27 552
Regels voor het heffen van mobiliteitstarieven ter zake van het rijden op de weg met een motorrijtuig en de ondersteuning van regionale mobiliteitsfondsen (Wet bereikbaarheid en mobiliteit)

nr. 47
NADER GEWIJZIGD AMENDEMENT VAN HET LID EURLINGS TER VERVANGING VAN DAT GEDRUKT ONDER NR. 30

Ontvangen 25 maart 2002

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

I

Na artikel 16 wordt een nieuw artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 16a

1. Deze paragraaf is slechts van toepassing op het passeren van de betaalpoorten die voor dat tarief zijn aangewezen op:

a. de A1 tussen de eerste toerit na afrit 5 (Naarden) en knooppunt Watergraafsmeer in beide richtingen;

b. de A4 tussen het knooppunt Kethelplein en het knooppunt Benelux in beide richtingen;

c. de A12 tussen knooppunt Oudenrijn en de aansluiting met de N11 bij Bodegraven in beide richtingen;

d. de A16 tussen de eerste toerit na afrit 20 (Randweg Dordrecht) en knooppunt Klaverpolder in beide richtingen, en

e. de A5 (Verlengde Westrandweg) in beide richtingen.

2. Artikel 1, onderdeel e, en artikel 11, tweede lid, zijn niet van toepassing op de Verlengde Westrandweg, bedoeld in het eerste lid, onderdeel e.

II

Artikel 41 vervalt.

Toelichting

Het expresbaantarief wordt geheven op bestaande wegen. Dit amendement strekt ertoe de heffing van dat tarief te beperken tot de reeds geplande experimenten. Hiermee wordt voorkomen dat de automobilist extra moet gaan betalen voor het gebruik van reeds aangelegde publiek betaalde wegen. Indien de experimenten succesvol zijn, kan alsnog worden overgegaan tot het heffen van toltarief op nieuw aangelegde infrastructuur.

Met deze nader gewijzigde versie wordt het amendement aangepast aan de vijfde en zesde nota van wijziging (stuk nrs. 38 en 46).

Eurlings

Naar boven