27 565 Alcoholbeleid

Nr. 162 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 2 juni 2017

Tijdens het VAO Alcohol en Tabak op 22 februari 2017 is door Uw Kamer de motie van het lid Voordewind over financiële ondersteuning voor preventie van alcoholgebruik aangenomen (Kamerstuk 27 565, nr. 153). Hierin verzoekt uw Kamer de regering enerzijds om financiële ondersteuning ter beschikking te stellen uit het Nationaal Programma Preventie ten behoeve van IkPas, voor het initiatief om tijdelijk geen alcohol te drinken. Anderzijds verzoekt u om financiële ondersteuning voor STAP ten behoeve van het monitoren van de alcoholmarketing in Nederland op de wijze waarop het instituut dat in opdracht van de overheid gedurende de periode 2003–2013 heeft gedaan. Met deze brief informeer ik u over de invulling van de motie.

Wat betreft het deel van de motie dat betrekking heeft op IkPas kan ik u mededelen dat VWS in gesprek is met de organisatoren van IkPas en samen kijkt naar een geschikte vorm van ondersteuning. Tezijnertijd zal ik u daar nader over informeren.

Op het gebied van alcoholreclame loopt momenteel een aantal initiatieven. Zoals aan u toegezegd laat ik momenteel nagaan wat in andere Europese landen de effecten van beleidsmaatregelen op alcoholreclame zijn geweest, met name op het drinkgedrag. Daarnaast laat ik op een rij zetten wat er bekend is over de effecten van alcoholreclame op o.a. het drinkgedrag van jongeren. In aanvulling hierop ben ik voornemens om te laten nagaan wat de plaatsen zijn waar jongeren (en eventueel volwassenen) in aanraking komen met uitingen van alcoholreclame. Door te weten waar jongeren wel en niet in contact komen met alcoholreclame, kunnen gerichte beleidsmaatregelen worden overwogen. Ik ben van mening dat op dit moment – met de discussie met uw Kamer tijdens het laatste overleg over dit onderwerp in gedachten – dit type onderzoek een grotere meerwaarde heeft voor de verdere bepaling van beleid op het onderwerp reclame, dan het monitoren van de trends op het gebied van alcoholmarketing zoals dat van 2003–2013 werd gedaan. Dit, samen met de bovengenoemde initiatieven, zal mijns inziens een goed overzicht bieden van de huidige wetenschappelijke kennis en praktijk op het thema alcoholmarketing.

Voor het door mij gewenste onderzoek zal het gaan om het verstrekken van een opdracht. Ik zal het onderzoek via de bij de rijksoverheid gangbare procedures voor opdrachten uitzetten, wat wil zeggen dat ik bij meerdere organisaties een offerte zal opvragen, deze zal beoordelen en tegen elkaar zal afwegen. STAP zal een van de partijen zijn die om een offerte worden gevraagd.

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, M.J. van Rijn

Naar boven