26 820
Wijziging van belastingwetten c.a. (belastingplan 2000)

nr. 20
AMENDEMENT VAN HET LID BOS

Ontvangen 23 november 1999

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

Artikel IX wordt vervangen door:

ARTIKEL IX

Artikel 9, eerste lid, van de Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992 komt te luiden:

1. De belasting bedraagt voor een personenauto 45,2 percent van de netto catalogusprijs, verminderd met f 3394, dan wel, in geval van een personenauto die wordt aangedreven door een motor met een compressie-ontsteking 45,2 percent van de netto catalogusprijs,

a. vermeerderd met f 722, of

b. indien de emissie van die personenauto voldoet aan de emissiegrenswaarden voor het jaar 2005, verminderd met f 478.

Onder een personenauto die wordt aangedreven door een motor met een compressie-ontsteking waarvan de emissiegrenswaarden voldoen aan de emissiegrenswaarden voor het jaar 2005 wordt verstaan een personenauto waarvoor een typegoedkeuring is verleend als bedoeld in artikel 22 van de Wegenverkeerswet 1994 dan wel een individuele goedkeuring als bedoeld in artikel 26 van die wet, met toepassing van de normen zoals die zijn neergelegd in artikel 2, vierde lid, van de Richtlijn nr. 70/220/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 20 maart 1970 inzake de onderlinge aanpassing van wetgevingen der Lid-Staten met betrekking tot de maatregelen die moeten worden genomen tegen de luchtverontreiniging door gassen afkomstig van motoren met elektrische ontsteking in motorvoertuigen (PbEG L 76), zoals deze laatstelijk is gewijzigd bij Richtlijn nr. 98/69/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 13 oktober 1998 (PbEG L 350).

Toelichting

Dit amendement strekt er toe voor dieselpersonenauto's die voldoen aan de emissiegrenswaarden voor het jaar 2005 de BPM niet te verhogen met f 2000 maar met f 800. Het verschil van f 1200 is het bedrag dat in bijlage 13 van de Miljoenennota «Verschuiving en vergroening voor de jaren 2000 en 2001» is vermeld als aanvangsbedrag voor de tijdelijk stimulering van schone dieselpersonenauto's in het door de regering in het vooruitzicht gestelde wetsvoorstel voor zuinige en schone personenauto's.

Dieselpersonenauto's die aan deze emissiegrenswaarden voldoen, worden door dit amendement minder getroffen door de lastenverzwaring voor de dieselpersonenauto's.

Gelet op de verkoopverwachtingen van deze dieselpersonenauto's in 2000 (circa 1% van de verkopen van dieselpersonenauto's, dat wil zeggen circa 1500 stuks) zullen de budgettaire gevolgen ten hoogste 2 mln bedragen. Deze gevolgen worden gedekt door de ruimte die is ontstaan door de stijging van de verkopen van de dieselpersonenauto's.

In het door de regering nog in te dienen wetsvoorstel voor de generieke stimuleringsmaatregel voor personenauto's en bestelauto's die voldoen aan de emissiegrenswaarden voor het jaar 2005 zal de stimulering voor de jaren 2001 tot en met 2004 nader gestalte kunnen krijgen.

Bos

Naar boven