Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 16 juni 2011
Tijdens het AO van 26 april jl. (Kamerstuk 31 490, nr. 64) met de vaste Tweede Kamercommissie voor Binnenlandse Zaken heb ik toegezegd om een uitrolplanning van DigiInkoop aan de
Kamer toe te zenden. Middels deze notitie informeer ik u nader over de uitrolplanning van DigiInkoop (voorheen bekend onder
de naam EB&F) binnen de rijksdienst.
DigiInkoop is een rijksbrede ICT toepassing die het inkoopproces ondersteunt van getekend contract tot aan een betaalbaar
gestelde factuur. Door de inzet van DigiInkoop wordt het inkoopproces efficiënter voor de rijksdienst en haar leveranciers,
ontstaat meer inzicht in de inkoopuitgaven waardoor in de toekomst betere contracten kunnen worden afgesloten. En het wordt
medewerkers makkelijker gemaakt om producten te kopen bij de juiste leveranciers, tegen de afgesproken condities onder rechtmatige
contracten. DigiInkoop is tevens het belangrijkste instrument om de rijksdienst te helpen haar 80% e-factureren doelstelling
in 2014 te behalen.
DigiInkoop bestaat uit twee onderdelen: een «webwinkel» en een digitaal «postkantoor». De «webwinkel» wordt geleverd door
Ordina en is opgebouwd op basis van standaard (Oracle) software. De Digipoort wordt gebruikt als digitaal «postkantoor» voor
communicatie met bedrijven (Digipoort wordt ook gebruikt voor andere processen waarbij informatie wordt uitgewisseld tussen
overheden en bedrijven, zoals Belastingaangiften). De inzet van Digipoort biedt als voordeel dat bedrijven maar één keer hoeven
te investeren in een elektronische communicatiekoppeling met de overheid.
Medio 2010 is besloten om de uitvoering van de uitrol van DigiInkoop te beleggen bij Logius, de dienst digitale overheid van
BZK. In maart 2011 is na een geslaagde Europese aanbesteding de opdracht voor het inrichten en uitrollen van de belangrijkste
module van DigiInkoop gegund aan Ordina. Deze opdracht omhelst het realiseren van de «webwinkel» module van DigiInkoop en
het binnen een tijdspanne van circa anderhalf jaar aansluiten van de rijksdienst. In totaal gaat het om 78 deelnemers die
op dit moment gebruik maken van 37 verschillende (varianten van) financiële systemen. Die systemen zullen via de Digipoort
worden aangesloten op de «webwinkel». Digipoort biedt onder andere een dienst voor het ontvangen en routeren van e-facturen.
Die dienst kan ook worden ingezet door medeoverheden die op deze manier profiteren van de schaalvoordelen die Digipoort biedt.
De webwinkelmodule van DigiInkoop is alleen inzetbaar binnen de rijksdienst
Evident is het aansluiten van zoveel deelnemers met zoveel verschillende financiële systemen geen sinecure. Dat is ook de
reden waarom gekozen is voor de aanschaf van een softwarepakket dat zijn werking en meerwaarde al in de praktijk heeft bewezen.
Voorzien is dat in het laatste kwartaal van 2011 de eerste drie of vier onderdelen van de rijksdienst en een aantal marktpartijen
volledig digitaal aangesloten zullen zijn op DigiInkoop. De overige deelnemers sluiten in 2011 aan op de Digipoort en breiden
die aansluiting in 2012 uit naar een volledige DigiInkoop aansluiting. In de eerste helft van 2012 zal het merendeel van de
deelnemers worden aangesloten op DigiInkoop. Vervolgens zullen in de 2e helft van 2012 de laatste deelnemers worden aangesloten. Eind 2012 zal naar verwachting de hele rijksdienst zijn aangesloten
op DigiInkoop. Hiermee wordt voldaan aan de planning voor de uitrol van DigiInkoop zoals die is opgenomen in het programma
Compacte Rijksdienst. Na het aansluiten van een deelnemer worden haar leveranciers één voor één overgezet naar DigiInkoop.
Naar verwachting wordt daarmee in 2014 de doelstelling van 80% elektronisch zaken doen behaald.
Om DigiInkoop te laten werken zullen leveranciers dus ook moeten aansluiten. Leveranciers kunnen dit doen op verschillende
manieren:
-
1. Niet investeren: kleine leveranciers kunnen in DigiInkoop hun bestellingen ophalen en hun facturen indienen via een beveiligd
onderdeel. Dit betreft de webwinkel module.
-
2. Samen investeren: Veel MKB bedrijven maken gebruik van (online) boekhoudpakketten. Deze pakketten kunnen aansluiten op Digipoort,
waarna alle ondernemers die dit boekhoudpakket gebruiken, deze aansluiting kunnen toepassen als zij facturen sturen naar de
rijksdienst. In deze variant is voorzien dat de eventueel benodigde investeringen eenmalig door de leverancier van het boekhoudpakket
worden gedaan.
-
3. Zelf investeren: Deze optie is er voor bedrijven die heel veel transacties uitwisselen met de rijksdienst en daarom belang
hebben bij een volledige digitale integratie met hun «productie» proces. Voor deze partijen loont het om te investeren in
een eigen koppeling met Digipoort. Inkooporders die worden ontvangen kunnen zo, zonder verder administratieve handelingen,
op de orderverzamellijst gezet worden en uitzendkrachten kunnen bijvoorbeeld direct hun loon ontvangen op basis van de door
de inleenmanager geaccordeerde urenstaten.
Leveranciers kunnen zelf kiezen welke variant hen het beste past. Aan de kant van de overheid verloopt het proces altijd op
dezelfde, geautomatiseerde, manier.
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
J. P. H. Donner