroep van lagere- en middeninkomens. In de motie wordt geen onderscheid gemaakt tussen deze doelgroep en de hogere inkomensgroepen. Regionale bindingseisen kunnen worden gesteld wanneer sprake is van schaarste. Indien nodig kunnen alle nieuwe of vrijkomende woningen voor de doelgroep aan woningzoekenden uit de eigen regio worden toegewezen.
Motie nummer 69 van Ravestein/Van Wijmen/Van Gent
Motie: Watertoets in wettelijk stelsel WRO
In het overleg heb ik het oordeel over deze motie aan de Kamer overgelaten. Ik verwijs echter naar door de Kamer aangenomen motie Vd Berg (TK 2000–2001, 27 625 nr. 8) om de watertoets wettelijk te verankeren. Op grond van deze motie is de voorbereiding daarvan reeds in gang gezet. Aanvaarding van motie nummer 99 ligt meer in die lijn dan aanvaarding van deze motie nummer 69.
Amenderende motie: Bundelingsgebieden
Ik laat het oordeel aan de Kamer over. De motie is een verbetering van de PKB tekst.
Amenderende motie: Vrijwaring verstening Nationale Landschappen
Ik ontraad deze motie omdat een uniform percentage van twee procent voor sommige Nationale Landschappen te veel mogelijkheden voor verstening zou kunnen bieden. Ik geef er de voorkeur aan in de verschillende Nationale Landschappen ruimte te bieden voor een gebiedsspecifieke aanpak.
Amenderende motie: Intensieve functies binnen rode contouren
Ik ontraad deze motie. Het is niet de bedoeling alle bezoekersintensieve functies binnen de rode contour te realiseren. U kunt daarbij bijvoorbeeld denken aan de Floriade.
Motie nummer 84 van Van Gent/Depla
Amenderende motie: Lokaties windenergie
Ik ontraad deze motie omdat:
• de voorkeursgebieden zorgvuldig geselecteerd zijn vanuit aspecten zoals windaanbod, diepte, natuurwaarden en afstand tot de kust.
• zij zonder opname van voorkeursgebieden in de Vijfde Nota de pkb-status ontberen. Die is een belangrijke ruimtelijke voorwaarde voor windenergie offshore. Hiermee wordt namelijk nut en noodzaak van wind offshore vastgesteld.
• door het uitlichten van voorkeursgebieden uit de pkb treedt een zeer grote vertraging op.
• de motie het concessiestelsel niet meer noemt. Zonder concessiestelsel is er geen instrument meer om de beste windenergie-exploitant te selecteren.
Motie nummer 85 van Van Gent/Depla
Amenderende motie: De wind eronder
Ik ontraad deze motie. Over het einddoel van 6000 MW bestaat geen verschil van opvatting. De voorgestelde tussendoelstelling is binnen de gestelde termijn echter te ambitieus.
Amenderende motie: Agrarische bedrijventerreinen
Ik ontraad de motie omdat de strekking te absoluut is. Sommige agrarische bedrijventerreinen kunnen bestemd worden voor intensieve veehouderij. Zo kan het realiseren van agrarische bedrijventerreinen leiden tot het verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit en tot het verplaatsen van bedrijven uit het landelijk gebied. Hierdoor kan meer ruimte ontstaan voor de grondgebonden landbouw.
Amenderende motie: Militaire terreinen
Ik ontraad de Kamer deze motie. De strekking van het eerste deel van de tekst is weliswaar niet in strijd met het voorgenomen beleid, maar met het gelijktijdige schrappen van de hele paragraaf C.14, zoals voorgesteld in de motie, gaat teveel verloren. Het tweede deel van de motie is overbodig. PKB deel 3 bevat al het besluit om het maribevliegkamp Valkenburg te sluiten.
Amenderende motie: Gasboringen Biesbosch
Ik ontraad deze motie omdat zij niet in overeenstemming is met het beleid zoals dat eerder door de Minister van Economische Zaken namens de regering aan de Kamer is meegedeeld.
Motie nummer 94 van Van Middelkoop/Depla
Amenderende motie: Levensvatbaarheid kleine kernen
Motie nummer 98 van Van der Staaij
Amenderende motie: Rode contour/kleine kernen
Ik heb de aanvaarding van motie 98 ontraden, omdat daarin als enig uitgangspunt wordt opgenomen dat rekening moet worden gehouden met de natuurlijke bevolkingsaanwas van de desbetreffende kernen.
Ik heb het oordeel over motie nr. 94 aan de Kamer overgelaten. De motie introduceert het begrip «levensvatbaarheid». Ik acht het van belang dit begrip nader te preciseren in kwalitatieve zin en zodanig dat dit in overeenstemming is met de criteria van Ruimtelijke Kwaliteit zoals deze zijn opgenomen in de PKB. Ik ben voornemens hiertoe een aanvullende beleidslijn te publiceren.
Motie nummer 101, Van der Staaij Motie: Huisvestingswet
Ik laat het oordeel over deze motie aan de Kamer over.
Tevens zend ik u hierbij de toegezegde informatie met betrekking tot de Ruimte voor Ruimte benadering.
Motie | Indieners | Strekking | Reactie regering | Opmerking |
---|---|---|---|---|
16 | Duivesteijn/Depla/Van Middelkoop | Amenderende motie: Studie Verstedelijking in Haarlemmermeer (stad) | Oordeel Kamer | |
17 | Duivesteijn/Depla | Amenderende motie: Studie Verstedelijking in Haarlemmermeer (glastuinbouw) | Oordeel Kamer | |
18 | Duivesteijn/Depla/Van Middelkoop/Van Gent/Poppe | Amenderende motie: «de kop», integrale implementatie pkb | Ontraden | |
19 | Duivesteijn/Depla/Ravestein/Van Wijmen/Van Middelkoop/Van Gent/Poppe | Amenderende motie:«de staart» – toetsing – controlerende taak TK implementatie Nationaal Ruimtelijk Beleid | Oordeel Kamer | |
20 | Duivesteijn | Amenderende motie verhogen van het bundelings-percentage | Ontraden | |
21 | Duivesteijn/Van Middelkoop | Amenderende motie groene steden | Ontraden | |
22 | Duivesteijn | Amenderende motie openbaar vervoer | Ontraden | |
23 | uivesteijn/Van Middelkoop/Van Wijmen/Van Gent | Amenderende motie gestapeld parkeren -locatiebeleid | Eerste deel: Oordeel Kamer Tweede deel: Ontraden | Zie brief |
24 | Depla/Van Wijmen | Amenderende motie gebiedsindeling landelijke gebieden | Ontraden | |
25 | Depla/Ravestein/Van Middelkoop | Amenderende motie uitbreiding aantal Nationale Landschappen (Utrechtse Heuvelrug, Groene Woud, Twente) | Ontraden | |
26 | Depla/Ravestein | Amenderende motie uitbreiding aantal Nationale Landschappen (Vecht-Regge etc) | Ontraden | |
27 | Depla/Van Wijmen/Van Middelkoop/V.d. Staaij/Van Gent | Amenderende motie openbare toegankelijkheid van het landelijk gebied | Oordeel Kamer | |
28 | Depla/Middelkoop | Amenderende motie huisvestingswet | Ontraden | |
29 | Depla/Van Gent | Amenderende motie ruimte voor ruimte | Ontraden | |
30 | Depla/Ravestein/Van Middelkoop/Van Gent | Amenderende motie beschermingsregime andere natuurgebieden | Ontraden | |
31 | Depla/Van Wijmen/Van Gent | Amenderende motie verbetering compensatiebeginsel | Overbodig | Zie brief |
32 | Depla/Ravestein/Van Middelkoop/Van Gent | Amenderende motie robuuste verbindingszone | Ontraden | |
33 | Depla/Duivesteijn/Van Gent | Amenderende motie marinevliegkamp Valkennburg | Ingetrokken | |
34 | Depla/Duivesteijn | Motie versterking ruimtelijke kwaliteit | Oordeel Kamer | |
35 | Verbugt/Van Wijmen/V.d.Staaij | Amenderende motie A2 Algemene hoofdlijnen | Oordeel Kamer | Zie brief |
36 | Verbugt | Amenderende motie C2b zoekgebieden voor rode contouren | Ontraden | |
37 | Verbugt | Amenderende motie | ||
Inbreiding verstedelijking | Sterk ontraden | Zie brief | ||
38 | Verbugt/Ravestein | Amenderende motie waterwinning in de duinen | Oordeel Kamer | |
39 | Verbugt/Ravestein | Amenderende motie robuuste eecologische verbinding Nijmegen – Susteren – Schinveld | Ontraden | |
40 | Verbugt | Amenderende motie | ||
Grens Groene Hart oostkant Gouda | Ontraden | Zie brief Zie kaart | ||
41 | Verbugt | Amenderende motie Oostvlietpolder | Oordeel Kamer | Zie brief |
42 | Verbugt | Amenderende motie Valkenburg | Ontraden | |
43 | Verbugt | Amenderende motie Hoeksche waard | Ontraden | |
44 | Verbugt | Amenderende motie Saldo toename oppervlakte glastuinbouw | Sterk ontraden | |
45 | Van Wijmen | Amenderende motie: Rode contouren | Sterk ontraden | Zie brief |
46 | Van Wijmen/Verbugt/Van Middelkoop/V.d. Staaij | Amenderende motie: Agrarische bedrijfsvoering binnen groene contouren | Ontraden | Zie brief |
47 | Van Wijmen/Van der Staaij/Verbugt | Amenderende motie: Positieve lijst van functies in het landelijk gebied | Oordeel Kamer | |
48 | Van Wijmen | Amenderende motie: Voorzieningenniveua en échte stedelijkheid» | Oordeel Kamer | |
49 | Van Wijmen/Verbugt | Amenderende motie: Hoogfrequent openbaar vervoerssysteem tussen centra Deltametropool | Ontraden | |
50 | Van Wijmen | Amenderende motie: Nationaal Landschap Groene Woud | Ontraden | |
51 | Van Wijmen/Verbugt | Amenderende motie: Reservelocatie glastuinbouw Kanaalzone bij Terneuzen | Oordeel Kamer | |
52 | Van Wijmen/V.d. Staaij | Amenderende motie: Hoeksche Waard | Ontraden | |
53 | Van Wijmen | Amenderende motie: Nationaal stedelijk netwerk Leeuwarden, etc | Ontraden | |
54 | Van Wijmen/Verbugt/V.d. Staaij | Amenderende motie: Ruimte voor wonen en werken in Nationale en Provinciale Landschappen | Ontraden | Zie brief |
55 | Van Wijmen/Depla | Amenderende motie: Randmeer Wieringen | Ontraden | |
56 | Van Wijmen/Van Middelkoop/V.d.Staaij | Amenderende motie: Verstedelijking in de Zuidplaspolder | Oordeel Kamer | |
57 | Van Wijmen/Van Middelstoop/V.d.Staaij | Amenderende motie: Valkenburg | Ontraden | |
58 | Van Wijmen/Verbugt | Amenderende motie: Kustverbreding tussen Kijkduin en Hoek van Holland | Ontraden | |
59 | Van Wijmen/Depla | Amenderende motie: Ontgrondingen | Ontraden | |
60 | Van Wijmen/Verbugt | Amenderende motie: Experimenten drijvende wijken | Oordeel Kamer | |
61 | Van Wijmen/V.d. Staaij | Amenderende motie: Huisvestingswet | Ontraden | Zie brief |
62 | Van Wijmen/Duivesteijn/Van Middelkoop/Ravestein/V.d.Staaij | Amenderende motie: Locatiebeleid | Oordeel Kamer | |
63 | Van Wijmen | Motie Bestuurlijke aansturing Deltametropool | Oordeel Kamer | |
64 | Van Wijmen | Motie migratiesaldo | ||
65 | Van Wijmen | Motie Herijking ambities Vijfde nota | Oordeel Kamer | |
66 | Van Wijmen | Motie Grensoverschrijdend overleg | Oordeel Kamer | |
67 | Van Wijmen/Ravestein/Depla | Amenderende motie: Waterwinning duinen | Oordeel Kamer | |
68 | Ravestein/Van Wijmen/Van Gent | Amenderende motie: Hierarchie lagen | Oordeel Kamer | |
69 | Ravestein/Van Wijmen/Van Gent | Watertoets | Oordeel Kamer | Zie brief |
70 | Ravestein/Van Gent | Amenderende motie: Bloemendaler polder | Ontraden | |
71 | Ravestein | Almere | Oordeel Kamer | |
72 | Ravestein | Amenderende motie: | Oordeel Kamer | Zie brief |
bundelingsgebieden | ||||
73 | Ravestein/Van Middelkoop/Depla/Van Gent/Poppe/V.d. Staaij | Amenderende motie: Hoekse Waard | Ontraden | |
74 | Van Gent | Amenderende motie: Toetsing rode contouren | Ontraden | |
75 | Van Gent | Amenderende motie: Beperking bebouwing nationale landschappen | Ontraden | Zie brief |
76 | Van Gent | Amenderende motie: Glastuinbouw | Ontraden | |
77 | Van Gent | Amenderende motie: Intensieve functies binnen rode contouren | Ontraden | Zie brief |
78 | Van Gent/Duivesteijn/Ravestein/Poppe | Amenderende motie: Intensiveren ruimtegebruik bedrijventerreinen | Ontraden | |
79 | Van Gent/Ravestein/Duivesteijn/Poppe | Amenderende motie: Welstand voor bedrijventerreinen | Oordeel Kamer | |
80 | Van Gent/Ravestein/Poppe | Amenderende motie: Open ruimteheffing | Ontraden | |
81 | Van Gent | Amenderende motie: 21 nationale landschappen | Ontraden | |
82 | Van Gent/Ravestein/Poppe | Amenderende motie: Beperken stedelijke functies in nationale landschappen | Ontraden | |
83 | Van Gent | Amenderende motie: Groene Hart | Ontraden | |
84 | Van Gent/Depla | Amenderende motie: Lokaties windenergie | Ontraden | Zie brief |
85 | Van Gent/Depla | Amenderende motie: De wind eronder | Ontraden | Zie brief |
86 | Poppe | Amenderende motie: Schiphol | Ontraden | |
87 | Poppe | Amenderende motie: Dubbel grondgebruik parkeren | Oordeel Kamer | |
88 | Poppe | Amenderende motie: Agrarische bedrijventerreinen | Ontraden | Zie brief |
89 | Poppe | Amenderende motie:Militaire terreinen | Eerste deel: Ontraden Tweede deel: Overbodig | |
90 | Poppe | Amenderende motie: Perifere detailhandel | Ontraden | |
91 | Poppe | Amenderende motie: Noordzee | Ontraden | |
92 | Poppe/Duivesteijn/Van Gent | Amenderende motie: Volkstuinen | Oordeel Kamer | |
93 | Poppe/Duivesteijn/Van Wijmen/Van Gent | Amenderende motie: Gasboringen Biesbosch | Ontraden | Zie brief |
94 | Van Middelkoop/Depla | Amenderende motie: Levensvatbaarheid kleine kernen | Oordeel Kamer | Zie brief |
95 | Van Middelkoop/Duivesteijn | Amenderende motie: Streefpercentage 50% per bundelingsgebied | Oordeel Kamer | |
96 | Van Middelkoop/Depla | Randmeer Noordoostpolder | Oordeel Kamer | |
97 | Van Middelkoop/Depla | Planologische bescherming soorten | Oordeel Kamer | |
98 | Van der Staaij | Amenderende motie: Rode contour/kleine kernen | Ontraden | Zie brief |
99 | Van der Staaij/Van Middelkoop | Amenderende motie: Watertoets | Oordeel Kamer | |
100 | Van der Staaij/Van Middelkoop | Amenderende motie: Uitvoeringsprogramma | Oordeel Kamer | |
101 | Van der Staaij | Huisvestingswet | Oordeel Kamer | Zie brief |
Bijlage bij brief Toelichting op reactie op Moties Vijfde Nota
Ruimte voor ruimte in de praktijk (Brakkesteijn)
Er is alleen informatie beschikbaar over ruimte voor ruimte in het kader van het Brakkesteijn akkoord. Op basis van de huidige informatie is de verwachting dat in de provincies Overijssel, Gelderland en Utrecht tezamen minder dan 20% van de compensatiewoningen zal worden teruggebouwd op de kavel. Alle andere woningen worden binnen of aan de kern teruggebouwd. Noord-Brabant en Limburg hanteren een ruime definitie van het begrip kernrandzone. Het kan daardoor voorkomen dat woningen die op de kavel worden teruggebouwd, tevens in een kernrandzone vallen. Exacte gegevens zijn daarover op dit moment niet bekend.
Op basis van afspraken tussen rijk en provincie komt het volgende beeld naar voren:
Provincie | Aantalwoningen | Binnen of aan kern(randzones) | Op de kavel |
---|---|---|---|
Overijssel | 900 | 900 | 0 |
Gelderland | 1 500 | 1 200 | 300 |
Utrecht | 200 | 0 | 200 |
Noord-Brabant | 3 000 | 3 000 | |
Limburg | 900 | 900 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-27578-102.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.