27 482
Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet)

27 216
Aanvulling van de Wet personenvervoer 2000, strekkende tot invoering van een concessiestelsel voor het personenvervoer per trein (Concessiewet personenvervoer per trein)

nr. 96
BRIEF VAN DE MINISTER EN VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 24 september 2004

Op 18 juni hebben wij u aangeboden de ontwerpen van de vervoerconcessie voor N.V. Nederlandse Spoorwegen (NS) voor het vervoer over het hoofdrailnet (hierna vervoerconcessie) en de beheerconcessie voor ProRail voor het beheer van de hoofdspoorweginfrastructuur (hierna beheerconcessie) (27 482/27 216, nr. 91). Wij hebben u daarbij toegezegd begin september 2004 het beheerplan 2005 en het vervoerplan, zoals dat op dat moment beschikbaar is, te sturen. Met als doel om u inzicht te verschaffen in de werking van het systeem van de voorliggende concessies.

Zodra de spoorwegwet en concessiewet in werking treden en de concessies zijn vastgesteld en verleend moeten ProRail en NS jaarlijks respectievelijk een beheer- en vervoerplan opstellen. Teneinde reeds op het moment van concessieverlening te beschikken over een vervoer- respectievelijk beheerplan waarmee de minister heeft ingestemd zijn NS en ProRail reeds vóór de zomer begonnen aan het opstellen hiervan.

Om de adviesorganen in de gelegenheid te stellen om de concessies goed kunnen te beoordelen hebben NS en ProRail in het voorjaar van dit jaar een ontwerp vervoerplan 2004 respectievelijk beheerplan 2004 opgesteld. Omdat het beheerplan conform de nieuwe systematiek gekoppeld is aan de beschikkingsaanvraag op 1 september hebben wij van ProRail reeds het ontwerp beheerplan 2005 ontvangen. Aan de opstelling van het vervoerplan 2005 wordt door NS nog gewerkt en dit zullen wij – conform de nieuwe systematiek – op 1 november ontvangen. Daarom is in overleg met NS ervoor gekozen om een zoveel als mogelijk uitgewerkt ontwerp vervoerplan 2004 op te stellen zodat dit reeds nu kan dienen als toelichting op het systeem.

Wij hebben de beide bijgevoegde plannen1 nog niet inhoudelijk beoordeeld. Bij de beoordeling in de komende periode zullen wij de plannen naast onze wensen en eisen leggen, met name voor wat betreft de keuze en uitwerking van prestatie-indicatoren. Zo zijn wij bijvoorbeeld met ProRail in overleg over de prestatie-indicator voor verstoringen van de infrastructuur, waarbij het oordeel van vervoerders een belangrijke rol speelt. De huidige prestaties van ProRail op het gebied van het reduceren van het aantal treindienst aantastende onregelmatigheden (TAOs) zijn onbevredigend. We zijn op zoek naar een indicator waarin ook het effect van de verstoring voor de gebruiker op een goede manier tot uitdrukking komt. Alvorens daartoe over te stappen willen wij er echter zeker van zijn dat dit een zinnige indicator is waarop wij ProRail willen en kunnen afrekenen.

In deze brief wil ik u tevens informeren over de hieronder genoemde wijzigingen die in het ontwerp van de vervoerconcessie zullen worden aangebracht naar aanleiding van de motie inzake openingstijden van fietsenstallingen en de tariefsverhoging NS.

Fietsenstallingen

Op 1 juli 2004 is de motie Motie Gerkens c.s. (29 200 XII nr. 141) over de openingstijden van de bewaakte fietsenstallingen ingediend. Deze motie is aangenomen en de vervoerconcessie wordt derhalve aangepast in lijn met deze motie. Dit houdt in dat in artikel 11, derde lid, de datum (voorheen 1 januari 2004) wordt gewijzigd in 1 juli 2000. De gehele tekst van dit lid zal als volgt gaan luiden: «NS is verplicht de openingstijden van de door haar beheerde, bewaakte en beveiligde fietsenstallingen niet te verslechteren ten opzichte van de situatie per 1 juli 2000».

Tarieven

De consumentenorganisaties en NS zijn een aantal voorwaarden overeengekomen waaronder NS in een tweetal tranches een tariefstijging kan doorvoeren en de tussen hen aanhangige rechtszaak wordt beëindigd. De consumentenorganisaties hebben in juni vastgesteld dat NS aan de afgesproken prestatie-eisen voor de eerste tranche voldoet. Zoals u bekend is, heb ik deze eerste tranche van de tariefstijging mogelijk gemaakt middels een amendement op het Overgangscontract II. Dit leidt ertoe dat artikel 17 van de vervoerconcessie zal worden aangepast:

• lid 1 zal komen te vervallen;

• verwijzingen in de volgende leden van dit artikel zullen worden aangepast.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

K. M. H. Peijs

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,

M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven