Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2022-2023 | 26643 nr. 934 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2022-2023 | 26643 nr. 934 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 7 november 2022
Met deze brief informeer ik uw Kamer over de uitkomsten van de toets van het programma Kadastrale Kaart Next van het Kadaster uitgevoerd door het Adviescollege ICT-toetsing, de daaruit voortvloeiende adviezen en hoe ik daaraan opvolging zal geven.
Met dank en interesse heb ik kennisgenomen van de resultaten van de door het Adviescollege ICT-toetsing uitgevoerde toets en het bijbehorend advies over het lopende programma Kadastrale Kaart Next van het Kadaster. Dit programma is gericht op de grootschalige, landsdekkende vernieuwing van de Kadastrale kaart. Waarbij geldt «van goed naar beter», immers de bestaande kadastrale kaart voldoet aan de tot op heden daaraan gestelde eisen en normen.
Het traject Kadastrale Kaart Next past goed in de visie van BZK op de doorontwikkeling van de basisregistraties. De kadastrale kaart maakt onderdeel uit van de Basisregistratie Kadaster. De beweging die met Kadastrale Kaart Next wordt gemaakt is dat de kaart aan de hand van de oorspronkelijke meetgegevens beter op zijn plaats komt te liggen. Dit maakt het risico op misverstanden bij gebruik in combinatie met andere geografische bestanden zoals grootschalige topografie en luchtfoto’s een stuk kleiner. Niet alle grenzen kunnen echter op deze manier worden verbeterd. Daarom is het ook een belangrijke stap voorwaarts dat de kwaliteit van de ligging van de grenzen in de kadastrale kaart voor de gebruiker beter kenbaar wordt. Kwaliteitsinformatie wordt meegeleverd en is voor de gebruiker gemakkelijk te interpreteren.
Om te beginnen wil ik mede namens het Kadaster mijn waardering uitspreken voor het gelopen proces met het Adviescollege ICT-toetsing, dat heeft geresulteerd in verdere aanscherping op de uitvoering van het programma bij het Kadaster en de sturing op baten vanuit de beleidsverantwoordelijkheid.
Het Adviescollege ICT-toetsing concludeert dat «... de beoogde verbetering van de nauwkeurigheid van de Kadastrale kaart haalbaar is. Ook denken we dat deze verbetering in potentie maatschappelijke baten kan opleveren». Ik waardeer de erkenning van het Adviescollege ICT-toetsing van een zorgvuldige werkwijze in het programma bij de ontwikkeling van de technisch inhoudelijke componenten. Het oordeel van de commissie dat de beoogde verbetering van de nauwkeurigheid van de kaart haalbaar is sterkt ons in het continueren van het programma KKN.
Wel geeft het Adviescollege ICT-toetsing een aantal duidelijke aandachtspunten voor het vervolg.
Advies 1: Breng de impact van de verbeterde kaart scherper in beeld.
Het Kadaster zal vanuit de al geplande (geografisch) gefaseerde realisatie en invoering, één of meerdere pilot-gebieden aanwijzen waarmee de impact van de verbeterde kaart scherper in beeld wordt gebracht. Afhankelijk van de geconstateerde impact en consultatie van de begeleidingscommissie wordt de implementatie daarop afgestemd.
Advies 2: De kosten-batenanalyse actualiseren en concretiseren.
Het Adviescollege ICT-toetsing geeft aan dat er in de huidige fase «geen focus is op de realisatie van de maatschappelijke baten» en beveelt een nadere actualisering en concretisering van die baten aan zodat tijdens de uitvoeringsfase ook gericht gestuurd kan worden op de realisatie van die maatschappelijke baten. Terecht merkt het Adviescollege ICT-toetsing op dat de MKBA-studie primair tot doel heeft gehad om de investeringsbeslissing te onderbouwen en daarmee minder geschikt is om gericht te sturen op batenrealisatie tijdens de uitvoering. Daarom gaat het Kadaster, in aanvulling op de reeds ingerichte brede begeleidingscommissie, met marktonderzoek nog verder de baten concretiseren. Om vervolgens het realiseren van die baten zo goed mogelijk te faciliteren en waar mogelijk vanuit de beleidsverantwoordelijkheid op te sturen. Dit marktonderzoek zal in de eerste helft van 2023 plaatsvinden.
Advies 3: De opmaat naar productie te plannen en implementatiekeuzes expliciteren.
Met de inzichten in de baten en in afstemming met de begeleidingscommissie, worden de criteria voor de opmaat naar productie gepland en implementatiekeuzes geëxpliciteerd. Met de geregionaliseerde uitvoering ontstaat de mogelijkheid om op basis van de verwerkte data een proces van continue leren en verbeteren in te richten, wat leidt tot een optimale uitvoering.
Advies 4: Passende afspraken te maken met de leveranciers.
Het Adviescollege ICT-toetsing merkt terecht op dat het nodig is om de afspraken met leveranciers flexibel te houden. De flexibiliteit is nodig om te kunnen anticiperen en bijsturen in de implementatie. Dit wordt vertaald naar passende afspraken met de leveranciers. Het Kadaster laat het modelcontract hierop onafhankelijk toetsen. Overigens worden onderdelen van het programma gaandeweg uitgewerkt en nadere keuzes gemaakt, gezien de grote complexiteit.
Daarmee hangen risico’s samen zoals vertraging, maar die zijn expliciet in beeld als onderdeel van de reguliere programmasturing.
Tot slot dank ik het Adviescollege ICT-toetsing voor het afgegeven advies dat een waardevolle bijdrage levert aan de totstandkoming en ingebruikname van de verbeterde kadastrale kaart.
De Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, H.M. de Jonge
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-26643-934.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.