27 482
Nieuwe algemene regels over de aanleg, het beheer, de toegankelijkheid en het gebruik van spoorwegen alsmede over het verkeer over spoorwegen (Spoorwegwet)

27 216
Aanvulling van de Wet personenvervoer 2000, strekkende tot invoering van een concessiestelsel voor het personenvervoer per trein (Concessiewet personenvervoer per trein)

nr. 86
BRIEF VAN DE MINISTER EN DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 31 maart 2004

In antwoord op de brief van de voorzitter van de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat (zie bijlage) betreffende de voortgang in de onderhandelingen en de planning van de vervoer- en beheerconcessie bericht ik u het volgende.

De totstandkoming van de beheer- en vervoerconcessie heeft meer tijd gevergd dan vooraf door ons was ingeschat. Dit heeft vooral te maken met het feit dat het om lastige onderwerpen gaat, waarover intensief overleg is gevoerd met zowel NS als ProRail. Zo moet bijvoorbeeld in de vervoerconcessie een afweging worden gemaakt tussen de door NS te leveren kwaliteit en kwantiteit, de tarieven die NS in rekening mag brengen aan de reizigers en de prijs die voor de vervoerconcessie wordt gerekend.

De beide concessies heb ik 30 maart 2004 voorgelegd aan de partijen die wettelijk adviesrecht hebben, waaronder consumentenorganisaties, lagere overheden, vervoerders en de infrastructuurbeheerder. Op basis van de Wet personenvervoer 2000 (Concessiewet) moet aan de consumentenorganisaties advies worden gevraagd op een moment dat dit nog van invloed kan zijn op het voornemen. Uiterlijk na zes weken zullen de adviezen ontvangen zijn. Deze zullen vervolgens door mij worden beoordeeld en worden betrokken in de besluitvorming.

Naar verwachting zullen de ontwerpconcessies deze zomer worden voorgelegd aan de beide Kamers der Staten-Generaal. Op grond van artikel 18, lid 4 van de nieuwe Spoorwegwet en artikel 69a van de Wet personenvervoer 2000 worden de beheer- en vervoerconcessie niet eerder verleend dan vier weken nadat het ontwerp bij de Kamers is voorgehangen. De daadwerkelijke verlening van de concessie is afhankelijk van de duur van de behandeling in de Kamers. De nieuwe Spoorwegwet en de Concessiewet kunnen in werking treden zodra de besluitvorming over de lagere regelgeving en de concessies geheel is afgerond. Hierbij lijkt de voortgang van de concessies de bepalende factor in de planning te zijn.

De Europese Commissie heeft de hoop uitgesproken dat Nederland in juli 2004 de implementatie van de Europese regelgeving op dit terrein heeft afgerond. Hoewel de Commissie erkent dat Nederland al ver is met het implementeren van de doelstellingen van de regelgeving, wordt naarmate de tijd vordert de druk van een ingebrekestelling-procedure hoger. Op dit moment heeft de Commissie procedures lopen tegen een aantal landen (Duitsland, Engeland, Griekenland, Ierland, Luxemburg, Oostenrijk en Zweden) wegens niet-tijdig implementeren. De Commissie heeft geconstateerd dat de onderliggende regelgeving in een aantal andere landen, waaronder Nederland, op zich laat wachten. Ik zal de Commissiezoals tot nu toe regelmatig is gebeurd- informeren over de voortgang van de implementatie van de Europese regelgeving.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

K. M. H. Peijs

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,

M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

's-Gravenhage, 16 maart 2004

Aan de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat

De vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat vraagt uw aandacht voor het volgende.

De commissie maakt zich zorgen over de totstandkoming van de vervoers- en beheersconcessie NS en ProRail. Zij verwijst daarbij naar uw brieven dd. 16 september en 21 november 2003, waarin u meldt dat de concessies in november 2003 respectievelijk februari 2004 aan de Kamer zouden worden voorgelegd. Tot op heden is dit nog niet gebeurd.

Daarom verzoekt de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat u de Kamer op korte termijn inzicht te verschaffen in de voortgang van de onderhandelingen met NS en ProRail over de vervoers- en beheersconcessie. U gelieve daarbij tevens aan te geven hoe de verdere planning eruit ziet. Zal de vervoersconcessie nog vóór de zomer 2004 verleend kunnen worden? Wanneer zullen de nieuwe Spoorwegwet en Concessiewet in werking kunnen treden? Hoe zal de Europese Commissie reageren op de trage implementatie door Nederland van de Europese regelgeving op dit terrein?

Graag ziet de commissie uw antwoord binnen enkele dagen tegemoet.

De griffier van de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat,

Roovers

Naar boven