26 991
Voedselveiligheid

nr. 105
VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG

Vastgesteld 11 augustuis 2004

De vaste commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit1 heeft bij brief van 17 juni 2004 een aantal vragen voorgelegd aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport in aanvulling op mondelinge vragen, zoals gesteld tijdens het mondelinge vragenuur van 8 juni 2004 inzake slachtafval dat is verwerkt in kipproducten ( Handelingen der Kamer II, vergaderjaar 2003–2004, nr. 81, blz. 5221–5224).

De minister heeft de vragen beantwoord bij brief van 10 augustus 2004.

Vragen en antwoorden, voorzien van een inleiding, zijn hierna afgedrukt.

De voorzitter van de commissie,

Schreijer-Pierik

De waarnemend griffier van de commissie,

Van Leiden

Inleiding

Hierbij zend ik u, mede namens de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, de antwoorden op de aanvullende vragen van de Vaste Commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit in aanvulling op de mondelinge vragen van 8 juni 2004 (Handelingen der Kamer II, vergaderjaar 2003–2004, nr. 81, blz. 5221–5224) over slachtafval in kipproducten (26 991).

Een brief over de verantwoordelijkheidsverdeling binnen het kabinet ten aanzien van de voedselveiligheid zal ik u separaat toezenden.

Vragen en antwoorden

1

Hoe controleert de VWA op de aanwezigheid van slachtafval in producten voor menselijke consumptie? Wat is bij het incident met besmet vlees uit België de procedure geweest die de VWA heeft gevolgd?

De VWA houdt toezicht op de bedrijven waar geslacht wordt en waar vlees wordt verwerkt. Alles wat na het slachtproces overblijft valt onder de noemer slachtafval (of slachtbijproducten). Dit is weer te verdelen in twee categorieën. Slachtafval (of slachtbijproducten) dat geschikt is voor humane consumptie (bijvoorbeeld orgaanvlees), valt onder het toezichtregime voor vers vlees en als het wordt bewerkt onder het toezichtregime voor vleesproducten. Slachtafval dat niet geschikt is voor humane consumptie valt onder het regime van de dierlijke bijproducten en wordt gekanaliseerd vanaf het moment van ontstaan tot het moment van verwerking. Op deze kanalisatie houdt de VWA in Nederland toezicht.

Op donderdag 3 juni 2004 werd bekend dat er verontreinigd kippenvlees door een Belgisch vleeswarenbedrijf was verwerkt in kipfrikadellen en kiphamburgers. De Belgische autoriteiten hebben de lidstaten van hun bevindingen op de hoogte gebracht via het Rapid Alert System for Food and Feed. De VWA volgt bij dit soort meldingen een standaard procedure die is vastgelegd. Direct is een opsporing ingezet naar de producten afkomstig van het betrokken Belgische bedrijf. Het bedrijf heeft zelf de leveranties teruggeroepen bij de afnemers. In Nederland zijn de producten die nog niet waren uitgeleverd direct op gezag van de VWA geblokkeerd en heeft de betreffende importeur op verzoek van de VWA een publiekswaarschuwing in landelijke dagbladen geplaatst voor de producten die al uitgeleverd waren aan consumenten.

2

Is het proces bij de recentelijke affaire met kipfricadellen goed bewaakt door de VWA?

Ja, er is direct actie ondernomen door de VWA. Daarbij is zeer nauw samengewerkt met de Belgische autoriteiten.

3

Hoeveel slachtafval en hoeveel producten zijn er in België in beslag genomen?

In België is in totaal 139 ton grondstof en 39 ton eindproduct geblokkeerd. Nog eens 31 ton heeft zijn weg gevonden in de Belgische detailhandel en aldaar zo goed als volledig nog uit de schappen gehaald.

4

Uit welke landen is het slachtafval afkomstig? Kan er worden uitgesloten dat er ook afval afkomstig is uit Nederland?

Duitsland was de grootste leverancier van kipkarkassen. Het is niet uitgesloten dat ook vanuit Nederland leveranties hebben plaatsgevonden maar dat is niet met zekerheid te zeggen.

5

Zijn er aanwijzingen dat er sprake is van een (internationaal) illegaal circuit van slachtafvallen? Zo ja, hoe kan dat worden aangepakt?

De VWA heeft geen signalen ontvangen van een (internationaal) illegaal circuit van slachtafval. Wel is duidelijk dat de handel in grondstoffen een verhoogd risico met zich meebrengt. Vandaar dat deze bedrijven in Nederland (net als in België) bijzondere aandacht hebben van de VWA.

6

Hoe komt het dat er toch slachtafvallen in de producten terechtkomen, dat deze producten vervolgens naar een ander land geëxporteerd worden, daar uiteindelijk in de schappen terecht zijn gekomen en in sommige gevallen zelfs niet meer terug gehaald konden worden?

De Belgische autoriteiten onderzoeken momenteel de oorzaak van de geconstateerde verontreiniging.

7

Zijn er naar aanleiding van de verwerking van Belgisch slachtafval in kipproducten risico's voor de volksgezondheid (geweest) door het op de markt brengen van producten die niet voldoen aan de gestelde eisen?

Uit de risicobeoordelingen van de Belgische autoriteiten blijkt dat er geen gevaar voor de volksgezondheid is geweest.


XNoot
1

Samenstelling: Leden: Van der Vlies (SGP), ondervoorzitter, Vos (GL), Cornielje (VVD), Buijs (CDA), Van Beek (VVD), Schreijer-Pierik (CDA), voorzitter, Atsma (CDA), Oplaat (VVD), Geluk (VVD), Waalkens (PvdA), Snijder-Hazelhoff (VVD), Verbeet (PvdA), Van den Brink (LPF), Vergeer (SP), Herben (LPF), Tichelaar (PvdA), Ormel (CDA), Duyvendak (GL), Koopmans (CDA), Van der Ham (D66), Van Velzen (SP), Koomen (CDA), Boelhouwer (PvdA), Douma (PvdA), Verdaas (PvdA), Kruijsen (PvdA) en Vacature (CDA).

Plv. leden: Slob (CU), Vendrik (GL), Örgü (VVD), Spies (CDA), Dezentjé Hamming (VVD), Mastwijk (CDA), Ten Hoopen (CDA), Hofstra (VVD), Veenendaal (VVD), Samsom (PvdA), De Krom (VVD), Duivesteijn (PvdA), Eerdmans (LPF), Vacature (algemeen), Van As (LPF), Van Heteren (PvdA), Van Lith (CDA), Van Gent (GL), Van Bochove (CDA), Giskes (D66), Gerkens (SP), Jager (CDA), Timmer (PvdA), Depla (PvdA), Fierens (PvdA), Dubbelboer (PvdA) en Vacature (CDA).

Naar boven