27 408
Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport 2001–2005 (MIT)

nr. 1
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 21 september 2000

Met veel genoegen bied ik u het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport 2001–2005 (MIT) «in een nieuw jasje» aan.1 Op verzoek van uw Kamer zijn opzet en inhoud van het MIT veranderd. Onder de naam MIT/Projectenboek 2001–2005 presenteer ik u nu een MIT waarin – naast een korte toelichting op het investeringsprogramma – op heldere wijze de verkeers- en vervoerprojecten per provincie worden weergegeven. Per project wordt een korte beschrijving gegeven van het knelpunt en de (mogelijke) oplossing en de daarbij behorende tijdsplanning en benodigde financiën. Alle projectbeschrijvingen worden geïllustreerd met een duidelijk kaartbeeld. Ik ben van mening dat met deze nieuwe opzet het totale investeringsprogramma overzichtelijker en toegankelijker is geworden. En dat komt de transparantie in de besluitvorming ten goede.

Het programma bevindt zich in een overgangsfase. Met het NVVP gaan een aantal beleidsuitgangspunten wezenlijk veranderen. Meer dan voorheen zal ingezet worden op de betrouwbaarheid van de totale verkeers- en vervoernetwerken, in plaats van het oplossen van solitaire knelpunten. Met instrumenten als prijsbeleid, benutting en selectief bouwen wordt daar invulling aan gegeven. De mede-overheden krijgen een grotere (financiële) autonomie voor het invullen van het verkeers- en vervoerbeleid in de regio. Hierbij zijn heldere afspraken tussen de betrokken partijen – de verschillende overheidslagen, belangenorganisaties en het bedrijfsleven – onontbeerlijk.

Dat is ook de reden dat ik de afgelopen jaren telkens het overleg met de verschillende partners heb gezocht. Het MIT/Projectenboek is vormgegeven op basis van afspraken die ik bij die overleggen heb gemaakt, en ik hecht er dan ook aan om deze afspraken na te komen. De gevleugelde uitspraak «het MIT is in beton gegoten» doelt daar ook op.

Bij de vaststelling en uitvoering van het NVVP wordt hiermee ook rekening gehouden. Dat laat onverlet dat zich nieuwe kansen en initiatieven aandienen. Het Bereikbaarheidsoffensief Randstad dat we dit voorjaar samen hebben vormgegeven, is daarvan een voorbeeld.

Naast het MIT/Projectenboek stuur ik u ook een cd-rom.1 Met deze cd-rom kunt u kijken naar de uitwerkingen en effecten van een rekenmodel. De resultaten kunnen zowel grafisch als kartografisch weergegeven worden. Daarnaast kunt u een aantal achtergronddocumenten raadplegen over de werking van het rekenmodel en de economische waardering van infrastructuurprojecten. De cd-rom is bedoeld als ondersteuning bij de Memorie van Toelichting/Begroting 2001.

Ter afsluiting wil ik u nogmaals de gelijktijdige behandeling van de Infrastructuurfondsbegroting en het MIT/Projectenboek in overweging geven.

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

T. Netelenbos


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij de afdeling Parlementaire Documentatie. Voor leden zijn exemplaren beschikbaar.

XNoot
1

Ter inzage gelegd bij de afdeling Parlementaire Documentatie.

Naar boven