26 643 Informatie- en communicatietechnologie (ICT)

Nr. 505 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 5 december 2017

Zoals toegezegd in de Rijksbegroting 2018 van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties informeer ik u hierbij over de uitvoering van de motie van het lid Van Engelshoven (Kamerstuk 34 725 VII, nr. 9). Daarin wordt de regering verzocht actief te bevorderen dat mensen met 2-staps identificatie inloggen binnen het eID-stelsel.

Achtergrond van de motie is dat op veel publieke diensten met behulp van DigiD wordt ingelogd met enkel een gebruikersnaam en wachtwoord. In veel gevallen levert dat een lager dan gewenst betrouwbaarheidsniveau op voor de gegevens waartoe toegang wordt verkregen.

Sinds de aanname van de motie op 27 juni jl. (Handelingen II 2016/17, nr. 92, item 10) zijn de volgende resultaten geboekt.

Ten eerste is het sinds 17 juli 2017 voor burgers mogelijk om met de DigiD app in te loggen bij alle organisaties die bij DigiD zijn aangesloten. Naast het inloggen met een sms-code is dat de tweede manier waarop 2-staps identificatie met DigiD mogelijk wordt gemaakt. Inloggen met de DigiD app is gemakkelijker en goedkoper. Vele organisaties, waaronder gemeenten, de Dienst Uitvoering Onderwijs, de politie en de Sociale Verzekeringsbank, maken hun cliënten op hun website attent op de mogelijkheid met de DigiD app in te loggen.

De DigiD app is eind november 2017 ruim 1,2 miljoen keer gedownload en er is 2,2 miljoen keer mee ingelogd.

Sinds 1 november 2017 is het daarnaast mogelijk gebruik te maken van DigiD op een hoger betrouwbaarheidsniveau, waarbij iemand zijn DigiD app versterkt door een extra controle met een identiteitsdocument uit te voeren. Deze 2-staps verificatie geeft organisaties nog meer zekerheid over wie er inlogt.

Eind 2017 gaat de RDW (Dienst Wegverkeer) deze manier van inloggen verplichten voor het online overschrijven van het kentekenbewijs. En daarna voor het voorgenomen experiment digitaal aanvragen rijbewijs. Met organisaties in de zorgsector wordt afgestemd hoe dit hogere betrouwbaarheidsniveau stapsgewijs in gebruik kan worden genomen.

In het kader van de versterking van DigiD, binnen de Impuls eID, werk ik momenteel actief samen met enkele belangrijke (semi-)publieke dienstaanbieders aan een uitrolstrategie en -plan om over te gaan naar het gebruik van hogere betrouwbaarheidsniveaus van DigiD. Voortaan zal ik over de voortgang van het gebruik van de juiste betrouwbaarheidsniveaus bij de digitale dienstverlening door overheidsorganisaties rapporteren in de reguliere voortgangsrapportages van de Impuls eID.

Het kabinet heeft wetgeving in voorbereiding (Wet Digitale Overheid) op grond waarvan met ingang van 1 januari 2019 wettelijke regels gelden voor het niveau van betrouwbaarheid dat overheidsorganisaties moeten hanteren.

Het is de verantwoordelijkheid van de overheidsorganisatie zelf om te bepalen welk betrouwbaarheidsniveau van inloggen van toepassing is op hun digitale dienstverlening. Zij kunnen dat ook het beste zelf doen omdat bij hen de kennis aanwezig is over het specifieke proces waarvoor DigiD wordt ingezet. Tot de inwerkingtreding van de Wet Digitale Overheid kunnen zij gebruik maken van de «handreiking betrouwbaarheidsniveaus» van het Forum Standaardisatie en de online regelhulp van de Rijksdienst voor ondernemers. Kern daarvan is dat voor transacties met een hoger financieel of juridisch belang, een hogere betrouwbaarheid is vereist.

Ik vertrouw erop u met deze informatie afdoende te hebben geïnformeerd over de uitvoering van de motie van het lid Van Engelshoven.

De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.W. Knops

Naar boven