26 991 Voedselveiligheid

Nr. 359 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 17 mei 2013

De vaste commissie voor Economische Zaken heeft verzocht om uw Kamer schriftelijk te informeren over het recente onderzoek van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit over honden- en kattenvlees in gehaktballetjes.

Achtergrond

Op donderdag 4 april jl. hebben verschillende media bericht over de verwerking van honden- en kattenvlees in dierenvoeding en mogelijk ook de verwerking in vleesproducten voor menselijke consumptie. Aanleiding voor de publicatie was een Spaans onderzoek waarbij er ook een link zou zijn naar Nederland.

Nederlandse wet- en regelgeving

Kadavers van gezelschapsdieren zijn categorie 1 materiaal. Deze mogen niet verwerkt worden tot voeder voor dieren of voor humane consumptie. Het enige dat met deze kadavers mag gebeuren is verwerking in een categorie 1 verwerkingsbedrijf, verbranding in een huisdiercrematorium of begraving. Bedrijven die kadavers van gezelschapsdieren verwerken, verzamelen en verbranden moeten door de NVWA erkend of geregistreerd worden.

Europees meldingssysteem

Om binnen de EU de officiële instanties van de andere lidstaten snel te kunnen waarschuwen bestaat het Rapid Alert System for Food and Feed (RASFF).

Dit systeem is sinds 1990 operationeel en omvat een netwerk van contactpunten van de officiële autoriteiten in de Europese lidstaten, die zich met de levensmiddelencontrole en veiligheid van gebruiksartikelen bezighouden. Deze contactpunten waarschuwen elkaar indien er ergens in Europa een levensmiddel of gebruiksartikel is aangetroffen dat een mogelijk gevaar voor de volksgezondheid op kan leveren.

Bevindingen NVWA

Tot aan de dag van de berichtgeving in de media over het mogelijk verwerken van honden- en kattenvlees in diervoeding en mogelijk ook verwerking in vleesproducten voor menselijke consumptie is er door de Spaanse autoriteiten geen formele melding naar de lidstaten uitgegaan.

Uitgangspunt bij het handelen van de NVWA is dat het aan de Spaanse autoriteiten is om helder te maken of er sprake is van Nederlandse betrokkenheid en zo ja hoe deze er dan uit ziet. Alleen op basis van die concrete informatie kan de NVWA optreden.

Omdat er geen melding door de Spaanse autoriteiten is gedaan heeft de NVWA zelf direct na de berichtgeving in de media op 4 april de Spaanse autoriteiten formeel om nadere informatie gevraagd. Ook over de link naar een Amsterdams bedrijf waar in de media melding over is gemaakt is informatie opgevraagd.

Uit de informatie van de Spaanse autoriteiten blijkt dat de berichtgeving in de Nederlandse media betrekking heeft op een oude zaak die in Spanje al enige maanden geleden heeft gespeeld. De Spaanse autoriteiten zijn een onderzoek gestart naar de mogelijke aanwezigheid van honden DNA in dierlijke bijproducten. De Spaanse autoriteiten hebben ten behoeve van dit onderzoek ook monsters genomen. Al deze monsters bleken negatief te zijn op honden DNA. Daarmee is voor de Spaanse autoriteiten dit spoor gesloten. Ook over de link naar een Amsterdams bedrijf is vanuit de contacten met de Spaanse autoriteiten geen aanwijzing gekomen.

Op 5 april krijgt de NVWA vanuit de Spaanse Autoriteiten de mededeling dat er geen RASFF melding te verwachten omdat daar geen aanleiding toe is.

Op basis van de verkregen informatie en het feit dat er geen RASFF melding valt te verwachten heeft de NVWA op dit moment geen aanleiding of noodzaak om verdere acties te ondernemen.

De Staatssecretaris van Economische Zaken, S.A.M. Dijksma

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.I. Schippers

Naar boven