Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 1 februari 2017
De afgelopen dagen zijn er verschillende berichten verschenen in de media over de
programmatuur (OSV genaamd) die wordt gebruikt voor het berekenen van de uitslag van
de verkiezing. Naar aanleiding daarvan is er op 31 januari jl. vanuit uw Kamer gevraagd
om een debat (Handelingen II 2016/17, nr. 46, Regeling van werkzaamheden), voorafgegaan
door een brief, om ervoor te zorgen dat op 15 maart a.s. een veilige verkiezing kan
worden gehouden die niet gehackt kan worden. Met deze brief geef ik gevolg aan dit
verzoek.
Allereerst wil ik benadrukken dat inmenging in of beïnvloeding van onze verkiezingen
volstrekt ongewenst is. In mijn antwoorden van 23 januari jl. (Kamerstuk 26 643, nr. 441) aan uw Kamer over het manipuleren van verkiezingen door hacks en nepnieuws heb ik
gesteld dat het kabinet niet kan uitsluiten dat statelijke actoren baat kunnen hebben
bij beïnvloeding van de politieke besluitvorming en van de publieke opinie in Nederland
en daartoe middelen kunnen inzetten om te proberen die beïnvloeding ook te realiseren.
Het gaat dus om actoren die zowel de intentie kunnen hebben om dit te doen maar ook
de potentie hebben om daar uitvoering aan te geven. Gezien die analyse heeft de Kiesraad
in januari opdracht gegeven aan Fox-IT om te onderzoeken of en zo ja wat de kwetsbaarheden
zijn van (het gebruik van) OSV. Dat onderzoek loopt nog.
De berekening van de totaaluitslag van de verkiezing verloopt in stappen. De eerste
stap, na het stemmen met het rode potlood, is de handmatige telling door de stembureaus
(in het stemlokaal) van de papieren stembiljetten. De uitkomst daarvan is een papieren
proces-verbaal dat door leden van het stembureau op de verkiezingsavond in persoon
bij de gemeente wordt afgegeven. De uitkomst van deze handmatige telling wordt dus
niet op een USB-stick gezet, maar op papier overgebracht naar de gemeente.
De tweede stap is dat de gemeente de tellingen die in de processen-verbaal van de
stembureaus staan totaliseren om voor de hele gemeente te berekenen hoeveel stemmen
er zijn uitgebracht en op welke partijen en kandidaten. Daarop volgt de derde stap
waarbij de hoofdstembureaus totaliseren voor de kieskring (er zijn 20 kieskringen).
De laatste vierde stap is dat het centraal stembureau, de Kiesraad, totaliseert voor
het hele land en aan de hand daarvan de totaaluitslag en zetelverdeling bepaalt. De
programmatuur van de Kiesraad werd tot nu toe gebruikt in stap twee tot en met vier.
De berichten van de afgelopen dagen over de kwetsbaarheden van het gebruik van programmatuur
van de Kiesraad werpen de vraag op of bij de komende verkiezing de berekening van
de uitslag gemanipuleerd zou kunnen worden. Ik ben van mening, en dat is de Kiesraad
met mij eens, dat daarover geen enkele schaduw van twijfel zou mogen hangen. Daarom
heb ik geconcludeerd dat het, uit voorzorg, beter is om nu te besluiten dat bij de
komende verkiezing de OSV niet zal worden gebruikt. Bij het stemmen en tellen van
de papieren stembiljetten gebeurt dat al sinds 2007 niet meer. Voor de komende verkiezing
gebeurt dat dus ook niet in de andere processen. Langer wachten met dit besluit zou
er naar mijn mening alleen toe leiden dat de publicaties over de betrouwbaarheid van
de programmatuur blijven aanhouden met als risico dat het vertrouwen in de betrouwbaarheid
van de uitslag van de verkiezing erodeert.
Gelukkig kunnen we de uitslag van de verkiezing ook zonder programmatuur berekenen.
We hebben immers de processen-verbaal met de uitkomsten van de handmatige tellingen
in het stemlokaal en op basis daarvan kan de uitslag worden berekend. Het besluit
om geen programmatuur te gebruiken heeft uiteraard consequenties. De gemeenten en
de 20 hoofdstembureaus zullen nu de totalen per gemeente en per kieskring handmatig
moeten gaan vaststellen. Dat vergt het een en ander van de gemeenten en daarom moeten
er goed uitvoerbare procedures komen die fouten en vertraging zo veel als mogelijk
voorkomen.
Over het niet gebruiken van OSV is contact geweest met de Kiesraad en de gemeenten,
in casu de VNG en de NVVB. Alle gemeenten worden vandaag over het besluit om de OSV
niet te gebruiken verder per nieuwsbrief geïnformeerd. Het Ministerie van BZK treedt
in nader overleg met VNG en NVVB. Er worden later deze maand regiobijeenkomsten voor
gemeenten georganiseerd om met de gemeenten door te spreken hoe er nu gewerkt moet
gaan worden. Het Ministerie van BZK en de Kiesraad zullen al het mogelijke doen om
de gemeenten daarbij te ondersteunen.
De komende verkiezing wordt, net als elke verkiezing, geëvalueerd. Ik zal in de evaluatie
ook het proces van het berekenen van de uitslag en de hulpmiddelen die daarbij worden
gebruikt goed onder de loep nemen om na te gaan hoe dit proces in de toekomst moet
worden ingericht. Daarbij zal ik ook de bevindingen van de gemeenten en de Kiesraad
betrekken.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
R.H.A. Plasterk