27 557
Voorbereiding op en invoering van de Vreemdelingenwet 2000

nr. 13
VERSLAG VAN EEN ALGEMEEN OVERLEG

Vastgesteld 22 maart 2002

De vaste commissie voor Justitie1 heeft op 27 februari 2002 overleg gevoerd met staatssecretaris Kalsbeek van Justitie over de brief d.d. 21 december 2001 inzake tussenrapportage in het kader van het Groot Project «Voorbereiding op en invoering van de Vreemdelingenwet 2000» (27 557, nr. 8).

Van dit overleg brengt de commissie bijgaand beknopt verslag uit.

Vragen en opmerkingen uit de commissie

De heer Middel (PvdA) is gematigd optimistisch over de daling van de asielinstroom. De toeloop op de vreemdelingenkamer neemt toe door de AC- en bewaringszaken. Het valt op dat oude en nieuwe zaken door elkaar lopen als het gaat over de productie van de IND, hetgeen de inzichtelijkheid niet ten goede komt. Het is een goede zaak dat de totale werkvoorraad is afgenomen. De doorlooptijd van de MVV's blijft zorgen baren. Er gebeuren in dit kader dingen waarvoor de overheid zich moet schamen. De grootste bottleneck vormen de vreemdelingenkamers. Oude voorraden worden te langzaam weggewerkt.

De heer Middel meent dat de rapportage op een aantal punten tekortschiet. Er staat niets in over de koers van het kabinet ter voorkoming van overschrijding van de driejarentermijn.

De heer Kamp (VVD) wijst erop dat onder de nieuwe wet asielaanvragen binnen zes maanden moeten worden afgehandeld. Van de aanvragen die in april 2000 zijn ingediend, is maar 61% eind oktober 2000 afgehandeld. In 10% van de gevallen is de termijn verlengd. Over heel 2001 is net als in 2000 ongeveer de helft van de zaken binnen de wettelijke termijn afgehandeld. Dit terwijl vorig jaar de instroom daalde van 44 0000 naar 33 000 en de IND is berekend op een instroom van 60 000. Hoe is dit mogelijk?

In oktober 2001 was nog niet beslist over 8000 asielzaken uit 1999 en 2000. Hoe kan dit? Er zijn geen verbeteringen bij de reguliere zaken ouder dan zes maanden. De voorraad oude zaken regulier-MVV is van 2200 (nulmeting) naar 3500 gestegen, bezwaar regulier MVV van 2800 naar 3000 en bij regulier VTV is nauwelijks sprake van een verbetering.

Het heeft grote moeite gekost informatie te krijgen over het aantal vergunningen wegens tijdsverloop. Nu blijkt dat die verstrekte informatie onjuist is geweest. Er is alleen rekening gehouden met tijdsverloop in de asielprocedure en niet in de reguliere procedure die men daarna weer blijkt aan te spannen. Verleden jaar ging het om 2300 vergunningen wegens overschrijding van de driejarentermijn. Op bladzijde 9 van de rapportage staat: «Een dergelijke procedure wordt vaak aangespannen nadat de asielzoeker in asielprocedures (telkenmale) is afgewezen.» Het is compleet gekkenwerk. Er moet sprake zijn van één asielprocedure. Met gratis rechtshulp moet worden gestopt.

De kans op vergunningen wegens tijdsverloop neemt toe vanwege de groeiende achterstand en dus vertraging bij de vreemdelingenkamer. Eind 2001 had de vreemdelingenkamer 22 000 zaken bodemasiel in voorraad, 13 000 meer dan een jaar eerder. Die 22 000 mensen zitten in de opvang te wachten. Nog ernstiger is het totaalbeeld bij de vreemdelingenkamer. De productie in 2001 was 52 000 zaken. De voorraad asiel en regulier, bodemzaken en voorlopige voorzieningen lag per 1 januari 2002 op 60 000. Van de productiecapaciteit is 5000 nodig voor AC-zaken en 20 000 voor bewaringszaken. Dat betekent dat er voor meer dan twee jaar werkvoorraad bodemzaken en voorlopige voorzieningen bij de vreemdelingenkamer ligt. Dat is een drama. Wat doet de staatssecretaris om in deze vastgelopen situatie schot te brengen?

De bewaringszaken hebben een kortcyclisch karakter. De procedure moet iedere maand herhaald worden. Ze leggen een steeds groter beslag op de IND, de rechtshulp en de vreemdelingenkamer. Het gevolg is vertragingen van andere zaken. Dit probleem kan naar de mening van de heer Kamp alleen maar worden opgelost door wettelijk vast te leggen dat men in bewaring blijft tot uitzetting mogelijk is. Er is dan nog slechts één toetsing door de rechter.

Ten slotte pleit de heer Kamp voor afschaffing van de tiendagenmaatregel. Het kost erg veel geld en menskracht die beter aan andere zaken kunnen worden besteed.

De heer Wijn (CDA) vindt het verheugend dat de instroom aan het afnemen is. De belangrijkste reden is niet zozeer gelegen in de nieuwe Vreemdelingenwet als wel in het grote percentage AC-afdoeningen, hetgeen weer gevolgen heeft voor de perceptie van mensensmokkelaars. Hoe is het percentage van 22 precies opgebouwd? Welke landen, welke reden? Zitten in de AC-afdoening Dublinclaimanten? De heer Wijn schat dat 80% AC afgedaan kan worden.

Wanneer kunnen mensen uit Angola en Kongo AC afgedaan worden? Voor die landen geldt geen categoriaal beleid meer. Het laatste ambtsbericht van Sierra Leone – waarvoor een categoriaal beleid geldt – dateert van 3 oktober 2000. Wanneer kan het nieuwe bericht tegemoet worden gezien?

De prognose voor afgelopen jaar was 29 000 concrete uitzettingen. Slechts 16 000 zijn gerealiseerd. In de asielcentra zitten momenteel 4300 verwijderbaren. Hoe kan dit? Kent men de identiteit niet, is men technisch verwijderbaar, willen landen betrokkenen niet meer opnemen of is sprake van een uitzondering op de 28-dagentermijn?

Ook het uitplaatsingsbeleid van mensen met een status loopt niet goed. Er zitten 7000 mensen in asielzoekerscentra met een status die vestiging in een normaal huis wettigt. Is de staatssecretaris bereid de gemeenten harder aan te pakken en sancties te overwegen?

Tijdens de begrotingsbehandeling zei de staatssecretaris dat er eind 2002 64 000 mensen in de opvang zitten. Het COA rekent op 96 000, qua aantal te vergelijken met Delft of Alkmaar. Hoeveel nieuwe lokaties moeten er dit jaar nog worden gevonden?

Bij de IND liggen 96 000 zaken op de plank. In eerste aanleg is de afname van de voorraad ongeveer 5%, maar de instroom neemt met een groter percentage af. Hoe is dit te verklaren? Waarom wordt in de rapportage niets gezegd over het personeelsbestand van de IND? Kan de staatssecretaris een onderverdeling geven van de voorraadontwikkeling asiel bezwaar? Het lijkt erop dat de doelstelling om in augustus 2002 alle zaken asiel bezwaar weggewerkt te hebben niet wordt gehaald.

De heer Wijn vraagt aandacht voor regulier MVV. Er is sprake van schrijnende gevallen.

Wat de driejarentermijn betreft, zijn in de afgelopen jaren te lage cijfers verstrekt. De accountantsrapportage moet voortaan bij de cijfers worden gevoegd. De heer Wijn meent dat hier ook sprake is van een organisatorisch probleem. Mensen krijgen meerdere malen kansen, en hieraan moet een einde worden gemaakt. Wellicht kan het driejarenbeleid worden afgeschaft.

Hij pleit ervoor dat de vreemdelingenbewaring doorgaat totdat de uitzetting er is. Toen de Vreemdelingenwet werd ingevoerd, was sprake van 9500 zaken bodemasiel, nu is dat aantal ruim 18 000. Voorlopige voorzieningen: van 11 000 naar 17 000. Het aantal bewaringszaken heeft te maken met de tiendagenmaatregel. De heer Wijn acht het moment aangebroken om een eerste reparatie van de nieuwe Vreemdelingenwet door te voeren. Er moet teruggegaan worden naar de oude situatie: de tiendagenmaatregel moet worden afgeschaft.

De heer Hoekema (D66) is blij met de lagere instroom en de op sommige punten hogere productie. Wat is de oorzaak van die lagere instroom? Heeft Nederland binnen Europa een relatief lager aandeel gekregen? Kan een nieuwe prognose worden gegeven over de instroom in 2002?

Hij sluit zich aan bij de vraag van de heer Kamp over de afdoening binnen de beslistermijn. Wanneer is de achterstand weggewerkt? Kan nader worden ingegaan op het tekort aan tolken in Afrikaanse stamtalen?

De doorlooptijden bij asiel eerste aanleg, asiel bezwaar, VTV en VTV bezwaar nemen toe. Op welke manier kunnen die worden gestopt?

Kan iets worden gezegd over de capaciteit aan rechtshulpverlening? Hoe staat het met de ontwikkeling van het aantal ongedocumenteerden? Wanneer zal de wettelijke termijn van zeven weken in het nader horen worden gehaald?

De productie asiel beslis is gestegen, maar achtergebleven bij de verwachtingen. Er wordt gewerkt aan nieuwe normtijden. Is dat een cosmetische operatie?

Wat asiel bezwaar betreft, rijst de vraag waarom die 10% niet afgedaan kan worden. Zijn er geen gegevens? Welke zaken kunnen niet in die 100% meegenomen worden?

Het VTV-tijdsverloop is een zeer kwetsbaar onderwerp. Het is met de voorhanden zijnde cijfers niet mogelijk een goed en helder beeld te krijgen van het verstrekken van een VTV wegens het driejarenbeleid.

Wat de MVV betreft, rijst de vraag wanneer de staatssecretaris gaat voldoen aan het gevraagde in de motie-Giskes. Er moet worden gescoord op het punt van het aantal MVV-aanvragen zonder advies van de Vreemdelingendienst door te sturen naar de IND. Waarom is de tijdelijke maatregel beperkt tot de Randstad?

Wat regulier VTV betreft, waren er kinderziekten in het geautomatiseerde systeem van de IND, waardoor de voorraad tijdelijk is gestegen. Zijn die inmiddels opgelost en is de voorraad weer gedaald?

Wat bezwaar regulier VTV betreft, wordt de restcapaciteit ingezet om oude zaken af te handelen. Wanneer is die oude voorraad weggewerkt?

De heer Hoekema sluit zich aan bij de opmerkingen van de heer Wijn over de vreemdelingenkamers. Hij hoopt dat de zorgvuldigheid van de besluitvorming niet onder druk komt te staan. Wanneer komen de vijf zittingsplaatsen erbij? De AC- en de bewaringszaken leggen een enorme druk op het juridische systeem. Het percentage AC-zaken kan zijns inziens omhoog. Hij herinnert aan zijn schriftelijke vragen verleden jaar over de bewaringszaken en de praktische problemen bij de tiendagentoets en de Schipholzitting. Aanpassing van de wettelijke regels moet worden overwogen.

De heer Hoekema roept de staatssecretaris op om met de minister voor Ontwikkelingssamenwerking werk te maken van een plan voor gefaciliteerde terugkeer van vluchtelingen naar Afghanistan.

De directeur van de IND is net terug van een missie naar Angola. Kan iets worden gezegd over de bevindingen? Kunnen mensen uit Angola AC afgedaan worden?

Het ambtsbericht over Sierra Leone is veel te lang uitgebleven. Over de landen in de top tien moeten steeds geactualiseerde gegevens voorhanden zijn.

Hoe staat het met het aanbod van kleine centra in de gemeenten? De heer Hoekema is nog niet toe aan sancties of strafmaatregelen.

Ten slotte vraagt hij hoe het staat met het specifiek pardon voor die zaken die al heel lang lopen en voor mensen uit bijvoorbeeld Somalië.

Antwoord van de staatssecretaris

De staatssecretaris is niet ontevreden over de gang van zaken na invoering van de nieuwe Vreemdelingenwet. De instroom is behoorlijk lager, het AC-afdoeningspercentage ligt op dit moment boven de 25 en de IND slaagt er inmiddels in ruim driekwart van de aanvragen binnen de beslistermijn af te handelen. Ook het wegwerken van de bezwaarachterstand verloopt voorspoedig. In het najaar van 2002 is 90% van de achterstand weggewerkt. De oorzaak van de lagere instroom is niet zozeer de nieuwe Vreemdelingenwet als wel het hoge percentage AC-afdoeningen. De instroom is uiteindelijk uitgekomen op 32 579, de laagste sinds 1996. De beleidsarme statistische prognose voor 2002 is 29 500. Het aandeel van Nederland in de Europese asielinstroom is gedaald. Dat geldt ook voor België, Ierland en Finland. Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Zweden en Noorwegen kenden in 2001 een stijging van het aantal asielaanvragen. Er was in 2001 eveneens een daling van het aantal aanvragen van alleenstaande minderjarige asielzoekers (van 7600 naar 5951). Wat een vergelijking met alle landen van de EU betreft, kan worden gemeld dat Italië geen statistieken beschikbaar stelt. De instroom in Zwitserland is wel relevant omdat het een belangrijk bestemmingsland is.

Terecht is zorg uitgesproken over de vreemdelingenkamers. In de rapportageperiode september en oktober 2001 heeft de groei van het aantal bewaringszaken zich doorgezet. Ook daarna is het aantal heel hoog gebleven. De stijging van het aantal bewaringszaken is geen gevolg van de toename van het aantal inbewaringstellingen door de Vreemdelingendiensten, maar moet worden toegeschreven aan de gewijzigde rechterlijke toets, een gevolg van de motie-Sipkes uit 1998. Die tiendagenmaatregel is een enorme belasting van de rechterlijke macht. Er was gerekend op 8000 zaken, het zijn er 20 000 geworden. In het kader van de voorjaarsnota wordt uitbreiding van de vreemdelingenkamers serieus besproken. Misschien valt er nog wat te winnen bij de efficiency van bewaringszittingen. De tiendagenmaatregel is niet voor niets ingevoerd. Het is merkwaardig dat je degenen die op strafrechtelijke gronden gehecht worden meer rechtsbescherming biedt dan degenen die als vreemdeling vastgezet worden. Het is een rechtstatelijke overweging geweest. De staatssecretaris wil de mogelijkheden anders dan uitbreiding van de vreemdelingenkamers nog verder verkennen alvorens aan heroverweging of afschaffing te denken. Overigens wil zij niets afdoen aan het ongewenste effect van die tiendagentoets. Er moet serieus worden bekeken of de uitvoeringsproblemen kunnen worden opgelost. Er zullen in 2002 tien vreemdelingenkamers worden uitgebreid. Per 1 oktober 2002 komt er nog 20% erbij, onder het voorbehoud van geld in het kader van de voorjaarsnota.

Wat de Schipholzittingen betreft, zijn de logistieke problemen inmiddels opgelost. De staatssecretaris zal de Kamer voor 1 april over dit specifieke probleem nader informeren.

De staatssecretaris nuanceert het probleem van het doorlopen van meerdere procedures. Bij het indienen van een reguliere aanvraag geldt het MVV-vereiste onverkort. Het driejarenbeleid wordt niet bepaald door de drie procedures. De teller gaat elke keer opnieuw lopen. Voor aanvragen die worden ingediend onder het regime van de oude wet, telt de periode in eerste aanleg in bezwaar in principe wel mee voor het driejarenbeleid en de periode in beroep niet, tenzij het beroep gegrond wordt verklaard. Voor aanvragen ingediend onder het regime van de nieuwe wet, telt de periode in eerste aanleg in beroep in principe wel mee, maar de periode in hoger beroep niet.

In de tussenrapportage ontbreken de cijfers over het aantal vergunningen dat om reden van tijdsverloop is afgegeven. De reden is een gewijzigde procedure voor de vastlegging. In de rapportage Vreemdelingenketen over de maanden mei tot en met augustus 2001 is per ongeluk slechts een deel van het aantal vergunningen, verleend op basis van tijdsverloop gerapporteerd. Tijdens de totstandkoming van de tussenrapportage was de IND bezig met een correctie van die cijfers op basis van een hertelling. In de jaarrapportage is die correctie verwerkt. In 2001 zijn in totaal 2264 vergunningen op basis van tijdsverloop afgegeven. De ambitie is een zo laag mogelijk aantal. Het is heel lastig zo niet onmogelijk om zaken waarvoor de overschrijding van de termijn van drie jaar dreigt, met voorrang te behandelen. Het is aan de buitenkant van een dossier niet te zien. De specifieke informatie die nodig is om te kunnen beoordelen of het driejarenbeleid mogelijk van toepassing is, kan moeilijk worden gegenereerd. Bij de IND geldt binnen de afzonderlijke deelprocessen dat wordt gewerkt volgens het principe van first in, first out. De oudste zaken op de stapel worden als eerste behandeld. Daarnaast heeft zij de accountantsdienst van het ministerie van Justitie gevraagd om te bezien of het maken van kwantitatieve prognoses mogelijk is. De uitkomsten van dat onderzoek zullen bij de rapportage over januari tot april 2002 worden gevoegd.

Sprekend over de wettelijke termijn van zes maanden deelt de staatssecretaris mee dat het eind oktober 61% was. Van die niet gehaalde 40% was 10% een gevolg van noodzakelijk onderzoek en 30% een gevolg van problemen met de tolken en de organisatie van de procedures. Na de tussenrapportage is het percentage stijgende. Nog slechts 25% wordt niet binnen de wettelijke termijn gehaald.

De productie van de vreemdelingenkamer in 2001 was inderdaad 52 000. Dat was meer dan afgesproken.

Het ambtsbericht over Sierra Leone is uitgebracht op 28 september 2001 en vrijgegeven op 24 januari 2002. Het volgende ambtsbericht zal naar verwachting in april verschijnen en dan nog een in december.

Op de vraag wanneer mensen uit Angola AC afgedaan kunnen worden antwoordt de staatssecretaris dat de komende maanden een aantal uitspraken van de rechtbank worden verwacht over bodemzaken. Die zijn bepalend voor de vraag of er daarna AC afgedaan kan worden. Het bezoek van de directeur van de IND aan Angola is buitengewoon vruchtbaar geweest. De autoriteiten waren zeer coöperatief. Er is een afspraak gemaakt over verdere samenwerking. Er zijn nog geen mensen naar Angola teruggekeerd.

Er is intensief overleg gaande met Binnenlandse Zaken over de uitplaatsing van statushouders. Dat overleg vindt ook plaats met de VNG. Het spreekt vanzelf dat asielzoekers moeten meewerken aan uitplaatsing.

Het is niet waar dat eind 2002 96 000 mensen in de opvang zitten. De bezetting in de centrale opvang in januari is gedaald van 83 000 naar 79 000. Door de lagere instroom wordt de druk op de hoeveelheid lokaties minder. De 25% instroomdaling en de 5% daling van de voorraad zijn niet correct omdat de nulmeting op een verschillend moment plaatsvindt.

Wat de voorraad bezwaar betreft, deelt de staatssecretaris mee dat de uitvoering van het plan van aanpak dat de IND heeft opgesteld voor het wegwerken van oude bezwaarzaken op schema ligt. Op basis van het plan van aanpak kan ervan uitgegaan worden dat 90% van de zaken na september 2002 zal zijn weggewerkt. Die 10% betreft ongeveer 5500 zaken, waarbij is uitgegaan van de omvang van de bezwaarvoorraad in april 2001. Er is geen enkele aanleiding om te twijfelen aan het halen van de doelstelling. De IND heeft op dit moment te maken met een nieuw aanbod van bezwaarzaken, de zogenaamde zij-instroom. Het betreft zaken onder de oude wet die in beroep door de rechter naar de IND worden terugverwezen. In de laatste zes maanden van 2001 waren dat 500 zaken per maand, met een licht dalende tendens. Het is moeilijk aan te geven hoe hoog die zij-instroom in het komende jaar zal zijn. Het is afhankelijk van het oordeel van de rechter en van het moment waarop de vreemdelingenkamer de beroepszaken behandelt. De reeds bekende zij-instroom in de afgelopen periode is in de rapportage opgenomen.

Bij het opstellen van de rapportage vreemdelingenketen is vanaf het moment waarop de IND is begonnen met het wegwerken van de bezwaarvoorraad een overzicht opgenomen van de voortgang bij het wegwerken van die voorraad. Hierbij is het eerder in de rapportage opgenomen overzicht waarin de bezwaarzaken worden herleid naar het jaar van aanvraag verdwenen. Bij de volgende rapportage zal het worden opgenomen.

De staatssecretaris herkent de schrijnende gevallen van regulier-MVV. Het plan om de doorlooptijden te bekorten is in werking.

Wat het verminderen van de schakels in de keten betreft, neemt de IND op een aantal plaatsen taken over van de vreemdelingendiensten. Er moet wat gebeuren bij de vreemdelingendienst, wil men daar tot een betere en snellere productie komen. Morgen wordt gestart met elektronisch berichtenverkeer tussen de IND en de diplomatieke posten. Dat levert een tijdwinst van 14 dagen op. Per 1 mei wordt een kwaliteitsverbetering doorgevoerd in de lagere regelgeving, waardoor misverstanden tussen de vreemdelingendienst en de diplomatieke post zich minder zullen voordoen.

Bij de Afrikaanse stamtalen is sprake van tolkenschaarste. Het gaat om mensen afkomstig uit Senegal, Sierra Leone en Nigeria. Er is een schaarste aan tolken Tibetaans, Nepalees en Mongools. Nagegaan wordt of het aantal stamtalen kan worden teruggebracht.

De rechtshulp vormt geen probleem.

Terzake van asiel beslis vormen de wettelijke termijnen nog steeds het uitgangspunt.

De staatssecretaris is bereid om tezamen met de minister voor Ontwikkelingssamenwerking na te denken over gefaciliteerde terugkeer van Afghanen naar Afghanistan.

Nadere gedachtewisseling

De heer Middel (PvdA) constateert een zekere verharding van de Kamer ten opzichte van het onderhavige dossier. De positieve punten zijn wat ondergesneeuwd.

Hij is geschrokken van het aantal vergunningen wegens tijdsverloop. Op zeer korte termijn moet de staatssecretaris ingaan op de tiendagenmaatregel, zulks met het oog op een VAO.

Het verschijnsel herhaald asielverzoek is steeds moeilijker uit te leggen, zeker als nog de weg van het reguliere verzoek kan worden doorlopen.

Geen antwoord is gekomen op de vraag over het specifieke pardon.

De heer Kamp (VVD) merkt op dat de staatssecretaris geen enkele oplossing heeft aangereikt voor het probleem van de vreemdelingenkamer.

Aan de mogelijkheid van herhaalde asielverzoeken en daarna een reguliere aanvraag moet een einde worden gemaakt.

De heer Kamp acht het ten slotte een zorgwekkend gegeven dat tweederde van de procedures niet binnen de wettelijke termijn wordt afgehandeld, terwijl de instroom toch lager is geworden.

De heer Wijn (CDA) vindt het van belang dat in de grafiek over de voorraadontwikkeling asiel bezwaar de bezwaarzaken worden meegenomen die teruggestuurd worden door de rechter.

In de jaarrapportage staat dat het COA verwacht eind dit jaar 96 258 opvangplaatsen nodig te hebben. Hoeveel nieuwe lokaties zijn er dit jaar nodig? Hij wil graag beschikken over cijfers over formatieplaatsen bij de IND. Kan een onderverdeling worden gegeven van de afdoening van AC-zaken?

Wat de uitplaatsing van statushouders betreft, heeft de heer Wijn geen bezwaar tegen overleg met de VNG. Kan de staatssecretaris na het overleg de Kamer een brief sturen waarin de afspraken worden vermeld?

De heer Hoekema (D66) ziet het aantal vergunningen wegens tijdsverloop (driejarenbeleid) als een van de zwakste schakels in het geheel.

Hij hoort graag op korte termijn van de staatssecretaris hoe logistiek en organisatorisch het probleem op Schiphol kan worden opgelost.

Geen antwoord is gegeven op de vraag over het aantal ongedocumenteerden.

De staatssecretaris wijst erop dat afschaffing van de tiendagenmaatregel een wetswijziging vergt.

Herhaalde asielaanvragen zullen in het algemeen weinig kans hebben en worden dus AC afgedaan. In die zin heeft de nieuwe Vreemdelingenwet een substantiële verbetering tot stand gebracht.

Wat het specifiek pardon betreft, handhaaft de staatssecretaris haar in het verleden gemaakte opmerkingen hierover.

Het aantal zaken dat binnen zes maanden wordt afgehandeld stijgt gestaag.

In de grafiek over de voorraadontwikkeling bezwaar is de zij-instroom meegenomen.

Het aantal opvangplaatsen van 96 258 is gebaseerd op het doortrekken van de ontwikkelingen in de tweede helft van 2001, gebaseerd op de oude instroomprognose van 38 000. De statistische beleidsarme instroomprognose is 29 500. Desgevraagd zegt zij toe dat bij de voorjaarsnota de nieuwe prognose zal worden gegeven.

Het bezettingspercentage van de IND was eind vorig jaar ongeveer 98.

Het aantal ongedocumenteerden is al geruime tijd stabiel en ligt op 80%.

Er kan geen onderverdeling van AC-afdoeningen – bijvoorbeeld naar de landen van herkomst – worden gegeven. Er kan wel een overzicht worden gegeven van de landen van herkomst.

De staatssecretaris zal de Kamer op de hoogte houden van de voortgang van het proces van uitplaatsing van statushouders.

Zij heeft er geen bezwaar tegen dat de Kamer een ambtsbericht krijgt van die landen waarvoor een categoriaal beleid geldt.

De Kamer zal een brief ontvangen waarin een verduidelijking wordt gegeven van die 61% afgehandelde aanvragen binnen zes maanden eind oktober 2000 en van het genoemde aantal opvangplaatsen van 96 258.

De voorzitter van de vaste commissie voor Justitie,

Swildens-Rozendaal

De waarnemend griffier van de vaste commissie voor Justitie,

Beuker


XNoot
1

Samenstelling: Leden: Swildens-Rozendaal (PvdA), voorzitter, Van de Camp (CDA), Biesheuvel (CDA), Scheltema-de Nie (D66), Zijlstra (PvdA), Apostolou (PvdA), Middel (PvdA), Van Heemst (PvdA), Dittrich (D66), ondervoorzitter, Rabbae (GroenLinks), Van Oven (PvdA), Kamp (VVD), Rouvoet (ChristenUnie), O. P. G. Vos (VVD), Passtoors (VVD), Van Wijmen (CDA), De Wit (SP), Ross-van Dorp (CDA), Niederer (VVD), Nicolaï (VVD), Halsema (GroenLinks) Weekers (VVD), Van der Staaij (SGP), Wijn (CDA).

Plv. leden: Wagenaar (PvdA), Balkenende (CDA), Çörüz (CDA), Van Vliet (D66), Duijkers (PvdA), Kuijper (PvdA), Albayrak (PvdA), Barth (PvdA), Hoekema (D66), Karimi (GroenLinks), Santi (PvdA), Luchtenveld (VVD), Slob (ChristenUnie), Van den Doel (VVD), Rijpstra (VVD), Rietkerk (CDA), Marijnissen (SP), Buijs (CDA), Van Baalen (VVD), Van Blerck-Woerdman (VVD), De Vries (VVD), Van Walsem (D66), De Pater-van der Meer (CDA), Arib (PvdA).

Naar boven