nr. 5
NOTA VAN WIJZIGING
Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:
A. In artikel 1, onderdeel c, wordt de zinsnede «de artikelen 10,
17 en 22» vervangen door: de artikelen 10 en 22.
B. Paragraaf 2.2 vervalt.
C. Paragraaf 2.3 wordt vervangen door:
§ 2.2. Expresbaantarief
Artikel 10
Onder de naam «expresbaantarief» wordt van rijkswege een mobiliteitstarief
geheven ter zake van het passeren tijdens een daartoe krachtens artikel 13,
eerste lid, onderdeel c, aangewezen tijdsperiode van een voor dat tarief aangewezen
betaalpoort op een weg, in beheer bij het Rijk, met een motorrijtuig in de
voor die betaalpoort aangewezen rijrichting over de ten aanzien van die betaalpoort
aangewezen baan van de weg.
Artikel 11
1. Bij de aanwijzing van de plaats van een betaalpoort voor het expresbaantarief
wordt bepaald voor welke baan van de weg het expresbaantarief wordt geheven.
2. Bij de aanwijzing, bedoeld in het eerste lid, worden niet alle banen
van de weg in dezelfde richting aangewezen.
Artikel 12
1. De hoogte van het expresbaantarief per passage wordt bij regeling van
Onze Minister en Onze Minister van Financiën zodanig bepaald dat naar
verwachting een goede doorstroming op de desbetreffende aangewezen baan van
de weg wordt bereikt.
2. Bij algemene maatregel van bestuur worden nadere regels gesteld voor de bepaling van het tarief, bedoeld in het eerste lid, op basis
van verkeersintensiteit.
3. Het expresbaantarief per passage bedraagt ten hoogste € 7.
4. Het in het derde lid genoemde bedrag van € 7 kan bij algemene
maatregel van bestuur worden gewijzigd voor zover het prijsindexcijfer van
de gezinsconsumptie daartoe aanleiding geeft.
5. De hoogte van het expresbaantarief per passage is bij betaling op elektronische
wijze lager dan in het geval het expresbaantarief wordt voldaan op een aangifte
op de voet van artikel 6, eerste lid. Het in de eerste volzin bedoelde verschil
wordt, rekening houdend met het verschil in behandelingskosten, bij algemene
maatregel van bestuur vastgesteld.
6. Een krachtens het tweede lid vastgestelde algemene maatregel van bestuur
treedt niet eerder in werking dan acht weken na de datum van uitgifte van
het Staatsblad waarin hij wordt geplaatst. Van de plaatsing wordt onverwijld
mededeling gedaan aan de beide kamers der Staten-Generaal.
Artikel 13
Bij regeling van Onze Minister en Onze Minister van Financiën wordt
ten aanzien van een betaalpoort vastgesteld:
a. de datum met ingang waarvan het expresbaantarief wordt geheven;
b. de dagen van het jaar waarop het expresbaantarief wordt geheven, en
c. de tijdsperiode of de tijdsperioden waarin op een krachtens onderdeel
b aangewezen dag het expresbaantarief wordt geheven.
Artikel 14
De rijksbelastingdienst heft het expresbaantarief en vordert het in.
Artikel 15
1. Indien een motorrijtuig waarvoor een kenteken is opgegeven, feitelijk
en niet geheel voorbijgaand ter beschikking staat van een ander dan degene
op wiens naam het opgegeven kenteken is gesteld, kan de inspecteur die ander:
a. op gezamenlijk verzoek aanmerken als degene die het motorrijtuig houdt;
b. ambtshalve aanmerken als degene die het motorrijtuig houdt.
2. De inspecteur neemt de beslissing op het verzoek, bedoeld in het eerste
lid, onderdeel a, en de beslissing, bedoeld in het eerste lid, onderdeel b,
bij voor bezwaar vatbare beschikking.
Artikel 16
Bij regeling van Onze Minister worden regels gesteld die ertoe strekken
dat voor de weggebruiker tijdig en duidelijk kenbaar zijn:
a. de baan van de weg waar het expresbaantarief wordt geheven;
b. de dagen waarop en de tijdsperioden waarin het expresbaantarief wordt
geheven, en
c. de hoogte van het expresbaantarief.
D. De aanduiding van de nummering van de opschriften van de paragrafen
2.4 en 2.5 wordt gewijzigd in 2.3, respectievelijk 2.4.
E. Artikel 31 wordt als volgt gewijzigd:
a. In, onderdeel b, wordt de zinsnede «het spitstarief of het betaalstrooktarief»
vervangen door: het expresbaantarief.
b. In onderdeel c wordt de zinsnede «spitstarief of voor het betaalstrooktarief»
vervangen door: expresbaantarief.
F. Artikel 41 wordt als volgt gewijzigd:
a. Het eerste en het tweede lid vervallen, onder vernummering van het
derde en vierde lid tot eerste en tweede lid.
b. In het eerste lid wordt « 2.3» vervangen door: 2.2.
c. In het tweede lid wordt «artikel 18» vervangen door: artikel
11.
G. Artikel 42 vervalt.
H. In artikel 43 wordt «betaalstrooktarief» telkens vervangen
door: expresbaantarief.
I. In artikel 44 wordt de zinsnede «artikel 42, eerste lid»
vervangen door: artikel 43, eerste lid.
J. Artikel 47, eerste lid, komt te luiden:
1. Tot het tijdstip, bedoeld in artikel 43, eerste lid, wordt de houder
van een motorrijtuig, die in het bezit is van een abonnement, afgegeven door
het Rijk, voor het gebruik van expresbaan gedurende een maand in een bepaalde
rijrichting, vrijgesteld van het desbetreffende expresbaantarief.
K. Artikel 48 wordt als volgt gewijzigd:
a. Het eerste lid vervalt, onder vernummering van het tweede tot en met
vierde lid tot eerste tot en met derde lid.
b. In het eerste lid wordt «betaalstrooktarief» vervangen
door: expresbaantarief.
c. In het tweede lid vervalt de zinsnede «artikel 42, eerste lid,
dan wel» en de zinsnede «artikel 42, eerste lid, respectievelijk».
L. In artikel 51 vervalt de zinsnede «het spitstarief en».
Toelichting
Deze nota van wijziging strekt ertoe het spitstarief uit het wetsvoorstel
te verwijderen (onderdeel B). De redengeving daarvoor is opgenomen in het
regeringsstandpunt over het rapport Mobimiles, bewust op weg, van prof ir
R. Pieper. Voorts is van de gelegenheid gebruik gemaakt om, zoals aangekondigd
in het regeringsstandpunt, de benaming betaalstrook te wijzigen in expresbaan.
Daarmee komt beter tot uitdrukking het oogmerk van een expresbaan, namelijk
het bieden van een snellere doorstroming aan groepen weggebruikers die bereid
zijn voor een kortere reistijd te betalen. Nu het woord «strook»
niet in het woord «expresbaan» voorkomt, is er ook geen reden
meer om in de desbetreffende artikelen telkenmale op te nemen «baan
of strook», maar kan volstaan worden met het begrip baan.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
T. Netelenbos