nr. 60
GEWIJZIGD AMENDEMENT VAN HET LID HALSEMA TER VERVANGING
VAN DAT GEDRUKT ONDER NR. 27
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
I
Artikel 57, eerste lid, wordt vervangen door:
1. Een tussen de beheerder en een gerechtigde gesloten overeenkomst over
het gebruik van capaciteit bevat in elk geval bedingen over de door de beheerder
te bieden kwaliteit van de hoofdspoorweginfrastructuur.
II
In artikel 66, eerste lid, wordt voor de eerste volzin ingevoegd: Onze
Minister sluit, na overleg met de beheerder, met de gerechtigde een overeenkomst
betreffende de hoogte van de gebruiksvergoeding.
III
In artikel 66a, eerste lid, wordt «tussen een gerechtigde en de
beheerder» vervangen door: tussen een gerechtigde en Onze Minister.
Toelichting
De hoogte van de gebruikersvergoeding kan niet los worden gezien van de
bepalingen die de minister in de concessie voor een vervoerder opneemt in
bijvoorbeeld het programma van eisen in de zin van artikel 44 van de Concessiewet
en in de concessieafspraken in de zin van artikel 32 van de Concessiewet.
Eisen ten aanzien van de maximumtarieven die de vervoerder berekent zijn bijvoorbeeld
niet los te zien van de hoogte van de gebruikersheffing die aan de vervoerder
wordt berekend. Het is dus van belang dat de gebruikersvergoeding, zoals ook
het geval is met de concessievoorwaarden voor de vervoerder, met de minister
worden overeengekomen.
Ten slotte: artikel 66 lid 3 maakt het mogelijk ook milieukosten op te
nemen in de gebruiksvergoeding. Dit is wenselijk, bijvoorbeeld om vervuilende
diesellocs te weren. Zolang de beheerder de gebruiksvergoeding
vaststelt is het echter onwaarschijnlijk dat ook de maatschappelijke milieukosten,
die niet voor rekening komen van de beheerder, worden meegenomen is de gebruiksvergoeding.
Halsema