26 959
Toekomst van de nationale luchthaven

29 665
Evaluatie Schipholbeleid

nr. 107
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 16 december 2005

Hierbij bied ik u, mede namens de bewindslieden van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer en van Economische Zaken, het achtergronddocument «Mainport Schiphol, Beleidsinformatie» aan1. Met deze toezending doe ik mijn toezegging gestand, zoals gedaan tijdens het Algemeen Overleg met de Vaste Commissie voor Verkeer en Waterstaat op 3 november 2005.

Het achtergronddocument is een product van het project Mainport Schiphol2, een gezamenlijk project van de departementen van Verkeer en Waterstaat, van Economische Zaken en van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer. Het presenteert een zo volledig mogelijk overzicht van de actuele kennis («facts en figures») met betrekking tot een groot aantal aspecten van de mainport Schiphol. Het beoogt daarmee bij te dragen aan een gemeenschappelijke feitenbasis voor betrokkenen bij het Schipholbeleid. Het document bevat nadrukkelijk geen beleidsvoornemens.

Het achtergronddocument vormt één van de bouwstenen op weg naar een kabinetsstandpunt over het Schipholbeleid en de ontwikkeling van de mainport Schiphol op middellange en lange termijn, dat ik voornemens ben u in april 2006 aan te bieden.

Andere bouwstenen worden gevormd door de resultaten van de evaluatie van het Schipholbeleid en van het onderzoek naar alternatieven voor het groepsrisicobeleid, die ik u op 20 februari 2006 toe zal zenden.

Bij de totstandkoming van dit document is gebruik gemaakt van de beleidsdocumentatie van de betrokken overheden en van tal van recente internationale en nationale studies, waaronder ook die uitgevoerd in het kader van het project Mainport Schiphol. Tevens is geput uit reeds nu beschikbare onderzoeken van het project Evaluatie Schipholbeleid, voor zover deze betrekking hebben op de feitelijke en de mogelijke toekomstige ontwikkelingen rond de mainport Schiphol.

Vanwege de uitdrukkelijke wens van de Kamer om al op 16 december te kunnen beschikken over het achtergronddocument (aanvankelijke planning: 20 februari 2006), konden de uitkomsten van een tweetal nog lopende onderzoeken van het project Mainport Schiphol niet in dit document worden verwerkt. Specifiek gaat het daarbij om:

Regionale ruimtelijke en economische effecten van een aantal luchtvaartscenario’s in 2020 (in al deze scenario’s wordt uitgegaan van een zelfde mate van economische groei, en wordt gevarieerd op de omvang van de hubfunctie). Deze studie wordt uitgevoerd door SEO/TNO/BCI in opdracht van de Provincies Noord-Holland en Flevoland, de gemeentes Haarlemmermeer, Almere en Amsterdam en van de ministeries van Verkeer en Waterstaat en van Economische Zaken.

Een vervolgstudie door het CPB naar de vraag- en capaciteitsontwikkeling op de luchthaven Schiphol op basis van de WLO-scenario’s, met meer variatie in luchtvaartontwikkelingen, zoals de opkomst van low cost carriers en diverse vormen van slotallocatie. Deze studie bevat tevens een doorkijk naar 2040.

Over de uitkomsten van deze nog lopende onderzoeken zult u afzonderlijk worden geïnformeerd met een aanvullende notitie. Tevens zullen deze uitkomsten worden geïntegreerd in de scenarioanalyse zoals aangekondigd in het achtergronddocument voor de toetsing van beleidsopties ten behoeve van het kabinetsstandpunt.

In het achtergronddocument is gepoogd de «feiten en cijfers» met betrekking tot de mainport Schiphol zo objectief mogelijk weer te geven. Ik vind het belangrijk te benadrukken dat de informatie ten aanzien van cruciale aspecten, zoals de economische betekenis, de belasting van de leefomgeving, de ontwikkeling van de vraag naar luchtvaart en de capaciteit van de luchthaven Schiphol, onvermijdelijk onzekerheden kent. Verschillende studies leiden als gevolg van verschillende aannames tot uitkomsten die binnen bandbreedtes variëren. In het achtergronddocument zijn deze studies met de daarin gedane aannames zoveel mogelijk naast elkaar opgenomen, waardoor zo goed mogelijk inzicht in de resulterende bandbreedtes wordt geboden.

Bij de totstandkoming van het achtergronddocument zijn veel partijen geconsulteerd: planbureaus, wetenschappelijke instituten en onderzoeksinstellingen, sectorpartijen en regionale bestuurlijke partners. Hun bijdragen hebben bijgedragen aan de kwaliteit van het document.

Uiteraard sta ik open voor reacties van alle bij het Schipholbeleid betrokken partijen op of naar aanleiding van het achtergronddocument. Deze reacties zal ik u als afzonderlijk document doen toekomen bij de stukken die u op 20 februari ontvangt. Bijgaand document dient, zoals gezegd, als achtergrondinformatie bij het kabinetsstandpunt. Vanzelfsprekend ben ik bereid eventuele vragen vanuit uw Kamer te beantwoorden.

De Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,

M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

XNoot
2

Kamerstukken II, 2003–2004, 26 959 nr. 50.

Naar boven