27 482
Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen, over het verkeer over spoorwegen alsmede aanvulling van de Wet personenvervoer 2000 strekkende tot invoering van een concessiestelsel voor het personenvervoer per trein (Spoorwegwet)

nr. 9
TWEEDE NOTA VAN WIJZIGING

Ontvangen 23 februari 2001

Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:

A. In het opschrift wordt «, over het verkeer over spoorwegen alsmede aanvulling van de Wet personenvervoer 2000 strekkende tot invoering van een concessiestelsel voor het personenvervoer per trein» vervangen door: alsmede over het verkeer over spoorwegen.

B. In de considerans vervalt: , alsmede dat het voorts wenselijk is de toegang tot de markt van het openbaar vervoer per trein te ordenen door de invoering van een concessiestelsel.

C. In artikel 57, eerste lid, onderdeel b, wordt «een concessieverlener als bedoeld in artikel 20, eerste en derde lid, van de Wet personenvervoer 2000» vervangen door: Onze Minister,.

D. Artikel 119 wordt als volgt gewijzigd:

1. Aan het slot van onderdeel f wordt de puntkomma vervangen door een punt.

2. Onderdeel g vervalt.

E. Artikel 124, onderdeel C, vervalt.

F. Artikel 130a vervalt.

G. Hoofdstuk 8A vervalt.

H. Artikel 152 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt «vergunningen» vervangen door: vergunning.

2. In het tweede lid vervalt na het woord «periode» het woord «niet».

Toelichting

Deze tweede nota van wijziging strekt tot het ongedaan maken van de samenvoeging van het voorstel voor de Concessiewet personenvervoer per trein (wetsvoorstel 27 216) met het onderhavige wetsvoorstel voor de nieuwe Spoorwegwet. Die samenvoeging was opgenomen in de (eerste) nota van wijziging. Wetstechnisch wordt er thans vanuit gegaan dat beide wetsvoorstellen gelijktijdig tot stand komen dan wel dat de Concessiewet later tot stand komt dan de nieuwe Spoorwegwet. De oorspronkelijke artikelen 131, 132 en 158 komen derhalve niet meer terug in het onderhavige wetsvoorstel, omdat die artikelen uitgingen van de situatie dat de Concessiewet juist eerder tot stand zou komen dan de nieuwe Spoorwegwet. Om dezelfde reden wordt artikel 57, eerste lid, onderdeel b, wetstechnisch aangepast en wordt artikel 119, onderdeel g, geschrapt. Van deze gelegenheid is gebruik gemaakt door met onderdeel H een redactionele correctie in het voorstel aan te brengen.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

T. Netelenbos

Naar boven