27 549
Regels met betrekking tot de positionering van de reïntegratiediensten van de Arbeidsvoorzieningsorganisatie (Wet verzelfstandiging reïntegratiediensten Arbeidsvoorzieningsorganisatie)

27 296
Oprichting NV KLIQ

nr. 13
BRIEF VAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

's-Gravenhage, 12 november 2001

Mede namens de minister van Financiën informeer ik u hierbij over de voorwaarden waaronder aan KLIQ van Rijkswege financiering zal worden aangeboden.

Overigens sta ik hierbij ook nog kort stil bij de technische posten op de openingsbalans.

Tot slot informeer ik u over de samenstelling van de Raad van Advies voor de NV KLIQ, welke inmiddels is afgerond.

Financieringsvoorwaarden

Aan KLIQ zal via de openingsbalans een tweetal kredietfaciliteiten worden geboden bestaande uit een regulier krediet (lening) en een achtergesteld converteerbaar krediet.

Voorts wordt een tweetal off-balance faciliteiten getroffen: een kredietfaciliteit ten behoeve de afdekking van mogelijke tijdelijke liquiditeitstekorten en een escrow-account t.b.v. de netto-loongarantie. Ik heb u daarover in mijn brief van 13 maart 2001 reeds geïnformeerd.

Met KLIQ vindt momenteel overleg plaats over de exacte voorwaarden waaronder de verschillende financieringsarrangementen ter beschikking worden gesteld.

Uitgangspunt is steeds geweest om bij de vaststelling van de voorwaarden aan te sluiten bij hetgeen marktconform is. Bovendien is getracht zodanige prikkels in te bouwen dat een zo spoedig mogelijke overgang naar (her)financiering op de reguliere kapitaalmarkt kan worden bereikt.

Dit heeft, in aansluiting op mijn brief van 13 maart 2001 en 5 oktober 2001 (27 549/27 296, nrs. 6 en 9), in hoofdlijnen, geleid tot de volgende voorwaarden:

Reguliere lening

Een lening voor een periode van 5 jaar, waarbij de rente is gebaseerd op die van vergelijkbare bedrijven, tezamen met een onbeperkte, versnelde boetevrije aflossingsmogelijkheid voor het geval Kliq eerder in staat is om extern vermogen aan te trekken. Indien dat niet zou lukken, zal de Staat financieren tegen een vergoeding die gebruikelijk is voor ondernemingen die niet investment grade zijn. Door deze constructie – een hogere rentemarge en de mogelijkheid tot versnelde aflossing – wordt een drijfveer ingebouwd om tot spoedige externe financiering te komen.

Achtergesteld converteerbaar krediet

Ook hier geldt een looptijd van 5 jaar, tegen in beginsel dezelfde voorwaarden als de reguliere lening, vermeerderd met een opslag voor de conversiemogelijkheid en het achtergesteld karakter. Wanneer de solvabiliteit van KLIQ duurzaam zakt onder de grens van 30%, kan de Staat op verzoek van KLIQ besluiten tot conversie.

De lening kan op verzoek van KLIQ geheel of gedeeltelijk worden omgezet in een gewone lening, conform de eerder genoemde voorwaarden.

Off-balance-krediet-faciliteit

Tenslotte een kredietfaciliteit met een looptijd van 3 jaar en uitsluitend ter dekking van mogelijke tijdelijke liquiditeitstekorten. Indien het krediet niet opgeroepen wordt, geldt een bereidstellingsprovisie. Indien wel opgeroepen gelden de reguliere leningsvoorwaarden als voornoemd.

Escrow-account

Eveneens geldt hier een looptijd van 5 jaar. Deze voorziening komt in beheer bij een reguliere bank en kan onder voorwaarden worden aangewend om verschillen in nettolonen te ondervangen. Een notaris zal worden aangewezen als gemachtigde van de rekening.

De rentebaten van de faciliteit komen ter vrije beschikking aan KLIQ.

Technische posten openingsbalans

In mijn brief van 13 maart 2001 aan de Tweede Kamer is een eerste indicatieve openingsbalans opgenomen voor de nieuw op te richten NV KLIQ.

Deze indicatieve balans werd vervolgens in mijn brief van 5 oktober jl. enigzins aangepast.

In beide brieven is aangegeven dat in de technische posten voor onderhanden werk/debiteuren, zoals opgenomen in de indicatieve openingsbalans, nog sterke aanpassingen zouden kunnen plaatsvinden.

Over de precieze omvang van die technische posten zal pas duidelijkheid ontstaan nadat de jaarrekening over 2001 is opgemaakt.

Vooralsnog wordt uitgegaan van de bedragen terzake die in de geactualiseerde versie van de indicatieve openingsbalans, i.c. in mijn brief van 5 oktober jl., zijn opgenomen. Derhalve een post van f 155 mln. onderhanden werk en van f 110 mln. debiteuren.

Indien deze technische posten uiteindelijk afwijken ten opzichte van de huidige cijfers op de indicatieve openingsbalans, zal dit gevolgen hebben voor de overige posten op de openingsbalans. Alsdan zal moeten worden bezien op welke wijze die gevolgen zouden moeten worden verwerkt in de openingsbalans, hetgeen in genoemde posten naar verwachting binnen de contouren van genoemde bedragen zal kunnen plaatsvinden.

Raad van Advies

De samenstelling van de Raad van Advies; de toekomstige Raad van Commissarissen van de NV KLIQ is inmiddels vastgesteld en zal bestaan uit de volgende 5 leden: mw. J. Creemers, drs. J. A. Dortland, mr.drs. L. Jongsma, prof. dr. A. J. Vermaat en drs. Th. M. A. M. Wöltgens.

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

W. A. F. G. Vermeend

Naar boven