Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 5 september 2014
In het Algemeen Overleg Jaarverslag van 26 juni 2014 (Kamerstuk 33 930 XII, nr. 7) heb ik toegezegd u te informeren over de aanpak van ICT-vraagstukken bij de Inspectie
Leefomgeving en Transport ten tijde van de ontvangst van de ontwerpbegroting 2015.
Een goed functionerende informatiehuishouding is voor de Inspectie Leefomgeving en
Transport (ILT) onmisbaar om de taken efficiënt en effectief te kunnen uitvoeren.
Het uitgangspunt dat de inspectie daarbij hanteert, is dat zij dezelfde dingen op
dezelfde manier doet.
De uitdaging voor de ILT, een samengestelde inspectie die vanuit haar historie werkt
met meer dan honderd verschillende systemen, is om de ICT-omgeving terug te brengen
tot enkele tientallen systemen.
De ILT bewerkstelligt dit op de eerste plaats door met een programmatische aanpak
bedrijfsprocessen eenduidig in te richten en uit te voeren. Deze processen zullen
steeds meer worden ondersteund door een beperkt aantal generieke informatiesystemen.
Als principe hanteert de inspectie daarbij: voor elke bedrijfsfunctie één ICT-systeem.
Daarvoor worden generieke ICT-bouwstenen ingericht, waarmee de inspectie haar ICT-omgeving
vernieuwt. Deze modulaire werkwijze brengt uniformiteit waar mogelijk, is flexibel
en uiteindelijk minder kostbaar.
Ontwikkelkosten worden beperkt door in te zetten op hergebruik van modules. Een voorbeeld
daarvan is een registratiesysteem dat al bij de VROM-Inspectie werd ontwikkeld nu
wordt hergebruikt door een verbreding naar de transportdomeinen.
Aan de basis voor de ICT-keuzes staan de uitvoeringsprocessen die worden heringericht
volgens uniforme kaders. ICT is ondersteunend aan die uitvoeringsprocessen.
In het ILT-programma Nieuwe ICT Omgeving (NIO) wordt nagegaan met welke ICT-applicaties
de processen kunnen worden ondersteund. Concrete stappen uit het NIO zijn:
-
– Per uitvoeringsdomein wordt bepaald welke ICT-applicaties er nodig zijn om aan die
uniforme kaders te voldoen;
-
– Bij bestaande applicaties worden daartoe zo mogelijk nieuwe gebruiksmogelijkheden
ontwikkeld;
-
– Oude en overbodige applicaties worden uitgefaseerd.
Ook werkt de inspectie eraan om de data die in de bedrijfsprocessen omgaan, eenduidig
te krijgen en betrouwbaar te houden. De gegevens moeten voldoen aan de wettelijke
verplichtingen, zoals koppelingen met GBA en basisregistratie voertuigen.
De inspectie zal het gegevensbeheer versterken om de gewenste koppelingen naar de
buitenwereld te realiseren.
Het budget voor deze operatie is toereikend en vormt nu dan ook geen knelpunt.
De Minister van Infrastructuur en Milieu,
M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus