Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 23 mei 2023
In augustus 2022 heb ik uw Kamer het rapport «Evaluatie tekst- en beeldbemiddelingsdienst»
aangeboden (Kamerstuk 26 643, nr. 906). De aanleiding voor de evaluatie is het aflopen van de aanwijzing aan KPN als verzorger
van de tekst- en beeldbemiddelingsdienst per 30 september 2023. Deze bemiddelingsdienst
maakt het mogelijk dat mensen met een gehoor- of spraakbeperking kunnen bellen met
(horende) personen of instanties via een bemiddelaar (een tolk).
De evaluatie geeft, naast inzichten in het functioneren van de bemiddelingsdienst,
ook een aantal aandachtspunten voor verbeteringen van de tekst- en beeldbemiddelingsdienst
bij een nieuwe aanwijzing. Ik heb deze aandachtspunten nader bestudeerd en conform
toezegging informeer ik hierbij uw Kamer over de inrichting van de bemiddelingsdienst
en het verdere proces en tijdspad om wederom een verzorger voor de tekst- en beeldbemiddelingsdienst
aan te wijzen.
Aandachtspunten evaluatie
De tekstbemiddelingsdienst is 24 uur per dag geopend. De beeldbemiddelingsdienst heeft
beperkte openingstijden vanwege de hogere personeelskosten voor gebarentolken in vergelijking
met de kosten voor de inzet van het personeel dat voor de tekstvertaling kan zorgen.
Deze dienst is thans dagelijks geopend van 7:00 tot 20:00 uur. Uit de evaluatie komt
vanuit de doelgroep de nadrukkelijke wens naar voren om de openingstijden van de beeldbemiddelingsdienst
te verruimen. Aan deze wens zal ik bij de nieuwe aanwijzing tegemoet komen. De openingstijden
van de beeldbemiddelingsdienst worden verruimd tot 22:00 uur.
Andere aandachtspunten, zoals het vergroten van de bekendheid van de bemiddelingsdienst
onder de doelgroep, de functionaliteit dat iemand uit de doelgroep (terug)gebeld kan
worden met gebruikmaking van de bemiddelingsdienst en aandacht voor informatiebeveiliging
zijn verwerkt dan wel opgenomen als verplichting bij de uitvoering van de bemiddelingsdienst.
Consultatie
Om te komen tot een nieuwe aanwijzing van de tekst- en beeldbemiddelingsdienst heb
ik het conceptvoornemen tot aanwijzing van de bemiddelingsdienst openbaar geconsulteerd.
Met dit voornemen oordeel ik dat de beschikbaarheid, betaalbaarheid en de kwaliteit
van de bemiddelingsdienst niet door normaal functioneren van de markt wordt gegarandeerd.
Ook staat hierin waaraan een onderneming die deze dienst zou willen uitvoeren moet
voldoen.
Gelijktijdig heb ik de voorgenomen aanpassing van de Regeling universele dienstverlening
en eindgebruikersbelangen geconsulteerd, waarmee onder meer wordt voorzien in de verruiming
van de openingstijden van de beeldbemiddelingsdienst. Tevens is de voorgenomen aanpassing
van de Regeling uitbrengen bod aanwijzingsprocedure bemiddelingsdienst geconsulteerd.
In deze regeling stel ik de hoogte van de vaste vergoeding vast. Deze vergoeding is
gebaseerd op een inschatting van de van het gebruik onafhankelijke kosten, zoals de
kosten voor de aanschaf, installatie, beheer en onderhoud van de benodigde software
en hardware voor het technisch platform, de kosten voor technische ondersteuning,
de huisvesting en de minimale personeelskosten. De variabele vergoeding (tarief per
bemiddelde gespreksminuut) wordt bij de aanwijzing van de verzorger vastgesteld op
basis van het winnende bod.
In totaal zijn er vijf inhoudelijke reacties geweest op deze consultatie. Deze reacties
hebben geleid tot enkele tekstuele verduidelijkingen.
Verdere proces en tijdspad
Het definitieve voornemen tot aanwijzing van een bemiddelingsdienst en de aanpassingen
van de hierboven genoemde ministeriële regelingen worden vrijwel gelijktijdig met
het versturen van deze Kamerbrief gepubliceerd. Met de publicatie van het voornemen
kunnen ondernemingen binnen acht weken na bekendmaking een bod uitbrengen. De huidige
verzorger van de bemiddelingsdienst, KPN, dient in ieder geval een bod uit te brengen.
Het bod moet worden uitgebracht door het opgeven van een bedrag per minuut van een
gesprek.
Na deze termijn van acht weken zal ik de biedingen beoordelen, zodat ik naar verwachting
in de zomer wederom een verzorger van de bemiddelingsdienst kan aanwijzen. Hiermee
wordt voor de periode van 1 oktober 2023 tot 1 oktober 2028 voorzien in een tekst-
en beeldbemiddelingsdienst voor mensen met een gehoor- of spraakbeperking.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,
M.A.M. Adriaansens