27 565 Alcoholbeleid

Nr. 130 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 11 november 2014

Uit het recent gehouden Algemeen Overleg (AO) van 9 oktober jl. over Alcoholbeleid met uw commissie Volksgezondheid is een aantal door mij gedane toezeggingen nader uitgewerkt. Hierbij doe ik u ten aanzien van deze toezeggingen de huidige stand van zaken toekomen.

Nalevingcijfers supermarktketens

Tijdens het AO heb ik aangegeven in gesprek te zullen gaan met de branche om de mogelijkheid te verkennen nalevingcijfers van supermarktenketens openbaar te maken en de juridische haalbaarheid daarvan te bezien. Ik heb hierover gesproken met het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). Het CBL is nu aan het verkennen op welke wijze ze op dit verzoek zullen ingaan. Op basis van de uitkomsten daarvan zal ik bekijken of ik vind dat dit voldoende is of dat ik nog aanvullend stappen zal nemen.

Aanpak van peer pressure op school

Het Trimbos-programma De Gezonde School en Genotmiddelen (DGSG) wordt op ongeveer 70% van de scholen voor voortgezet onderwijs in Nederland gebruikt. Op basis van recente kennis weten we steeds beter hoe voorlichting over alcohol het meest efficiënt ingezet kan worden: welke interventie, op welke wijze bij welke leeftijd het meeste effect bereikt. Op basis van die inzichten wordt DGSG momenteel aangepast. Op korte termijn zal er daarom geen voorlichting meer gegeven worden aan jongeren zelf binnen het basisonderwijs, wel aan hun ouders. In de onderbouw van het voortgezet onderwijs zal worden gefocust op de sociale norm dat het belangrijk is nog geen alcohol te drinken. Hierbij is er ook aandacht voor omgaan met peer pressure en de schadelijke gevolgen van alcoholgebruik.

Door middel van de Gezonde School aanpak wordt het onderwijs praktisch ondersteund om structureel te werken aan gezondheid op school. Hierbij wordt aangesloten bij de behoefte van de school zelf: de school kiest daarbij een aantal gezondheidsthema’s om activiteiten op uit te voeren. Hierbij kan bijvoorbeeld gekozen worden voor preventie van alcoholgebruik, of inzetten op het psychosociaal welbevinden van de leerlingen. Bij dit laatste kan het gaan om inzet op sociale vaardigheden, faalangst, versterking van zelfvertrouwen, het weerstaan van peer pressure etcetera. Scholen die hier structureel op inzetten kunnen via Gezondeschool.nl een vignet Gezonde School aanvragen, onder andere specifiek op psychosociaal welbevinden.

Aandacht voor de gevolgen van alcohol (en tabak) zal in 2015 ook aan de orde komen binnen de NIX18 campagne.

Gesprek met de Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV)

Met het LKvV is afgestemd hoe zij omgaan met het weren van 18 minners bij studentenverenigingen. Zij gaven aan dat zij voornemens zijn dit te gaan evalueren, na deze evaluatie zal met hen hierover contact zijn.

Naar verwachting zal dat begin volgend jaar zijn.

Uitkomsten DOA pilot

U heeft mij tijdens het AO alcoholbeleid gevraagd de uitkomsten van de DOA pilot met betrekking tot de verbetering van de naleving van de leeftijdsgrenzen DHW dit jaar naar de Kamer te sturen. Met bijvoeging van de samenvatting van de pilot voldoe ik hiermee aan uw verzoek1.

Wereldwinkels

Tijdens het AO heeft u gevraagd of het gesprek betreffende de nadere toelichting van VWS beleid betreffende het verkoopverbod van zwakalcoholhoudende dranken in wereldwinkels met de wereldwinkels heeft plaatsgevonden, en als dat niet het geval zou zijn of dit alsnog zou kunnen plaatshebben. Ik kan u meedelen dat het gesprek met de Landelijke Vereniging van Wereldwinkels nog in november zal plaatsvinden.

Onderzoeken effectiviteit van reclamemaatregelen

Ik heb u tijdens het AO van 9 oktober toegezegd een overzicht te sturen van wat vanuit de wetenschap bekend is over de effectiviteit van regulering van alcoholmarketing. Ik heb het Trimbos instituut gevraagd in korte tijd een scan te maken van wat nu bekend is vanuit de wetenschap hierover, het resultaat hiervan vindt u in de bijlage2.

Bij het AO werd door u ook geïnformeerd naar het Finse verbod dat zich richt op alcoholreclame in social media. Ik kan over de effectiviteit hiervan nog weinig zeggen daar dit verbod in Finland (nog) niet is ingevoerd, invoering is voorzien in januari. Ik zal dit uiteraard met interesse volgen.

Ik neem deze bevindingen mee in mijn tijdens het AO toegezegde onderzoek, waarin ik een brede analyse zal maken van maatregelen. In dit onderzoek wil ik, met scherp oog voor de aan te pakken problematiek, zowel de effectiviteit van maatregelen als de bredere impact ervan in beeld brengen.

Expertisecentrum

Uw kamer heeft mij verzocht (d.d. 16 oktober 2014) om te reageren op een brief van de Academie voor bijzondere wetten inzake de overdracht van het Expertisecentrum handhaving DHW naar Trimbos instituut. Uitgangspunt bij de overdracht van de kennis aan het Trimbos instituut is het behoud en de borging van de kennis die de afgelopen jaren bij de NVWA is opgebouwd op het gebied van handhaving van de Drank- en Horecawet. Het gaat hierbij niet om het aanbesteden van een opdracht, zoals in de brief van de Academie voor bijzondere wetten wordt gesuggereerd, maar om een eenmalige verhoging van de subsidie aan het Trimbos instituut ten behoeve van de overdracht. Door borging van de kennis bij Trimbos instituut wordt kennis over preventie in het algemeen, verbonden aan kennis op het gebied van handhaving en blijft deze kennis landelijk voor gemeenten en andere partijen beschikbaar.

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, M.J. van Rijn


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

X Noot
2

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven