Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 18 januari 2011
In onze brieven van 22 juli 2010 (Tweede Kamer 2009–2010, 26 643, nr. 166) en 6 oktober (Tweede Kamer, vergaderjaar 2009–2010, 26 643, nr. 168) bevestigden wij in te gaan op uw verzoek onderzoek te doen naar open standaarden en open source software (naar aanleiding
van de motie-Gerkens cs., Tweede Kamer 2009–2010, 26 643, nr. 156). Het onderzoek is nu in de afrondende fase. In deze brief gaan wij in op de te verwachten reikwijdte van de publicatie.
In het voorstel van uw vaste commissie voor Binnenlandse Zaken (Tweede Kamer 2009–2010, 26 643, nr. 165) is de volgende probleemstelling opgenomen: «Bieden de afbouw van gesloten standaarden en de introductie van open source
software bij de Rijksoverheid en lagere overheden mogelijkheden om te komen tot een verbeterde marktwerking en besparingen
in de uitgaven van de Rijksoverheid en de lagere overheden aan ICT?»
De commissie besteedde in haar voorstel ook aandacht aan ondersteuning van het onderzoek door de minister van Binnenlandse
Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK): «Niet alleen voor informatie over de rijksoverheid maar vooral ook voor informatie over
lagere overheden zal de minister van BZK de belangrijkste bron, dan wel tussenpersoon zijn voor dit onderzoek. De Algemene
Rekenkamer heeft immers zelf geen formele bevoegdheden bij deze overheden. De Tweede Kamer vraagt de Algemene Rekenkamer om
de lagere overheden zo nodig in haar onderzoek te betrekken op basis van vrijwilligheid.»
Na overleg met het Ministerie van BZK hebben wij besloten de decentrale overheden buiten beschouwing te laten en ons onderzoek
te richten op de ministeries, met inbegrip van de agentschappen. Het Ministerie van BZK heeft ons namelijk aangegeven geen
mandaat te hebben om gegevens te verzamelen over ICT-uitgaven bij de lagere overheden.
Omdat het Ministerie van BZK ook geen formeel mandaat heeft om de gegevens over ICT-uitgaven bij andere ministeries te verzamelen,
hebben wij in goed overleg met het ministerie deze gegevens zelf rechtstreeks bij de departementen opgevraagd en mede op basis
daarvan onderzoek gedaan.
Algemene Rekenkamer
drs. Saskia J. Stuiveling,
president
dr. Peter van der Knaap,
wnd. secretaris