26 643 Informatie- en communicatietechnologie (ICT)

Nr. 587 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 21 december 2018

Op 27 november 2018 heeft de Europese Commissie een besluit genomen over de fusie van T-Mobile NL en Tele2 NL. De fusie wordt ongeclausuleerd goedgekeurd. In deze brief zal ik kort ingaan op hoe ik aankijk tegen het besluit en zal ik beschrijven welke gevolgen dit heeft voor de planning van de eerstkomende veiling.

Zoals ik reeds een aantal keer heb gecommuniceerd naar uw Kamer is de Europese Commissie de bevoegde autoriteit, die op basis van uitvoerig en zorgvuldig onderzoek een besluit neemt in dit soort fusiezaken. Daarbij vind ik het van belang dat de Europese Commissie voldoende oog heeft voor de bestendiging van de goede concurrentie op de Nederlandse telecommunicatiemarkt en daarbinnen meer specifiek de markt voor mobiele dienstverlening. Het is voor mij namelijk een belangrijk uitgangspunt dat dit ook in de markt na de fusie overeind blijft. Na de multibandveiling in 2012 toen de Nederlandse telecommarkt werd uitgebreid met een vierde zelfstandige mobiele netwerkspeler, zijn de gunstige effecten daarvan gebleken, niet alleen voor de consumententarieven maar ook voor de innovatie en de investeringen in de Nederlandse mobiele netwerken. Die staan immers internationaal bekend als uitstekend. De Europese Commissie concludeert dat de overname geen mededingingsbezwaren oplevert in Nederland. Die conclusie trekt zij op basis van een uitgebreid onderzoek, waaruit blijkt dat de overname naar alle waarschijnlijkheid geen significante invloed zal hebben op de prijzen of het serviceniveau voor de Nederlandse consument. De ACM deelt de conclusies van de Europese Commissie. Ik zal de komende jaren op de gevolgen van de fusie toe laten zien. Verder kijk ik er naar uit dat T-Mobile de komende jaren de door haar gemaakte beloftes aan Nederland gaat waarmaken1

Nu het besluit bekend is geworden kunnen de volgende stappen op weg naar de veiling van de 700, 1400 en 2100 MHz frequenties worden gezet. De eerste stap is dat de ACM mij een advies zal uitbrengen of de -nieuwe- marktsituatie noopt tot het treffen van maatregelen in de veiling ter borging van de concurrentie.

Als ik het advies van de ACM binnen heb, zal ik dat zwaar meewegen bij de vormgeving van het beleid rond de veiling. Dat zal allereerst gestalte krijgen in de Nota Mobiele Communicatie. Ik heb eerder aan uw Kamer gemeld dat deze belangrijke nota, die het kader geeft voor de frequentie-uitgiftes in de komende 5 à 10 jaar, zo spoedig mogelijk na het ACM advies zal worden gepubliceerd. Ik streef ernaar dat dat uiterlijk eind maart 2019 gebeurt. Ik roep hierbij in herinnering dat een conceptversie van de nota vorig jaar is geconsulteerd en dat de definitieve afronding werd aangehouden totdat duidelijkheid zou bestaan over de gevolgen van de fusie van Tele2 en T-Mobile. Ik zal in de nota heel concreet neerleggen welke marktordenende maatregelen ik tref in de aankomende veiling. Daarnaast zal ik in de nota een dekkingseis formuleren waar ik de nieuwe vergunninghouders na de veiling aan ga houden. Daarmee wordt invulling gegeven aan de eerder gestuurde brief aan de Tweede Kamer over het Actieplan Digitale Connectiviteit2.

Met de duidelijkheid over veilingmaatregelen en de dekkingseis in de Nota Mobiele Communicatie zullen de randvoorwaarden voor de veiling bekend zijn. Ik tref momenteel daarnaast reeds voorbereidingen voor de precieze vormgeving van de veiling en de daarmee gemoeide regelgeving. Daarbij hanteer ik als overkoepelende doelstelling voor de veiling dat deze moet leiden tot een efficiënte verdeling, waarbij realistische kansen worden geboden aan alle deelnemers en die leidt tot een realistische veilingopbrengst. Voor de meer concrete uitvoering van de veiling gelden daarnaast, op volgorde van prioriteit, als doelstellingen eenvoud, transparantie (dit betekent tenminste de uitkomst van de veiling controleerbaar moet zijn) en keuzevrijheid.

Voor het concrete veilingontwerp moet ik uiteraard wachten op het advies van de ACM; veilingen zijn immers maatwerk en moeten adequaat ingericht zijn op de concrete marktsituatie en de eventuele veilingmaatregelen. Overigens behoort tot die veilingmaatregelen ook het hanteren van een adequate minimumprijs.

Ik streef ernaar spoedig na de publicatie van de Nota Mobiele Communicatie de concept veilingregelgeving in het tweede kwartaal van 2019 voor consultatie aan te bieden. Na de consultatie en met medewerking van alle betrokkenen kan de definitieve veilingregelgeving dan in werking gaan en kan de veilingprocedure van start met de aanvraagprocedure. Al met al verwacht ik eind 2019, begin 2020 de veiling en de daarop volgende vergunningverlening concreet uit te voeren. Een belangrijk effect daarvan zou zijn dat de vergunningen in de 700 MHz band, een belangrijke band voor de ontwikkeling van 5G diensten, meteen gebruikt kan worden. Naast het feit dat op die manier 5G-dienstverlening de ruimte krijgt geeft dit ook invulling aan de bepalingen uit de Code (het nieuwe EU-telecomkader).

Op lidstaten rust de verplichting deze frequenties uiterlijk 30 juni 2020 in gebruik te hebben gegeven. Dit plaatst eens te meer druk op een tijdige veiling van de 700 MHz frequenties voor die datum.

De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, M.C.G. Keijzer

Naar boven