nr. 20
AMENDEMENT VAN HET LID BOS
Ontvangen 23 november 1999
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
Artikel IX wordt vervangen door:
ARTIKEL IX
Artikel 9, eerste lid, van de Wet op de belasting
van personenauto's en motorrijwielen 1992 komt te luiden:
1. De belasting bedraagt voor een personenauto 45,2 percent van de netto
catalogusprijs, verminderd met f 3394, dan wel, in geval van een personenauto
die wordt aangedreven door een motor met een compressie-ontsteking 45,2 percent
van de netto catalogusprijs,
a. vermeerderd met f 722, of
b. indien de emissie van die personenauto voldoet aan de emissiegrenswaarden
voor het jaar 2005, verminderd met f 478.
Onder een personenauto die wordt aangedreven door een motor met een compressie-ontsteking
waarvan de emissiegrenswaarden voldoen aan de emissiegrenswaarden voor het
jaar 2005 wordt verstaan een personenauto waarvoor een typegoedkeuring is
verleend als bedoeld in artikel 22 van de Wegenverkeerswet 1994 dan wel een
individuele goedkeuring als bedoeld in artikel 26 van die wet, met toepassing
van de normen zoals die zijn neergelegd in artikel 2, vierde lid, van de Richtlijn
nr. 70/220/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 20 maart 1970
inzake de onderlinge aanpassing van wetgevingen der Lid-Staten met betrekking
tot de maatregelen die moeten worden genomen tegen de luchtverontreiniging
door gassen afkomstig van motoren met elektrische ontsteking in motorvoertuigen
(PbEG L 76), zoals deze laatstelijk is gewijzigd bij Richtlijn nr. 98/69/EG
van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 13 oktober
1998 (PbEG L 350).
Toelichting
Dit amendement strekt er toe voor dieselpersonenauto's die voldoen aan
de emissiegrenswaarden voor het jaar 2005 de BPM niet te verhogen met f 2000
maar met f 800. Het verschil van f 1200 is het bedrag dat in bijlage 13 van de Miljoenennota «Verschuiving en vergroening
voor de jaren 2000 en 2001» is vermeld als aanvangsbedrag voor de tijdelijk
stimulering van schone dieselpersonenauto's in het door de regering in het
vooruitzicht gestelde wetsvoorstel voor zuinige en schone personenauto's.
Dieselpersonenauto's die aan deze emissiegrenswaarden voldoen, worden
door dit amendement minder getroffen door de lastenverzwaring voor de dieselpersonenauto's.
Gelet op de verkoopverwachtingen van deze dieselpersonenauto's in 2000
(circa 1% van de verkopen van dieselpersonenauto's, dat wil zeggen circa 1500
stuks) zullen de budgettaire gevolgen ten hoogste 2 mln bedragen. Deze gevolgen
worden gedekt door de ruimte die is ontstaan door de stijging van de verkopen
van de dieselpersonenauto's.
In het door de regering nog in te dienen wetsvoorstel voor de generieke
stimuleringsmaatregel voor personenauto's en bestelauto's die voldoen aan
de emissiegrenswaarden voor het jaar 2005 zal de stimulering voor de jaren
2001 tot en met 2004 nader gestalte kunnen krijgen.
Bos