27 482
Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet)

27 216
Aanvulling van de Wet personenvervoer 2000, strekkende tot invoering van een concessiestelsel voor het personenvervoer per trein (Concessiewet personenvervoer per trein)

nr. 89
BRIEF VAN DE MINISTER EN STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 1 juni 2004

Op de procedurevergadering van 19 mei en de extra procedurevergadering van 25 mei van de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat heeft u gevraagd naar de voortgang en planning van de totstandkoming van de vervoer- en beheerconcessie spoor. In aanvulling op mijn eerdere brief van 31 maart 2004 (kamerstuk 27 482/27 216 nr. 86) inzake de vervoer- en beheerconcessie NS en Prorail kan ik u hierover als volgt informeren.

De beide concessies heb ik op 30 maart 2004 voorgelegd aan de partijen die wettelijk adviesrecht hebben, waaronder consumentenorganisaties, lagere overheden, vervoerders en de infrastructuurbeheerder. Op 13 mei 2004 is het advies van de Overlegorganen Verkeer en Waterstaat ontvangen; op 19 mei 2004 het advies van het Locov. Op dit moment worden deze beoordeeld en, waar mogelijk, verwerkt in de concessies.

Om de concessies vóór de zomer te kunnen verzenden naar de Eerste Kamer en de Tweede Kamer is behandeling van de concessies in de REA van 15 juni noodzakelijk. Onder voorbehoud van een voorspoedig verloop van de behandeling van de concessies in de onderraad, zal de Ministerraad hierover eind juni een besluit kunnen nemen.

Op grond van artikel 18, lid 4 van de nieuwe Spoorwegwet en artikel 69a van de Wet personenvervoer 2000 worden de beheer- en vervoerconcessie niet eerder verleend dan vier weken nadat het ontwerp bij de Kamers is voorgehangen.

De daadwerkelijke verlening van de concessie is afhankelijk van de duur van de behandeling in de Kamers. De nieuwe Spoorwegwet en de Concessiewet kunnen in werking treden zodra de besluitvorming over de lagere regelgeving en de concessies geheel is afgerond.

Door verzending aan de beide Kamers vóór het zomerreces is inwerkingtreding van de spoorwetgeving en verlening van de concessies voor 1 januari 2005 mogelijk. Dit is van belang in verband met de jaarlijkse indiening van de vervoer- en beheerplannen en de subsidiebeschikking van respectievelijk NS en Prorail.

U heeft mij gevraagd wat de consequenties zijn van behandeling na het zomerreces voor de dienstregeling 2005. De dienstregeling 2005 wordt getoetst aan de vigerende afspraken. Deze zijn op dit moment vastgelegd in het Overgangscontract II. Tot de inwerkingtreding van de Concessiewet en de verlening van de concessies, wordt dan ook getoetst aan de eisen uit het OCII.

Daarnaast is het, gezien het EU-voorzitterschap, extra wenselijk om zo spoedig mogelijk de Europese regelgeving te implementeren. Hiervoor is de inwerkingtreding van de Spoorwegwet en de lagere regelgeving, alsmede de verlening van de concessies van belang. De Europese Commissie heeft voor een negental landen een ingebreke-stellingsprocedure gestart wegens het niet-tijdig implementeren. Bovendien is inmiddels Nederland formeel door de Europese Commissie in gebreke gesteld voor het niet tijdig implementeren van het eerste spoorpakket (richtlijnen 2001/12, 2001/13 en 2001/14).

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

K. M. H. Peijs

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,

M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

Naar boven