26 485 Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Nr. 196 BRIEF VAN DE MINISTER VOOR BUITENLANDSE HANDEL EN ONTWIKKELINGSSAMENWERKING

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 14 november 2014

Graag bied ik u hierbij, mede namens de Staatssecretaris van Economische Zaken, de reactie aan op het verzoek van de vaste commissie voor Buitenlandse Zaken van 16 oktober 2014 inzake brief keurmerken supermarkten.

U heeft mij gevraagd om de commissie voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking te informeren over de uitkomst van overleg met de supermarkten en het CBL over de grote hoeveelheid aan keurmerken.

De Staatssecretaris van Economische Zaken (EZ) zal hierover begin december spreken met de Alliantie Verduurzaming Voedsel.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu (I&M) laat momenteel onderzoeken hoe consumenten keurmerken daadwerkelijk gebruiken in hun aankoopbesluit en of zij daarbij belemmeringen ervaren. Dit onderzoek kan helderheid verschaffen of keurmerken niet tot verwarring leiden bij consumenten. Daarnaast is de Autoriteit Consument en Markt (ACM) op eigen initiatief een vooronderzoek gestart naar de ervaringen van consumenten en andere belanghebbenden bij keurmerken. De Staatssecretaris van EZ heeft tijdens de begrotingsbehandeling toegezegd u hierover te informeren.

Vrijwillige duurzaamheidsstandaarden – die achter keurmerken schuil gaan – zijn een belangrijk middel om de productie van en handel in belangrijke (landbouw) grondstoffen te verduurzamen. Tegelijkertijd is het van belang er voor te zorgen dat boeren niet op kosten worden gejaagd door meerdere certificeringen.

Op 2 oktober jl. heb ik tijdens de jaarlijkse Strategiegroep voor Duurzame Productie en Handel met zowel bedrijven als NGO’s gesproken over transparantie voor de consument en hanteerbaarheid van keurmerken voor de industrie.

Voortbouwend op de ervaringen met keurmerken voorziet men een trend waarbij het belang van standaarden tussen bedrijven (business to business) zal toenemen

ten opzichte van standaarden en keurmerken voor consumenten (business to consumer). Transparantie en verificatie zijn belangrijke ingrediënten voor bedrijven om hun duurzaamheidsclaims te onderbouwen. Ik heb toegezegd om met de Minister voor Wonen en Rijksdienst in gesprek te gaan over mogelijkheden om bedrijfsstandaarden en verificatiemiddelen in te passen binnen de duurzaam inkoopvoorwaarden van de Nederlandse overheid.

De Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, E.M.J. Ploumen

Naar boven