nr. 97
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN JUSTITIE
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 19 oktober 2001
Tijdens de behandeling van de nieuwe Vreemdelingenwet heeft het lid Kamp
een motie ingediend waarin de regering wordt verzocht herhaalde asielaanvragen
in één nader aan te wijzen aanmeldcentrum te laten behandelen
en – in samenhang met de invoering van de ex-nunc toetsing in asielzaken –
een vreemdeling geen gratis rechtsbijstand te verlenen indien er sprake is
van een herhaalde asielaanvraag.
In mijn brief van 23 april 2001 (TK 2000–2001, 26 732, nr. 93)
heb ik u bericht over de gratis rechtsbijstand. Thans antwoord ik u met betrekking
tot het verzoek herhaalde asielaanvragen in één nader aan te
wijzen aanmeldcentrum te laten behandelen.
De procedure voor tweede of latere asielaanvragen is geregeld in artikel
3.42 derde lid van het Voorschrift Vreemdelingen en in de Vreemdelingencirculaire
hoofdstuk C5/20. Hierin staat dat de asielzoeker zijn voornemen om opnieuw
asiel aan te vragen telefonisch kenbaar maakt bij het AC Ter Apel, waarna
hij te horen krijgt in welk land-AC, op welke dag en welk tijdstip hij zich
in persoon moet aanmelden. Indien er geen nieuwe feiten en/of omstandigheden
zijn, wordt de aanvraag in de regel in het AC afgehandeld.
Tijdens de behandeling van de Vreemdelingenwet 2000 in uw Kamer heeft
mijn ambtsvoorganger gezegd voornemens te zijn om herhaalde asielaanvragen
in het nieuwe AC Ter Apel te concentreren. Ik heb evenwel besloten om de bestaande
werkwijze, waarbij de telefonische afspraak bij het AC Ter Apel wordt gemaakt,
te handhaven. De redenen licht ik hieronder toe.
In bepaalde aanmeldcentra is in de loop van de tijd specifieke deskundigheid
opgebouwd. Zo worden bijvoorbeeld in het aanmeldcentrum Zevenaar de asielaanvragen
behandeld van asielzoekers die beweerdelijk afkomstig zijn uit of de beweerde
nationaliteit hebben van Turkije, Joegoslavië (Montenegro, Servië,
Kosovo), Bosnië, Azerbeidzjan, Armenië, Afghanistan,
Iran en de Russische Federatie. Gelet hierop is het gewenst de bestaande werkwijze
te handhaven, zodat ook de eventuele tweede of latere aanvragen van die nationaliteiten
zoveel mogelijk behandeld kunnen worden in het aanmeldcentrum waar specifieke
deskundigheid bestaat.
Daar komt bij dat de verdeling van tweede of latere asielaanvragen over
de verschillende AC's het voordeel heeft dat de behandeling van die aanvragen
evenredig over de vier AC's kan worden verdeeld. In beginsel wordt in Ter
Apel de afspraak gemaakt voor indiening van tweede of latere asielaanvragen
in het AC waar de eerste asielaanvraag is ingediend. Als dat AC een piekbelasting
van eerste asielaanvragen moet verwerken kan de afspraak in een ander AC worden
gepland. Deze flexibiliteit bij de planning zou node worden gemist als tweede
of latere asielaanvragen in één AC zouden worden geconcentreerd.
Een snelle en efficiënte behandeling van deze asielaanvragen is daarmee
voldoende gewaarborgd.
Overigens bedragen de doorlooptijden van deze aanvragen (de tijd tussen
het maken van een afspraak en het behandelen) thans gemiddeld vier weken.
Ik acht dit een redelijke termijn, die een efficiënte behandeling mogelijk
maakt. Voorheen was dit in incidentele gevallen drie maanden.
De Staatssecretaris van Justitie,
N. A. Kalsbeek