26 485 Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Nr. 199 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 13 februari 2015

Hierbij stuur ik u de resultaten van de Transparantiebenchmark 20141.

De Transparantiebenchmark is een belangrijk beleidsinstrument op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen in Nederland. De benchmark geeft inzicht in de mate van transparantie in maatschappelijke jaarverslaggeving van ruim 400 van de grootste in Nederland actieve bedrijven.

Goede verslaggeving over MVO-beleid en -prestaties maakt het belanghebbenden mogelijk om met een bedrijf in dialoog te treden. Deze dialoog brengt het bedrijf in veel gevallen een stap verder in het denken en doen ten aanzien van MVO. Transparantie is dus een middel om verder te komen op het gebied van MVO-prestaties.

De criteria van de Transparantiebenchmark zijn vorig jaar gewijzigd na een uitgebreide consultatieronde. Door de opkomst van Integrated Reporting en het wijzigen van de richtlijnen van het Global Reporting Initiative, waar de criteria van de Transparantiebenchmark op gebaseerd zijn, werd het nodig onze eigen criteria ook aan te passen om mee te bewegen met de ontwikkelingen. In de nieuwe criteria wordt meer aandacht besteed aan materialiteit, wat betekent dat bedrijven verslag moeten doen over de voor het bedrijf meest relevante MVO-thema’s.

Wederom is een online vragenlijst (self-assessment) ingezet, waarmee bedrijven zelf de mate van transparantie over hun maatschappelijke prestaties kunnen beoordelen. Hierdoor worden ondernemingen meer betrokken en is het leereffect groter. De meerderheid van de ondernemingen is positief over het self-assessment. Correctie van de scores vindt plaats door EY, de uitvoerder van de Transparantiebenchmark, en door de partijen in de maatschappij die de scores van alle bedrijven kunnen zien op de website.

De resultaten van de Transparantiebenchmark 2014 geven het volgende beeld:

  • Bedrijven scoren over het algemeen lager dan vorig jaar. De gemiddelde score ging van 104 naar 99 punten. Deze daling kan verklaart worden door de aanpassing van de criteria. De lat is immers hoger gelegd.

  • Het aantal bedrijven met een nulscore is iets afgenomen. Een nulscore betekent dat deze bedrijven geen maatschappelijk jaarverslag hebben of het niet kosteloos openbaar hebben gemaakt. Een nulscore betekent derhalve niet dat deze bedrijven geen MVO beleid hebben, het wil zeggen dat ze er (nog) niet transparant over zijn.

  • NS is de winnaar van De Kristal, de prijs voor het bedrijf dat als hoogste eindigt in de Transparantiebenchmark, met 195 punten.

  • E.ON steeg van positie 171 naar positie 36, een stijging van maar liefst 135 plaatsen en ontving daarmee de prijs voor de snelste stijger.

  • Unilever ontving de prijs voor het meest innovatieve verslag.

  • Er zijn grote verschillen tussen sectoren. De sectoren «Transport» en «Banken en verzekeraars» scoren het hoogst, de sectoren «Universiteiten» en «Retail» doen het relatief het minst goed.

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen gaat over transparant en integer ondernemen in het hart van de maatschappij, en is voortdurend in ontwikkeling. Ik ben er van overtuigd dat de vernieuwde Transparantiebenchmark hieraan bijdraagt.

De Minister van Economische Zaken, H.G.J. Kamp


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven